Citat:
Fast i slutändan så när du har breda däck så kommer det spåra oavsett vad, det blir tillslut oundvikligt.
Kör med 295 breda fram på en av mina bilar och det spårar ju.
Men man vänjer sig och slutar tänka på det samt så är det ändå ingen bil som är menad att vara komfortabel.
Men det blir absolut sämre komfort med låg profil, det är också oundvikligt.
Man åker mjukare på 15” med hög profil än 19” med låg profil.
Kör med 295 breda fram på en av mina bilar och det spårar ju.
Men man vänjer sig och slutar tänka på det samt så är det ändå ingen bil som är menad att vara komfortabel.
Men det blir absolut sämre komfort med låg profil, det är också oundvikligt.
Man åker mjukare på 15” med hög profil än 19” med låg profil.
Det är en rätt förenklad beskrivning….
Nej, det är inte tvunget att spåra bara för att man har breda däck. Olika design på chassie etc påverkar, liksom offset på fälgar. Det är gott om bilar som går som tåget med breda lågprofilare. Men också de som är mer spårkänsliga.
När det gäller lågprofil och komfort så ja, till viss del så kan det ”gunga” mer i själva däcket på högre profil, men det ger också det problemet att det kan studsa upp o ner på bara däcket utan att själva stötdämparna kan jämna ut rörelsen. Medan det på en med lågprofilare så engageras stötdämparna tidigare i rörelsen därför att bilen inte kan gunga på bara däcket över ojämnheter.
Jag känner tydlig skillnad på de mellan min gamla E38 BMW 7serie som har 235/50 18” och min Passat som har 235/40 19”. Passaten har absolut bättre kontroll på hjulens rörelse i vertikaled och är likvärdigt komfortabel ja t o m i vissa avseenden mer komfortabel än sjuan, utom på viss typ av ojämnheter.
Passaten ligger mer still på vägen utan att det egentligen överförs mer av vägens ojämnheter.
Nu beror ju det igen på att tillverkaren fått till en bra helhet. Då däcken har så låg profil så överförs vägbanans profil mer direkt upp i dämparen och det hela jämnas ut bättre, än när det på högre profilen tillåts att hela bilen kan ”gunga” på däckskuldrorna utan att dämparna engageras.
- så kommer ni verkligen märka skillnad om ni drar i lite extra.