2023-07-26, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Offset från centrum för navet.

https://www.bultcirkeltabell.se/images/et-matt.png

läs min föregående kommentar och se där
Citera
2023-07-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DunnoXD
cb är 5/112 på båda.

testade idag, audi fälgarna passar, centrum samt skruvhålen passar fram o bak, men där fram så slår däcken uppe vid ena delen, tror det är en stabiliseringstag 😅 men kan ha fel. laddar upp en bild

bild framaxel: https://ibb.co/Z2Sv0HF

audi däcken nu är 255/40 r20
mercan ska ha 245/35 r20

eftersom ET inte är densamma kan jag köra på originaldimention för Mercedes 20 tum eller måste jag ändra det också?

Bilden suger men sådär blir det när ET är för högt, för breda fälgar och/eller för breda däck.

Kan använda spacers men stor risk att fälgen kommer gå i skärmkanten istället.

Hade sålt fälgarna och köpt några med rätt mått.
Citera
2023-07-27, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Bilden suger men sådär blir det när ET är för högt, för breda fälgar och/eller för breda däck.

Kan använda spacers men stor risk att fälgen kommer gå i skärmkanten istället.

Hade sålt fälgarna och köpt några med rätt mått.

blir nog så, tack för hjälpen 👍🏻
Citera
2023-07-30, 11:43
Medlem
Sätt på smalare däck med lägre profil.
Citera
2023-08-19, 02:34
Medlem
Spacemodes avatar
[quote=Dr Tinnitus| Alla möjliga aregument...[/QUOTE]

[quote=2023-07-07|Alla möjliga aregument...[/QUOTE]

Jag är en som äger en 600hk lätt bakhjulsdriven sportbil, jag sladdar och driftar vinter som sommar, kör närmare 300kmh ofta på allmän väg och street race'ar. Dr Tinnitus har rätt, är man en bra förare tar man andra spårval, överstyrning är lättare att häva och understyrning är det enda man inte kan korrigera på en kort sträcka.
Rullar jag ut på kalla däck och pressar så understyr bilen och jag måste räta upp ratten för att ta nya tag in mot svängen men jag har förlorat ca 1-2m åt vänster i en högersväng. Får jag överstyrning så minskar jag på gaspådraget och gör en lätt rattrörelse för att bilen ska sätta sig igen och få grepp.

Är man van att köra bakhjulsdrivet, häva sladd eller kör fort med bilar så har man naturliga reflexer för att häva en sladd och dom använder man året om. Det sitter i muskelminnet. Dessutom så frambringar bra däck fram en körbana med mindre stillastående vatten på åt bakdäcken.
Citera
2023-08-19, 02:41
Medlem
Eastwings avatar
Har fått ett erbjudande om att köpa ett stort blandat parti med regumerade däck från Armenien som är lovade att både vara bra vinter/sommardäck till ett enhetspris på 300kr/däck stl 15-20 tum.
Bra eller Anus?
Citera
2023-08-19, 04:06
Medlem
Spacemodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Har fått ett erbjudande om att köpa ett stort blandat parti med regumerade däck från Armenien som är lovade att både vara bra vinter/sommardäck till ett enhetspris på 300kr/däck stl 15-20 tum.
Bra eller Anus?
Beror på om du värderar dig själv, dina nära och kära samt din omgivning. Annars finns däck för ca 800kr styck som inte är regumerade. Du vet när du kör på motordäcken och ser stora gummirester? Det är från lastbilar som fått regummerade däck. Kör hellre med blankslitna Michelin/Yokohama/Kumho än med regumerade.
Citera
2023-08-19, 12:20
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Bra eller Anus?
Ja, det är ju ett bra pris. Vad ska du ha dom till, obromsade båtvagnar?
Citera
2023-08-24, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HardcOre-R
Sätt på smalare däck med lägre profil.
Tyskstuka?
Citera
2023-08-24, 20:56
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Bra eller Anus?

