2024-10-18, 10:18
Medlem
CygneRouges avatar
Du FÅR köra, men dubbdäck är avsedda att vara dubbade. Du har inte i närheten av greppet som odubbade vinterdäck har om dubbarna saknas.
Citera
2024-10-18, 10:19
Medlem
Gissningsvis är de också då ganska gamla? I så fall har de riktigt dåligt grepp
Citera
2024-10-18, 10:37
Medlem
zoombos avatar
Ponera att han frågar om man får inte om man kan och då är kommentarer om däckens lämplighet i övrigt egentligen inte direkt relevant.

Det förekommer nog att folk med väldigt taskig ekonomi manuellt petar bort dubbar från sina gamla dubbdäck och kör med dem på sommaren. Ett riktigt skitgöra men det kostar ju inget. Och är tillåtet.

Riktigt nitiska poliser kan få för sig att kolla om alla dubb verkligen är borta, fick höra om någon som åkt på böter då man efter att ha kollat samtliga däck hittade totalt ett 10-tal dubb som fortfarande satt kvar.
Petigt, sa Bull.
Citera
2024-10-18, 12:10
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Får du köra : JA
Bör du köra : NEJ !!
Citera
2024-10-18, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Du ignorerar frågan flera gånger och skriver massa annat. Jag har argumenterat på internet i många år, rätt tydligt att du inte vill erkänna ditt fel så en diskussion mellan oss verkar onödig när du beter dig så omanligt.

Här har du Goodyear Ultragrip (finns på flera ställen) utan alptopp som du kan köpa idag: https://www.dackteam.se/255-50r19-107v-ultra-grip-xl-rof
https://www.gummihuset.se/vinterdack_friktion/225-50r17-goodyear-ultra-grip-ice-3-friktion
https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/185-60r15-88t/vinterdack/dubbfria/goodyear/ultragrip-ice-2/43054?utm_source=googleShopping&utm_medium=cpc&utm _campaign=productfeed&gclid=CjwKCAjw68K4BhAuEiwAyl p3kg7Fz7HmEWiHsMwFGXNPQOzuiXO5ffNnMA9pxNfzWNpUaEX_ Bt2P6RoC4I0QAvD_BwE

Fina "sommardäck" som du kallar dem.

Du är uppenbarligen trög alla däcken du länkar har alptopp, om du trycker på ”eu märkning” på respektive länk så ser du alptoppen…

Och jag har svarat flera gånger på din fråga. Det finns inga nya vinterdäck som säljs som saknar alptopp.

Har du köpt ett nytt däck som det endast står m+s på och inte har alptopp så är det ett sommardäck.

Om man har lite logiskt tänkande så borde man förstå att Goodyear t.ex inte släpper sitt nyaste nordiska vinterdäck (UG ICE3) 2023 utan alptopp och därmed inte kan sälja ett enda däck i Tyskland med flera länder där det varit lag på alptopp sedan 2017… Även i Sverige så kom lagen 2019 med dispans till november iår. Som däcktillverkare så skulle man vara rena idioter om man tillverkar ett vinterdäck som inte får säljas som vinterdäck…

Har du fixat en bild på ditt nästan nya däck utan alptopp än? Du trollar bara sålänge du inte ens kan vissa upp ditt eget däck.

Dina tre länkar motbevisar bara vad du påstår. Upp till bevis troll. Är det för svårt för dig att ta en bild så kan du skriva vad ditt goodyearmönster heter…
Senast redigerad av Wulfric 2024-10-18 kl. 12:42.
Citera
2024-10-18, 12:40
Medlem
Köpte kinadäck till en skåpbil jag hade, de var billiga men inget fäste stenhårda från början, kommer aldrig att köpa sådan skit igen bilen hade inte abs (ingen förstod varför denna bil saknade abs då den skulle haft abs enligt bilens specification) så det var jättelätt att låsa upp hjulen vid inbromsning vid vått väglag
Citera
2024-10-18, 15:10
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Här har du Goodyear Ultragrip (finns på flera ställen) utan alptopp som du kan köpa idag: https://www.dackteam.se/255-50r19-107v-ultra-grip-xl-rof
https://www.gummihuset.se/vinterdack_friktion/225-50r17-goodyear-ultra-grip-ice-3-friktion
https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/185-60r15-88t/vinterdack/dubbfria/goodyear/ultragrip-ice-2/43054?utm_source=googleShopping&utm_medium=cpc&utm _campaign=productfeed&gclid=CjwKCAjw68K4BhAuEiwAyl p3kg7Fz7HmEWiHsMwFGXNPQOzuiXO5ffNnMA9pxNfzWNpUaEX_ Bt2P6RoC4I0QAvD_BwE

