2023-05-05, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Fast i slutändan så när du har breda däck så kommer det spåra oavsett vad, det blir tillslut oundvikligt.
Kör med 295 breda fram på en av mina bilar och det spårar ju.
Men man vänjer sig och slutar tänka på det samt så är det ändå ingen bil som är menad att vara komfortabel.

Men det blir absolut sämre komfort med låg profil, det är också oundvikligt.
Man åker mjukare på 15” med hög profil än 19” med låg profil.

Det är en rätt förenklad beskrivning….

Nej, det är inte tvunget att spåra bara för att man har breda däck. Olika design på chassie etc påverkar, liksom offset på fälgar. Det är gott om bilar som går som tåget med breda lågprofilare. Men också de som är mer spårkänsliga.

När det gäller lågprofil och komfort så ja, till viss del så kan det ”gunga” mer i själva däcket på högre profil, men det ger också det problemet att det kan studsa upp o ner på bara däcket utan att själva stötdämparna kan jämna ut rörelsen. Medan det på en med lågprofilare så engageras stötdämparna tidigare i rörelsen därför att bilen inte kan gunga på bara däcket över ojämnheter.
Jag känner tydlig skillnad på de mellan min gamla E38 BMW 7serie som har 235/50 18” och min Passat som har 235/40 19”. Passaten har absolut bättre kontroll på hjulens rörelse i vertikaled och är likvärdigt komfortabel ja t o m i vissa avseenden mer komfortabel än sjuan, utom på viss typ av ojämnheter.

Passaten ligger mer still på vägen utan att det egentligen överförs mer av vägens ojämnheter.
Nu beror ju det igen på att tillverkaren fått till en bra helhet. Då däcken har så låg profil så överförs vägbanans profil mer direkt upp i dämparen och det hela jämnas ut bättre, än när det på högre profilen tillåts att hela bilen kan ”gunga” på däckskuldrorna utan att dämparna engageras.
Citera
2023-05-05, 13:25
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är en rätt förenklad beskrivning….

Nej, det är inte tvunget att spåra bara för att man har breda däck. Olika design på chassie etc påverkar, liksom offset på fälgar. Det är gott om bilar som går som tåget med breda lågprofilare. Men också de som är mer spårkänsliga.

När det gäller lågprofil och komfort så ja, till viss del så kan det ”gunga” mer i själva däcket på högre profil, men det ger också det problemet att det kan studsa upp o ner på bara däcket utan att själva stötdämparna kan jämna ut rörelsen. Medan det på en med lågprofilare så engageras stötdämparna tidigare i rörelsen därför att bilen inte kan gunga på bara däcket över ojämnheter.
Jag känner tydlig skillnad på de mellan min gamla E38 BMW 7serie som har 235/50 18” och min Passat som har 235/40 19”. Passaten har absolut bättre kontroll på hjulens rörelse i vertikaled och är likvärdigt komfortabel ja t o m i vissa avseenden mer komfortabel än sjuan, utom på viss typ av ojämnheter.

Passaten ligger mer still på vägen utan att det egentligen överförs mer av vägens ojämnheter.
Nu beror ju det igen på att tillverkaren fått till en bra helhet. Då däcken har så låg profil så överförs vägbanans profil mer direkt upp i dämparen och det hela jämnas ut bättre, än när det på högre profilen tillåts att hela bilen kan ”gunga” på däckskuldrorna utan att dämparna engageras.

I slutändan är ju allt subjektivt.
Vilken typ av komfort vill jag ha? Är frågan man får ställa sig själv.

Jag tycker inte det finns någon komfort i lågprofilare. Kört många nya bilar med original låg profil och även om bilen ligger bra på vägen så är det fortfarande hårt och stötigt. Inget jag har emot i en rolig bil men i en tråkig vardagsbil så är det inte särskilt intressant för mig.
Citera
2023-05-05, 14:17
Medlem
Tack för svar allihop, alltid kul me lite ny kunskap!

Ang hjulinställning så var det gjort för ca 3-4 månader sen.
Får nog ta o byta ner mig till 17 tum
Citera
2023-05-05, 20:09
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klfklf
Hej, hade samma problem med en a4 av senare årsmodell efter att sommarhjulen 19"monterats. Bilen blev i trafikfarlig då den reagerade på vägstrecken och skarven mellan asfaltslängorna. Fruktansvärt spårkänslig.

Visade sig att de hade glömt att pumpa däcken på verkstaden! Pumpade från 1,5 bar till rekomenderade 3 bar och det blev som en ny bil. Kan vara värt att kolla inna man går vidare.
Detta!
Dessutom rekommenderar många att titta på det rekommenderade värdet...och sen dra i en bar till, eftersom det är LÄGSTA värdet.
Åker man med bilen full eller man själv väger mer än det de räknat med - en kvinna på en 1.65 som väger 50 kg - så kommer ni verkligen märka skillnad om ni drar i lite extra.

Förutom det kan jag inte påstå att lågprofildäck måste vara så spårkänsliga, inte enligt mina erfarenheter.
Citera
2023-05-06, 11:18
Medlem
BlondBimbos avatar
2005 Peugeot 206 1.4 SW - hur mycket kan man öka däckbrädden?

