Citat:
Ursprungligen postat av
IWannaBeAdored
Mina däck är nästan nya i den bemärkelse att de är stort sett oanvända.
Ja och varför undviker du frågan här? Vad kallar du de typen av däck som fanns innan 2014? Sommardäck?
Grundfrågan är: har jag sommar eller vinterdäck? Du vägrar svarar på en enkel ja eller nej fråga för du vet att du hade fel från början och av någon anledning skäms över det så pass mycket att du dansar runt ämnet trots att det här är ett anonymt forum. Erkänn att du hade fel bara, för din egen skull.
Nej det var inte grundfrågan. Om du kollar tillbaka så har jag hela tiden skrivit att alla nya vinterdäck som säljs har alptopp, nya sommardäck kan säljas med m+s märkning.
Man skriver inte att däcken är nästan nya om man menar mönsterdjupet. Isåfall har jag en nästan ny segelbåt, använder den bara lite på somrarna. Har haft den i 20 år, men den är nästan ny…
En normal person hade t.ex skrivit ”jag har gamla däck i nyskick som saknar alptopp.” Inte jag har nästan nya däck.
Jag vet inte vad du har för däck då du vägrar ladda upp en bild, vägrar berätta vad mönstret heter och vägrar berätta när de är tillverkade. Jag tvivlar på att du varken har bil eller körkort…
Och ja om vi ska gå på ditt korkade resonemang så är ditt däck fr.om 30 november klassat som ett sommardäck oavsett vad det ursprungligen togs fram som, då det är lagligt på ”sommarväglag” och olagligt att köra med på vinterväglag.
Det finns inga mellanting
Blir du stannad så ska du få böter för att du inte har rätt däck på bilen om det råder vinterväglag.
”Fram till och med 30 november 2024 är även däck som enbart är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow" och är särskilt framtagna för vinterkörning att anses som vinterdäck”
Dvs att efter 30 november så anses inte däck med m+s märkning som vinterdäck.