2026-04-18, 17:26
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Skulle byta till sommardäck idag och märkte att däckmonteringspastan separerat. Den har stått i ouppvärmt garage under vintern och troligtvis har det blivit några minusgrader. Det ser ut som parafinklumpar som flyter i vatten.
Kan man rädda den på något sätt? Den är i en plasthink, annars hade jag provat koka den direkt i burken.
Har ingen aning om vilka temperaturer som krävs, men vattenbad? Det borde ju plastburken klara tycker jag.
Citera
2026-04-18, 18:30
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Olika däck på samma axel. Verkstaden satte ett nytt höger fram och gammalt vänster fram. Ett gammalt HB och nytt VB. Det är olika märken men samma dimension. De nya har rullar 1 säsong och de äldre 4 kanske.

Jag tycker bilen är instabil och drar åt höger när jag håller löst i ratten. Verkstaden tror det kan vara hjulinställningen. Men byt plats på hjulen på ena sidan. Så det blir samma typ fram och bak. Det borde väl räcka tyckte jag men det ska inte spela någon roll när det är samma dimension sade de.
Jag vet inte vad som är rätt.

Märklig verkstad, man byter alltid däck axel för axel.
Citera
2026-04-19, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har ingen aning om vilka temperaturer som krävs, men vattenbad? Det borde ju plastburken klara tycker jag.

Bra tänkt! Testar det.
Citera
2026-04-24, 09:46
Medlem
onlyones avatar
Hej,

Jag behöver lite hjälp!
Jag fick punktering igår(reva i sidan) på mitt vänstra bakdäck.
Bilen har Michelin 235/55R19 Cross Climate 2 på min Volvo XC60 T6 Recharche 2024.
Jag har även dubbade vinterdäck så jag behöver egentligen inte cross climate.
Vad jag behöver är ett par däck som jag kan sätta på bakaxeln och köra på under sommartid.
Problemet är att jag inte vet något om bildäck eller dimensioner och jag vill inte lägga en stor summa pengar samtidigt som jag inte vill köpa det största budgetdäcket där kvalitet eventuellt kan saknas.

Vad kan rekommenderas?

Edit: Bilia där jag köpte bilen kunde hjälpa mig med en kostnad på 9100:-
Senast redigerad av onlyone 2026-04-24 kl. 09:52.
Citera
2026-04-27, 20:29
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onlyone
Hej,

Jag behöver lite hjälp!
Bilen har Michelin 235/55R19 Cross Climate 2 på min Volvo XC60 T6 Recharche 2024.
Vad jag behöver är ett par däck som jag kan sätta på bakaxeln och köra på under sommartid.
Problemet är att jag inte vet något om bildäck eller dimensioner och jag vill inte lägga en stor summa pengar samtidigt som jag inte vill köpa det största budgetdäcket där kvalitet eventuellt kan saknas.

Vad kan rekommenderas?

Det räcker nog att byta bakdäcken, men jag vet inte vad Volvo rekommenderar. Om Volvo säger att alla fyra däcken måste ha samma omkrets så kan väl inte Bilia sälja bara två däck till dig.

Jag skulle välja att köpa däck på en gummiverkstad i stället för hos en bilhandlare.
Citera
2026-04-29, 08:43
Medlem
När byter ni pga torrsprickor?
Mina ser ut typ så här

https://www.reddit.com/r/MechanicAdvice/comments/1lggn9f/too_dry_rotted_to_drive_tread_is_still_good/
Citera
2026-04-29, 11:27
Medlem
Bythjul.com säljer dem för kanppt 2000 kr styck.
Så byter du dem på bakaxeln så blir väl priset omkring 5000 kr.
Du får ju fixa monteringen själv på en däckfirma.

https://www.bythjul.com/dack/michelin/michelin_crossclimate2suv/235-55r19/231144

Citat:
Hej,

Jag behöver lite hjälp!

Vad kan rekommenderas?

Citera
2026-05-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
När byter ni pga torrsprickor?
Mina ser ut typ så här

https://www.reddit.com/r/MechanicAdvice/comments/1lggn9f/too_dry_rotted_to_drive_tread_is_still_good/

När det blir ett problem! Helt ärligt
Citera
2026-06-04, 22:44
Medlem
Citat:
Hej,

Jag behöver lite hjälp!

Vad kan rekommenderas?

Du måste byta till ett likvärdigt däck, alltså allseason. Om du vill ha "riktiga" sommardäck behöver du byta alla 4.
Citera
2026-07-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reinzosil
När det blir ett problem! Helt ärligt

Regelbundet, före olyckan uppstår..
Citera
2026-08-05, 07:36
Medlem
israelisinnocents avatar
Brukar ni fynda beg hjul eller däck?

Man slipper ju kostnaden för att lägga på däck på fälg så man kan byta oftare
Citera
2026-08-05, 16:19
Medlem
Vilket företag rekommenderar ni just nu att beställa bildäck ifrån?

Jag köpte förut hos Däckonline, men har hört mycket negativt om dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in