Du har ingen aning om vad du pratar om. Goodyear Ultra Grip Ice 3 som du länkar till har givetvis alptopp. Jag köpte sådana idag. Det är ett så kallat nordiskt friktionsdäck som både är lämpligt att använda på vintern och förstås fullt lagligt att köra med i Sverige.

Du kanske skulle gå ut och studera verkligheten i stället för att sitta hemma och fantisera framför en dator om hur världen ser ut.
Citera
2024-10-18, 17:32
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Du är uppenbarligen trög alla däcken du länkar har alptopp, om du trycker på ”eu märkning” på respektive länk så ser du alptoppen…

Och jag har svarat flera gånger på din fråga. Det finns inga nya vinterdäck som säljs som saknar alptopp.

Har du köpt ett nytt däck som det endast står m+s på och inte har alptopp så är det ett sommardäck.

Om man har lite logiskt tänkande så borde man förstå att Goodyear t.ex inte släpper sitt nyaste nordiska vinterdäck (UG ICE3) 2023 utan alptopp och därmed inte kan sälja ett enda däck i Tyskland med flera länder där det varit lag på alptopp sedan 2017… Även i Sverige så kom lagen 2019 med dispans till november iår. Som däcktillverkare så skulle man vara rena idioter om man tillverkar ett vinterdäck som inte får säljas som vinterdäck…

Har du fixat en bild på ditt nästan nya däck utan alptopp än? Du trollar bara sålänge du inte ens kan vissa upp ditt eget däck.

Dina tre länkar motbevisar bara vad du påstår. Upp till bevis troll. Är det för svårt för dig att ta en bild så kan du skriva vad ditt goodyearmönster heter…
Oj vad du skriver men du fortsätter ignorera frågan. Korkad är du också för först skrev du massa trams om att Goodyear inte skulle bry sig om den nordiska marknaden men nu är det plötsligt relevant? Du förstår inte heller att det kan finnas däck utan alptopp som definitivt är vinterdäck som mina då exempelvis? Vinterdäck utan dubb från innan alptoppen ens var en märkning, kallar du de för sommardäck också?

Du "weavar" som Trump kallar det. Du borde bli politiker för du dansar runt frågan och skriver massa annat trams.
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Du har ingen aning om vad du pratar om. Goodyear Ultra Grip Ice 3 som du länkar till har givetvis alptopp. Jag köpte sådana idag. Det är ett så kallat nordiskt friktionsdäck som både är lämpligt att använda på vintern och förstås fullt lagligt att köra med i Sverige.

Du kanske skulle gå ut och studera verkligheten i stället för att sitta hemma och fantisera framför en dator om hur världen ser ut.
Möjligt att just det har det, såg ingen bild på sidan. Precis som mina är "så kallat nordiska friktionsdäck" bara att mina saknar alptoppen. Så?
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-10-18 kl. 17:41.
Citera
2024-10-18, 18:02
Medlem
Citat:
Oj vad du skriver men du fortsätter ignorera frågan. Korkad är du också för först skrev du massa trams om att Goodyear inte skulle bry sig om den nordiska marknaden men nu är det plötsligt relevant? Du förstår inte heller att det kan finnas däck utan alptopp som definitivt är vinterdäck som mina då exempelvis? Vinterdäck utan dubb från innan alptoppen ens var en märkning, kallar du de för sommardäck också?

Du "weavar" som Trump kallar det. Du borde bli politiker för du dansar runt frågan och skriver massa annat trams.

Möjligt att just det har det, såg ingen bild på sidan. Precis som mina är "så kallat nordiska friktionsdäck" bara att mina saknar alptoppen. Så?

Du kan uppenbarligen inte läsa… vi pratar om nya däck, eftersom du från början skrev att dina däck var nästan nya…

Naturligtvis finns det gamla däck utan märkning. Goodyear införde alptopp på sina däck 2014 som jag skrev längre tillbaka i tråden.

