2024-12-04, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Har du en bil du kör försiktigt med kan de funka som sommardäck: Men inget du tar ut i minusgrader eller regn.

Har du en skruttbil som du kör försiktigt med så kommer de att funka maj till September.
Men inget jag skulle sätta på min egen bil.

Der finns massor med mönsterdjup i däcken när jag tänker efter har de kört under 1000 mil.

Känns inte alls bra att slänga så fina däck.
Citera
2024-12-04, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Der finns massor med mönsterdjup i däcken när jag tänker efter har de kört under 1000 mil.

Känns inte alls bra att slänga så fina däck.

Jag kan förstå det: Men handlar det om odubbade vinterdäck så är de framtagna för att fungera optimalt i minusgrader med den stuktur gummit har som nytt: Efter 14år har det torkat så myvket att egenskaperna på gummit förändrats: Så är du rädd om dig själv och medtraffikanter så är de troligen dags att kassera dem: I alla fall under vinterhalvåret: Under sommaren kan de absolut fungera hjälpligt några år till. Men du får inte samma köregenskaper som ett nytt sommardäck.
Personligen är jag lite specifik då jag jobbat innom "området" ett gäng år, så jag har provat vilken skillnad det är mellan ett bra däck och ett mindre bra. Så bra däck är något jag själv prioriterar.
Citera
2024-12-04, 14:40
Bannlyst
Citat:
Jag kan förstå det: Men handlar det om odubbade vinterdäck så är de framtagna för att fungera optimalt i minusgrader med den stuktur gummit har som nytt: Efter 14år har det torkat så myvket att egenskaperna på gummit förändrats: Så är du rädd om dig själv och medtraffikanter så är de troligen dags att kassera dem: I alla fall under vinterhalvåret: Under sommaren kan de absolut fungera hjälpligt några år till. Men du får inte samma köregenskaper som ett nytt sommardäck.
Personligen är jag lite specifik då jag jobbat innom "området" ett gäng år, så jag har provat vilken skillnad det är mellan ett bra däck och ett mindre bra. Så bra däck är något jag själv prioriterar.

Tack för ett bra svar. Du verkar veta vad du pratar om.

Jag har 2 bilar med sommer- och vinterdäck till båda. Det blir jättedyrt når man inte kör många mil.
Citera
2024-12-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Tack för ett bra svar. Du verkar veta vad du pratar om.

Jag har 2 bilar med sommer- och vinterdäck till båda. Det blir jättedyrt når man inte kör många mil.

Kör du få mil så skulle jag råda dig att köra dubbade vinterdäck. De behåller egenskaperna under en längre tidshorisont, är det fortfarande bra utstick på dubben och bra mönsterdjup så håller de i alla fall 10år.
Ett odubbat däck fungerar bra i de festa situationer. Men det åldras fortare, själv skulle jag inte köra på ett 10år gammalt odubbat vinterdäck även om mönsterdjupet är OK.
Citera
2024-12-04, 16:07
Bannlyst
Citat:
Kör du få mil så skulle jag råda dig att köra dubbade vinterdäck. De behåller egenskaperna under en längre tidshorisont, är det fortfarande bra utstick på dubben och bra mönsterdjup så håller de i alla fall 10år.
Ett odubbat däck fungerar bra i de festa situationer. Men det åldras fortare, själv skulle jag inte köra på ett 10år gammalt odubbat vinterdäck även om mönsterdjupet är OK.

Tack men ingen använder dubbade vinterdäck i denna del av Sverige. Kanske helårsdäck var en idë för att spara pengar.
Citera
2024-12-08, 11:36
Medlem
Freebops avatar
Någon som har erfarenhet av toyo dubbade vinterdäck? Bu eller bä?
Citera
2024-12-17, 22:36
Medlem
Kan inte svara för de dubbade. men kör odubbade Toyo för tillfället och har bara gott att säga om dem.
Det räknas också som ett prisvärt alternativ!
Citera
2024-12-18, 22:39
Medlem
Kanastras avatar
Idag körde jag på det värsta vinterväglag jag kört på, däcken är nog 3 vintrar gamla.
Grusväg som haft snö, snön har packats hårt och sen blivit till ett tjockt lager is. På isen har det under dagen regnat. Extremt halt.
Grusvägen gick upp och ner och lutade i sidled på sina håll. Körde sakta men mina dubbdäck släppte på ett par ställen när det lutade nerför samtidigt som det lutade åt sidan. Ganska obehagligt att känna bilens bak glida utåt..
När jag kom fram kände jag på däcken och det är inte mycket dubb kvar. Dock är mönsterdjupet rejält.

