2024-10-16, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jag har Goodyear Ultragrip. Sök efter det online så får du se vad det defineras som.

Då är det inte ”nästan ”nytt”. Enl goodyear så har deras däck alptopp sedan 2014.

Du får gärna ladda upp en bild på däcksidan
Citera
2024-10-17, 14:12
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Då är det inte ”nästan ”nytt”. Enl goodyear så har deras däck alptopp sedan 2014.

Du får gärna ladda upp en bild på däcksidan
Så vad defineras det som??? Du påstod att jag har sommardäck, är det ett sommardäck? Överallt definieras det som ett vinterdäck men du påstår att jag har ett sommardäck, varför?

Det där däcket i olika utföranden har inte alptopp, du kan ju läsa på om det. "För nordiska klimat" Jag hittar inget med alptopp men möjligt att jag inte letar ordentligt. När jag skrev nytt menade jag såklart hur det ser ut. Möjligtvis är det över 10år gammalt men nyligen ditsatt men jag är tveksam till det. Hursomhelst så är det inget sommardäck som du påstod, eller hur? Du skrev att det "aldrig varit ett vinterdäck" som inte stämmer öht.
Citera
2024-10-17, 14:25
Moderator
Citat:
Så vad defineras det som??? Du påstod att jag har sommardäck, är det ett sommardäck? Överallt definieras det som ett vinterdäck men du påstår att jag har ett sommardäck, varför?

Det där däcket i olika utföranden har inte alptopp, du kan ju läsa på om det. "För nordiska klimat" Jag hittar inget med alptopp men möjligt att jag inte letar ordentligt. När jag skrev nytt menade jag såklart hur det ser ut. Möjligtvis är det över 10år gammalt men nyligen ditsatt men jag är tveksam till det. Hursomhelst så är det inget sommardäck som du påstod, eller hur? Du skrev att det "aldrig varit ett vinterdäck" som inte stämmer öht.
Good year Ultragrip har alptoppen. Har själv en uppsättning liggande hemma som är tillverkade v32 2018 och de har alptoppen. Titta på däcksidan alldeles intill där det står M+S så ska du se att det finns en alptopp med snöflinga i.
Citera
2024-10-17, 14:26
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Good year Ultragrip har alptoppen. Har själv en uppsättning liggande hemma som är tillverkade v32 2018 och de har alptoppen. Titta på däcksidan alldeles intill där det står M+S så ska du se att det finns en alptopp med snöflinga i.
Nope. Inte på mina.
Citera
2024-10-17, 15:40
Medlem
Citat:

Ja eftersom du skrev att det var nästan nytt. Finns inget nytt vinterdäck som inte har alptopp. Lagen ändrades som sagt 2019 med dispans i 5 år och märkningen har funnnits långt tidigare.

Har du ett ”nästan nytt” 15 år gammalt däck så är det klart att det kan sakna rätt märkning… tillverkningsdatum står på däcksidan…

Ett däck som är så gammalt bör hur som helst bytas oavsett mönsterdjup…
Senast redigerad av Wulfric 2024-10-17 kl. 15:42.
Citera
2024-10-17, 18:33
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ja eftersom du skrev att det var nästan nytt. Finns inget nytt vinterdäck som inte har alptopp. Lagen ändrades som sagt 2019 med dispans i 5 år och märkningen har funnnits långt tidigare.

Har du ett ”nästan nytt” 15 år gammalt däck så är det klart att det kan sakna rätt märkning… tillverkningsdatum står på däcksidan…

Ett däck som är så gammalt bör hur som helst bytas oavsett mönsterdjup…
Nytt som i att det ser i stort sett oanvänt ut, iaf. när jag köpte bilen i augusti. Skulle bli väldigt förvånad över om det är över 15år gammalt men får kolla sen. Det har absolut till 100% ingen alptopp iaf. Det går även att köpa Goodyear Ultragrip nya utan alptopp.

Men varför fortsätter du undvika frågan? Är det sommardäck jag har? Du var ju "helt säker på att det inte är vinterdäck" Kan du inte bara erkänna att du hade fel?
Citera
2024-10-17, 19:01
Medlem
Citat:
Nytt som i att det ser i stort sett oanvänt ut, iaf. när jag köpte bilen i augusti. Skulle bli väldigt förvånad över om det är över 15år gammalt men får kolla sen. Det har absolut till 100% ingen alptopp iaf. Det går även att köpa Goodyear Ultragrip nya utan alptopp.

Men varför fortsätter du undvika frågan? Är det sommardäck jag har? Du var ju "helt säker på att det inte är vinterdäck" Kan du inte bara erkänna att du hade fel?

Svårt att tänka ser jag. Ett nästan nytt vinterdäck har alptopp ett jättegammalt däck med bra mönsterdjup kan ha varit vinterklassat en gång i tiden utan alptopp.