Påminner mig om när jag för dryga 25 år sedan blev övertalad att vara med på en import av 3000 regumerade däck tillverkade i Ungern.
Stort misstag.
Jag tror vi fick kassera minst en tredjedel av dom inköpta däcken då det var obalans och dylikt och en ganska stor mängd missnöjda kunder.
Fast dom däcken kostade visserligen bara runt 80 kr per däck i inköp.

Jag tror att det är ganska svårt att sälja regumerade "No Name" däck idag om man tar hänsyn till konkurrensen från billiga kinadäck. Ta dessutom också i beaktning hur du ska göra med eventuella reklamationer om du ska sälja dom vidare, vilket jag förmodar att du har tänkt...

Dessutom så lär du väl ha både tull och moms att betala på dom 300 kronorna per däck. 🤔🤔

Nä det där låter inte som något superklipp direkt. 🤔
Citera
2023-08-25, 00:08
Medlem
Eastwings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Påminner mig om när jag för dryga 25 år sedan blev övertalad att vara med på en import av 3000 regumerade däck tillverkade i Ungern.
Stort misstag.
Jag tror vi fick kassera minst en tredjedel av dom inköpta däcken då det var obalans och dylikt och en ganska stor mängd missnöjda kunder.
Fast dom däcken kostade visserligen bara runt 80 kr per däck i inköp.

Jag tror att det är ganska svårt att sälja regumerade "No Name" däck idag om man tar hänsyn till konkurrensen från billiga kinadäck. Ta dessutom också i beaktning hur du ska göra med eventuella reklamationer om du ska sälja dom vidare, vilket jag förmodar att du har tänkt...

Dessutom så lär du väl ha både tull och moms att betala på dom 300 kronorna per däck. 🤔🤔

Nä det där låter inte som något superklipp direkt. 🤔

Jag la ner det hela, trots att däcken skulle föras in "tullfritt" via en transport till en avfallsanläggning i ett lastfartyg liggandes under fliset. Allt lät för bra. Men tydligen förs mycket in i Sverige liggandes under lasten i fartyg. Någon som har info om den saken?
Citera
2023-09-02, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag håller med doktorn här. Det är inte alltid så enkelt att bästa däcken gör sig bäst i bak. Det finns som påpekat många parametrar att tänka på.

De flesta bilar är lite tyngre i fram och håller alltså emot vattenplaning lite bättre. En del bilar har som standard bredare däck baktill vilket ökar risken för vattenplaning där om mönstret är dåligt eller farten för hög.

Det är nog så att det är ett val av de som rekommenderar bäst däck i bak att vattenplaning då minskar risken för sladd men att den samtidigt ökar risken för att tappa styrningen framtill vilket oftast skrämmer föraren men inte ger samma kursändring. Dvs för gemene man ett ”säkrare val”.

Med mer motorstarkare bilar nu för tiden och även AWD som vill ha mer jämnslitna däck är det nog bättre att sätta de bästa däcken där de mest slitna satt förra året och samtidigt kompensera detta med lite lägre hastighet vid regn och/eller spårig väg.

Att dessutom dra slutsatsen från nån sammanställning som Vägverket gjorde 2006 känns inte som att den gäller med nuvarande bilpark. (Detta efter en enkel googling av citatet. En länk till nån seriös utredning av tex VTI hade varit bättre.)

Galnaste jag hört.
Min kompis farsa har stor däckfirma.
Han sa att man inte kan tappa kontrollen fram vid vattenplaning typ.
Men bak gör man det lätt, så bilen snurrar till.
Han sa även att man inte ska köra när det regnar med däck under 3mm, och då ska man ta det
jävligt lugnt. 5mm rekommenderar han minst vid regn.

Du får sluta lura folk här nu, det här är livsviktigt med säkerhet gällande bilar, här ska inte en amatör
skriva alls därför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in