Är det bara att hasta till däckverkstaden för nya däck? Hur mycket bör dubben 'sticka upp' ur däcken för att dom ska vara okey?
Citera
2024-12-19, 06:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Idag körde jag på det värsta vinterväglag jag kört på, däcken är nog 3 vintrar gamla.
Grusväg som haft snö, snön har packats hårt och sen blivit till ett tjockt lager is. På isen har det under dagen regnat. Extremt halt.
Grusvägen gick upp och ner och lutade i sidled på sina håll. Körde sakta men mina dubbdäck släppte på ett par ställen när det lutade nerför samtidigt som det lutade åt sidan. Ganska obehagligt att känna bilens bak glida utåt..
När jag kom fram kände jag på däcken och det är inte mycket dubb kvar. Dock är mönsterdjupet rejält.

Är det bara att hasta till däckverkstaden för nya däck? Hur mycket bör dubben 'sticka upp' ur däcken för att dom ska vara okey?
Inte mycket dubb kvar? Menar du att de ramlat ur, i så fall är det nya däck som gäller om du vill ha dubb i dem för det går inte att dubba om däck. Vad är det för märke på däcken?

Att dubb inte sticker ut så mycket är normalt, att halka på isig grusväg är också normalt oavsett vad för däck du har, har du de bästa dubbade (eller dubbfria) nya däcken så är de garanterat bättre än dina begagnade däck förstås men nya däck tappar prestanda rätt fort, framförallt dubbdäck, och om du sätter på nya och du knattrar runt på barmark ett tag innan nästa is kommer så är det samma sak igen.

Har du bra däck av bra märke så kör på dem tills de är slut, det är mitt tips, men ta det lugnt när du kör, kör med framförhållning och förnuft.
Citera
2024-12-19, 06:56
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Inte mycket dubb kvar? Menar du att de ramlat ur, i så fall är det nya däck som gäller om du vill ha dubb i dem för det går inte att dubba om däck. Vad är det för märke på däcken?

Att dubb inte sticker ut så mycket är normalt, att halka på isig grusväg är också normalt oavsett vad för däck du har, har du de bästa dubbade (eller dubbfria) nya däcken så är de garanterat bättre än dina begagnade däck förstås men nya däck tappar prestanda rätt fort, framförallt dubbdäck, och om du sätter på nya och du knattrar runt på barmark ett tag innan nästa is kommer så är det samma sak igen.

Har du bra däck av bra märke så kör på dem tills de är slut, det är mitt tips, men ta det lugnt när du kör, kör med framförhållning och förnuft.
Jo dubben sitter kvar men det är inte mycket som 'sticker ut' från däcken. Märket är Bridgestone (tror jag).
Ok, får köra ännu försiktigare när det är så här. Den isiga glashala grusvägen igår var hemsk. Nedför och med sidolutning, som att försöka hålla rak kurs i en lutande velodromkurva..
Det är dessutom vägen till mitt hus, så det var ingen engångshändelse att jag körde den. Men så som igår har det aldrig varit.
Citera
2024-12-29, 21:55
Medlem
jack-asss avatar
Då jag åker väldigt lite med bilen så köpte jag för något år sedan allrounddäck märkta M+S så jag skulle slippa det eländet att skifta hjul till vinter/sommar nu har dessa däck tydligen blivit förbjudna som vinterdäck, de skall tydligen vara märkta med en triangel med en snöflinga i.
Så plötsligt så har mina däck blivit helt värdelösa, men aldrig i livet jag köper 4 nya däck och slänger mina som jag har då de är rejäl slitbana kvar på dem, jag tänker som så att hur många gånger har jag stoppats av polis och vill syna mina däck, har aldrig hänt mig någonsin, och besiktning av bilen gör jag vid sommarväglag.
Trafikverket kan kyssa mig därbak
Citera
2025-02-03, 05:52
Medlem
Vad anser ni experter om sommardäck med olika mönsterdjup? Bilen är framhjulsdriven och framdäcken slits mer. Ca 3mm kvar fram och 5mm bak. Tänker jag rätt jag enbart köper 2 nya (kassera de med minst mönster kvar) eller är säkrast byta alla 4 till nya?
Eller går det möjligtvis kanske använda däcken en sommarsäsong till, alltså även i år? Tack för er kunskap!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in