Eftersom du skrev nästan nytt så svarade jag att det inte finns, utan du har isåfall ett sommardäck…

Vilket ultragrip kan man köpa nytt idag utan alptopp? Ice3, performance3, ICE G1 och Performance+ har det t.om 4vector som säljs som all season däck har alptopp…

Dubbdäck har inget krav på alptopp så du kanske har ett ICE Artic som någon ryckt dubbarna på ^^

Sen finns det ju även däck i Ultragrip familjen som inte säljs i Europa som saknar märkning. naturligtvis finns viss svartimport/egenimport av dem. Brukar dock inte handla om uptragrip utan wrangler-serien

Svårt att reda ut när du inte skriver vad ditt mönster heter mer än ultragrip…Fram med bild så kan vi reda ut det :-)

Förövrigt så skiter alla tillverkare fullkomligt i lilla Sverige, anledningen till att alla vinterdäck har alptopp idag är för att det blev lag i Tyskland 2017 och tillverkarna visste om det och anpassade märkningen i god tid innan Tyskarna ändrade lagen…
Senast redigerad av Wulfric 2024-10-17 kl. 19:31.
Citera
2024-10-18, 03:30
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Svårt att tänka ser jag. Ett nästan nytt vinterdäck har alptopp ett jättegammalt däck med bra mönsterdjup kan ha varit vinterklassat en gång i tiden utan alptopp.

Eftersom du skrev nästan nytt så svarade jag att det inte finns, utan du har isåfall ett sommardäck…

Vilket ultragrip kan man köpa nytt idag utan alptopp? Ice3, performance3, ICE G1 och Performance+ har det t.om 4vector som säljs som all season däck har alptopp…

Dubbdäck har inget krav på alptopp så du kanske har ett ICE Artic som någon ryckt dubbarna på ^^

Sen finns det ju även däck i Ultragrip familjen som inte säljs i Europa som saknar märkning. naturligtvis finns viss svartimport/egenimport av dem. Brukar dock inte handla om uptragrip utan wrangler-serien

Svårt att reda ut när du inte skriver vad ditt mönster heter mer än ultragrip…Fram med bild så kan vi reda ut det :-)

Förövrigt så skiter alla tillverkare fullkomligt i lilla Sverige, anledningen till att alla vinterdäck har alptopp idag är för att det blev lag i Tyskland 2017 och tillverkarna visste om det och anpassade märkningen i god tid innan Tyskarna ändrade lagen…
Du ignorerar frågan flera gånger och skriver massa annat. Jag har argumenterat på internet i många år, rätt tydligt att du inte vill erkänna ditt fel så en diskussion mellan oss verkar onödig när du beter dig så omanligt.

Här har du Goodyear Ultragrip (finns på flera ställen) utan alptopp som du kan köpa idag: https://www.dackteam.se/255-50r19-107v-ultra-grip-xl-rof
https://www.gummihuset.se/vinterdack_friktion/225-50r17-goodyear-ultra-grip-ice-3-friktion
https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/185-60r15-88t/vinterdack/dubbfria/goodyear/ultragrip-ice-2/43054?utm_source=googleShopping&utm_medium=cpc&utm _campaign=productfeed&gclid=CjwKCAjw68K4BhAuEiwAyl p3kg7Fz7HmEWiHsMwFGXNPQOzuiXO5ffNnMA9pxNfzWNpUaEX_ Bt2P6RoC4I0QAvD_BwE

Fina "sommardäck" som du kallar dem.
Citera
2024-10-18, 09:39
Medlem
Lassekkongos avatar
Hur gamla däck kan man köra på igentligen om gummit fortfarande är bra och dubbdäcken är vassa?

Jag kör på nokia hakkapeliitta5 som gjordes 2012, jag körde förra säsongen när det var kaos på vägarna och 100 lastbilar blev stillastående över en natt med is och halka på vägarna.

Det var inga problem att komma till jobbet med framhjulsdriven bil.
Citera
2024-10-18, 10:00
Medlem
solstrålars avatar
Kan jag köra med vinterdäck som tappat alla sina dubbar?

Mönsterdjupet är fortfarande ok. Men får man köra med däck som tappat alla dubbar?
Citera
2024-10-18, 10:04
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Mönsterdjupet är fortfarande ok. Men får man köra med däck som tappat alla dubbar?
Ja så länge det är vinterdäck är det lungt.
Citera
2024-10-18, 10:13
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Dock brukar sådana däck vara hårdare i gummit och ha sämre grepp mot hal yta än vinterdäck som inte har dubb.
Kör du med förstånd så går det nog bra.
Kör du med arslet så kvittar det om du har dubb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in