Har haft denna bil några år och för något år sedan köpte jag fyra beg 15" aluminiumfälgar (original Peugeot) och original sitter det 14" plåtfälgar och 175/65 r14 däck på bilen i dagsläget.
Ska nu äntligen få på dessa 15" alufälgar och det optimala hade kanske varit 185/55 r15 däck men utbudet av 195/55 r15 är större så jag undrar om någon känner till om denna däckbredd är för bred för hjulhuset?

Följdfrågan - funkar de gamla hjulmuttrarna (alt hjulbultarna) till mina nya alufälgar eller måste jag investera i nya?
Citera
2023-05-08, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
2005 Peugeot 206 1.4 SW - hur mycket kan man öka däckbrädden?

Har haft denna bil några år och för något år sedan köpte jag fyra beg 15" aluminiumfälgar (original Peugeot) och original sitter det 14" plåtfälgar och 175/65 r14 däck på bilen i dagsläget.
Ska nu äntligen få på dessa 15" alufälgar och det optimala hade kanske varit 185/55 r15 däck men utbudet av 195/55 r15 är större så jag undrar om någon känner till om denna däckbredd är för bred för hjulhuset?

Följdfrågan - funkar de gamla hjulmuttrarna (alt hjulbultarna) till mina nya alufälgar eller måste jag investera i nya?
För att du ska få bättre hjälp, varför vill du öka däckbredden?

på biluppgifter.se kan man se original fälgbredd
sedan finns tabeller på vilka däckbredder man kan ha på en viss fälg

/ ej expert

testa starta en tråd
Citera
2023-05-08, 10:51
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
För att du ska få bättre hjälp, varför vill du öka däckbredden?

på biluppgifter.se kan man se original fälgbredd
sedan finns tabeller på vilka däckbredder man kan ha på en viss fälg

/ ej expert

testa starta en tråd
Jag tänkte köpa ett (lågpris)däck som fått hyfsad ros och beröm i däcktester - LANDSAIL SENTURY.

På bilen sitter det idag 175/65r14 med en diameter i cm på 58,3 cm och en rullomkrets på 177,8 cm.
Byter jag till 175/55r15 dvs sätter på samma bredd på de nya däcken men 55 profil så hamnar jag på en diameter i cm på 57,4 cm och en rullomkrets på 175 cm dvs en avvikelse på 2% i rullomkrets.
Väljer jag däremot ett 185/55r15 däck så hamnar jag på en diameter i cm på 58,5 cm och en rullomkrets på 178,4 cm dvs en avvikelse på 0% i rullomkrets.

Allt enl: https://vianor.se/information-om-dack/anvandningstips/dackomvandlaren/

Dessutom är det lättare att få tag i 185/55r15 än 175/65r14.
Citera
2023-05-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Jag tänkte köpa ett (lågpris)däck som fått hyfsad ros och beröm i däcktester - LANDSAIL SENTURY.

På bilen sitter det idag 175/65r14 med en diameter i cm på 58,3 cm och en rullomkrets på 177,8 cm.
Byter jag till 175/55r15 dvs sätter på samma bredd på de nya däcken men 55 profil så hamnar jag på en diameter i cm på 57,4 cm och en rullomkrets på 175 cm dvs en avvikelse på 2% i rullomkrets.
Väljer jag däremot ett 185/55r15 däck så hamnar jag på en diameter i cm på 58,5 cm och en rullomkrets på 178,4 cm dvs en avvikelse på 0% i rullomkrets.

Allt enl: https://vianor.se/information-om-dack/anvandningstips/dackomvandlaren/

Dessutom är det lättare att få tag i 185/55r15 än 175/65r14.
jag ger inte mkt för däcktester

ok men du pratar du omkrets inte bredd

edit
dessutom verkar det finns många olika varianter på landsail sentury
man får vad man betalar för, men tror inte att dyrast är bäst

både prisjakt och pricerunner har bra filter för att leta hitta en bra deal

där kan man se som du säger att vissa dimensioner är mkt vanligare
Senast redigerad av usr1 2023-05-08 kl. 12:46.
Citera
2023-05-11, 21:39
Medlem
JustZlatans avatar
Köpte två nya sommardäck och verkstan satte på dom i fram istället för bak. Så nu sitter nya däck fram och slitna däck i bak. Brukar det inte vara tvärtom på en bakhjulsdriven bil?
Citera
2023-05-12, 00:42
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Köpte två nya sommardäck och verkstan satte på dom i fram istället för bak. Så nu sitter nya däck fram och slitna däck i bak. Brukar det inte vara tvärtom på en bakhjulsdriven bil?

Grundregeln är bäst däck bak, men på framhjulsdrivna bilar som inte körs överdrivet mycket kan man med fördel skifta fram och bak varje säsong så att däcken slits mer jämnt.
Citera
2023-06-01, 11:48
Medlem
Xectics avatar
Min bror har fått punktering och troligtvis kört en lång sträcka på motorväg. Under färd märkte han inte någon skillnad.

Finns det risk för skador på bilen? Jag kan väldigt lite om bilar, men tänker på hjulet i sig.
Citera
2023-06-02, 17:20
Medlem
Vart kan jag hitta liknande offroad däck till mini clubman, behöver man höja bilen?

https://www.topgear.com/car-news/concept/mini-reveals-clubman-scrambler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in