Citat:
Ursprungligen postat av
Kanastra
Idag körde jag på det värsta vinterväglag jag kört på, däcken är nog 3 vintrar gamla.
Grusväg som haft snö, snön har packats hårt och sen blivit till ett tjockt lager is. På isen har det under dagen regnat. Extremt halt.
Grusvägen gick upp och ner och lutade i sidled på sina håll. Körde sakta men mina dubbdäck släppte på ett par ställen när det lutade nerför samtidigt som det lutade åt sidan. Ganska obehagligt att känna bilens bak glida utåt..
När jag kom fram kände jag på däcken och det är inte mycket dubb kvar. Dock är mönsterdjupet rejält.
Är det bara att hasta till däckverkstaden för nya däck? Hur mycket bör dubben 'sticka upp' ur däcken för att dom ska vara okey?
Inte mycket dubb kvar? Menar du att de ramlat ur, i så fall är det nya däck som gäller om du vill ha dubb i dem för det går inte att dubba om däck. Vad är det för märke på däcken?
Att dubb inte sticker ut så mycket är normalt, att halka på isig grusväg är också normalt oavsett vad för däck du har, har du de bästa dubbade (eller dubbfria) nya däcken så är de garanterat bättre än dina begagnade däck förstås men nya däck tappar prestanda rätt fort, framförallt dubbdäck, och om du sätter på nya och du knattrar runt på barmark ett tag innan nästa is kommer så är det samma sak igen.
Har du bra däck av bra märke så kör på dem tills de är slut, det är mitt tips, men ta det lugnt när du kör, kör med framförhållning och förnuft.