2025-12-20, 22:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Funderaren85
Hej!

Det står och väger mellan två vinterdäck jag ska köpa. Jag kommer endast köra i Göteborgs innerstad.

Vilket av dessa två hade ni köpt (ska köpa fyra stycken såklart):

https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/225-45r19-96v/vinterdack/dubbfria/sailun/ice-blazer-arctic-evo/123780

1554 kronor styck = 6216 kr plus montering av verkstad

https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/225-45r19-96v/vinterdack/dubbfria/westlake/z-507/141451

725 kr styck = 2 900 kr plus montering av verkstad

Jag är jag ganska ekonomisk av mig. Vilka hade ni köpt av dessa två om ni var mig (kör endast i Göteborgs innerstad under vintern).
Jag hade lagt 1000:- till per däck och köpt kvalitetsdäck, Sailun är inte bra och jag misstänker att de som kostar hälften knappast är bättre. Köp Continental, Pirelli, Goodyear, Nokian eller Michelin, i den ordningen för att få däck som inte är kass vid vissa förhållanden.
Citera
2025-12-21, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag hade lagt 1000:- till per däck och köpt kvalitetsdäck, Sailun är inte bra och jag misstänker att de som kostar hälften knappast är bättre. Köp Continental, Pirelli, Goodyear, Nokian eller Michelin, i den ordningen för att få däck som inte är kass vid vissa förhållanden.

Okej. Tack för tipset.

Så länge jag väljer rätt dimension (dvs det som står på mina däck just nu vilket är 225/45 R19 så är det inget som kan bli fel antar jag?
Citera
2025-12-21, 07:38
Medlem
Citat:

Det är ju så mycket dyrare dock…

Om det inte påverkar själva hållbarheten - varför slösa 4000 kr extra på däck?!
Citera
2025-12-21, 09:16
Moderator
Citat:
Det är ju så mycket dyrare dock…

Om det inte påverkar själva hållbarheten - varför slösa 4000 kr extra på däck?!
Det påverkar säkerheten, bromssträcka, våt- och torrgrepp, hur däcket reagerar vid en undanmanöver osv.
En uppsättning däck brukar ju hålla åtminstone 5-6000 mil så det handlar om 65-80 öre extra per mil, tycker inte det är så dyrt för extra säkerhet.
Ser att Goodyear Ultragrip Ice 3, som är ett riktigt bra däck, ligger på 2390:-, det är ju bara lite drygt 800:- extra per däck, lätt värt det.
Nu vet jag inte hur mycket tyngre Sailun-däcket rullar men om det skiljer 4-5% så kan du spara in mellanskillnaden i lägre bränsleförbrukning, det är alltså inte alls säkert att de är billigare i längden.
Citera
2025-12-21, 11:45
Medlem
Citat:
Det påverkar säkerheten, bromssträcka, våt- och torrgrepp, hur däcket reagerar vid en undanmanöver osv.
En uppsättning däck brukar ju hålla åtminstone 5-6000 mil så det handlar om 65-80 öre extra per mil, tycker inte det är så dyrt för extra säkerhet.
Ser att Goodyear Ultragrip Ice 3, som är ett riktigt bra däck, ligger på 2390:-, det är ju bara lite drygt 800:- extra per däck, lätt värt det.
Nu vet jag inte hur mycket tyngre Sailun-däcket rullar men om det skiljer 4-5% så kan du spara in mellanskillnaden i lägre bränsleförbrukning, det är alltså inte alls säkert att de är billigare i längden.

Det blev nu följande däck:

Sailun Ice BlazerArctic EVO
225/45R19 96V XL (4st)

Betalar totalt 6696 kronor för dessa inklusive transport/frakt till verkstad.... Hoppas jag har gjort ett bra köp...
Citera
2026-01-06, 16:22
Medlem
Citat:

225/45R19 96V XL (4st)

Betalar totalt 6696 kronor för dessa inklusive transport/frakt till verkstad.... Hoppas jag har gjort ett bra köp...
Har du INTE gjort när du inte följde Generalknases råd! Fjortis!
Du borde väl begripa att man får vad man betalar för!
Citera
2026-01-13, 14:20
Medlem
Citat:

Jag håller med om att däck påverkar säkerheten mycket, det råder det ingen tvekan om. Samtidigt beror det en hel del på körmönster, biltyp och hur/var man kör. Alla kör inte 5–6000 mil på en uppsättning däck, och för vissa handlar det mer om stadskörning i lägre hastigheter än långa motorvägsresor.

Goodyear Ultragrip Ice 3 är absolut ett bra däck, men för många kan ett billigare alternativ fortfarande vara tillräckligt säkert för deras behov. Skillnaden i praktiken är inte alltid så stor som i tester, särskilt om man kör lugnt och anpassar hastigheten efter väglaget
Citera
2026-01-14, 21:54
Medlem
geir44s avatar
Citat:

225/45R19 96V XL (4st)

Dom är nordiska friktionsdäck, så det räcker. Men däck som Imperial är hårda och inte bra.
.
Citera
2026-01-21, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Dom är nordiska friktionsdäck, så det räcker. Men däck som Imperial är hårda och inte bra.
.

Skönt att höra! Då har jag gjort ett helt ok köp med andra ord…
Citera
2026-01-26, 17:24
Medlem
Fråga:

Jag köpte nyligen (slutet på december månad) vinterdäck för 6696 kr, dvs 1674 kr styck.

Lång historia kort: bilen kommer behöva skrotas att jag tänkte härmed sälja dessa däck. Vad kan jag sälja dessa för (pris)? Med tanke på att de är i stort sett helt nya?
Citera
2026-04-15, 09:20
Avslutad
Olika däck på samma axel. Verkstaden satte ett nytt höger fram och gammalt vänster fram. Ett gammalt HB och nytt VB. Det är olika märken men samma dimension. De nya har rullar 1 säsong och de äldre 4 kanske.

Jag tycker bilen är instabil och drar åt höger när jag håller löst i ratten. Verkstaden tror det kan vara hjulinställningen. Men byt plats på hjulen på ena sidan. Så det blir samma typ fram och bak. Det borde väl räcka tyckte jag men det ska inte spela någon roll när det är samma dimension sade de.
Jag vet inte vad som är rätt.
Citera
2026-04-18, 16:59
Medlem
Skulle byta till sommardäck idag och märkte att däckmonteringspastan separerat. Den har stått i ouppvärmt garage under vintern och troligtvis har det blivit några minusgrader. Det ser ut som parafinklumpar som flyter i vatten.
Kan man rädda den på något sätt? Den är i en plasthink, annars hade jag provat koka den direkt i burken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in