Och som jag skrev finns det inga nya vinterdäck som saknar alptopp. Har du ett nytt däck med endast m+s märkning så har du ett sommardäck.

Vet inte hur man kan skriva det tydligare du måste vara extremt korkad som inte förstår vad jag menar.

Och jag förstår att du inte heller fattade vad jag skrev om att Goodyear införde alptopp redan 2014 för att Tyskland som är en mycket större marknad än Sverige införde lag på alptopp 2017. Det är samma däck som säljs där som i Sverige därav har alla vinterdäck i Sverige haft alptopp läääänge.
Senast redigerad av Wulfric 2024-10-18 kl. 18:07.
Citera
2024-10-18, 18:10
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Du kan uppenbarligen inte läsa… vi pratar om nya däck, eftersom du från början skrev att dina däck var nästan nya…

Naturligtvis finns det gamla däck utan märkning. Goodyear införde alptopp på sina däck 2014 som jag skrev längre tillbaka i tråden.

Och som jag skrev finns det inga nya vinterdäck som saknar alptopp. Har du ett nytt däck med endast m+s märkning så har du ett sommardäck.

Vet inte hur man kan skriva det tydligare du måste vara extremt korkad som inte förstår vad jag menar.
Mina däck är nästan nya i den bemärkelse att de är stort sett oanvända.

Ja och varför undviker du frågan här? Vad kallar du de typen av däck som fanns innan 2014? Sommardäck?

Grundfrågan är: har jag sommar eller vinterdäck? Du vägrar svarar på en enkel ja eller nej fråga för du vet att du hade fel från början och av någon anledning skäms över det så pass mycket att du dansar runt ämnet trots att det här är ett anonymt forum. Erkänn att du hade fel bara, för din egen skull.
Citera
2024-10-18, 18:27
Medlem
Citat:
Mina däck är nästan nya i den bemärkelse att de är stort sett oanvända.

Ja och varför undviker du frågan här? Vad kallar du de typen av däck som fanns innan 2014? Sommardäck?

Grundfrågan är: har jag sommar eller vinterdäck? Du vägrar svarar på en enkel ja eller nej fråga för du vet att du hade fel från början och av någon anledning skäms över det så pass mycket att du dansar runt ämnet trots att det här är ett anonymt forum. Erkänn att du hade fel bara, för din egen skull.

Nej det var inte grundfrågan. Om du kollar tillbaka så har jag hela tiden skrivit att alla nya vinterdäck som säljs har alptopp, nya sommardäck kan säljas med m+s märkning.

Man skriver inte att däcken är nästan nya om man menar mönsterdjupet. Isåfall har jag en nästan ny segelbåt, använder den bara lite på somrarna. Har haft den i 20 år, men den är nästan ny…

En normal person hade t.ex skrivit ”jag har gamla däck i nyskick som saknar alptopp.” Inte jag har nästan nya däck.

Jag vet inte vad du har för däck då du vägrar ladda upp en bild, vägrar berätta vad mönstret heter och vägrar berätta när de är tillverkade. Jag tvivlar på att du varken har bil eller körkort…

Och ja om vi ska gå på ditt korkade resonemang så är ditt däck fr.om 30 november klassat som ett sommardäck oavsett vad det ursprungligen togs fram som, då det är lagligt på ”sommarväglag” och olagligt att köra med på vinterväglag.

Det finns inga mellanting

Blir du stannad så ska du få böter för att du inte har rätt däck på bilen om det råder vinterväglag.

”Fram till och med 30 november 2024 är även däck som enbart är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow" och är särskilt framtagna för vinterkörning att anses som vinterdäck”

Dvs att efter 30 november så anses inte däck med m+s märkning som vinterdäck.
Senast redigerad av Wulfric 2024-10-18 kl. 18:36.
Citera
2024-10-18, 18:33
Moderator
Citat:
Du ignorerar frågan flera gånger och skriver massa annat. Jag har argumenterat på internet i många år, rätt tydligt att du inte vill erkänna ditt fel så en diskussion mellan oss verkar onödig när du beter dig så omanligt.

Fina "sommardäck" som du kallar dem.
Alla tre du länkat till har ju alptopp, hur kan du inte se det? Titta på informationslappen så ser du klart och tydligt den.
Du kollar nog på fel ställe på dina däck eller så är de mer än 10 år gamla och då bör de bytas ändå. När är de tillverkade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in