2018-08-22, 12:42
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilser
Någon som kan rekommendera bra kina friktionsdäck? Vill ogärna betala överpris för däck ett premiumdäck när kina kan hålla samma standard.
Jag köpte Landsail till min Saab 9-5 kombi för några år sedan och dom var förvånansvärt bra. 225x45 17 och modellen tror jag hette LS388 om jag inte minns fel.

De testades av någon kvällstidning som gav dom mycket bra köp som bedömning.
Citera
2018-08-22, 12:47
Medlem
Denoms avatar
Hur mycket kan bra däck påverka bränsleförbrukningen?
Citera
2018-08-22, 13:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Bra däck och lättrullande är ju inte alltid samma sak. Men skillnad på bäst och sämst däck vad det gäller förbrukning kan skilja 15-20% om du hittar ett riktigt tungrullande däck.
Köper du nåt "ecodäck" som har klass B på förbrukningsmärkningen så lär det inte skilja så mycket mellan de olika där.
Citera
2018-08-23, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag köpte Landsail till min Saab 9-5 kombi för några år sedan och dom var förvånansvärt bra. 225x45 17 och modellen tror jag hette LS388 om jag inte minns fel.

De testades av någon kvällstidning som gav dom mycket bra köp som bedömning.

Landsail har jag kört på sommardäck, vart mycket nöjd med dom! Får ta och testa dom i friktion också, mönstret såg bra ut, inget jövla v-mönster iaf 👍 ty
Citera
2018-08-25, 08:08
Medlem
Krexuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilser
Någon som kan rekommendera bra kina friktionsdäck? Vill ogärna betala överpris för däck ett premiumdäck när kina kan hålla samma standard.
Sailun Ice Blazer WSL 2 kan jag rekommendera. Köpte till förra bilen då den behövde nya vinterdäck när jag skulle sälja den, hade inte stora förhoppningar på dessa då jag alltid ogillat "kina" däck på vintern men jag blev positivt överraskad eftersom dom var riktigt bra faktiskt sett till priset, minns ej vad jag betalade men storleken var 225/40R18 och det var iallfall en bit under 1000:-/st.
Citera
2018-09-04, 14:18
Medlem
orvarens avatar
Grr..

Ligister tryckte ett par nålar i sidan på mina däck..

Sån punkaspray på burk kommer ju inte fungera..

Har försökt med laglappar till cykel, med inte helt tillfredsställande resultat.
Har inte velat köra med "korkskruvs-prylen" och sådan liten korv i vulkgummi,eller vad det heter..

Ja, jag ska byta däck,men plånboken är inte helt i synk med den utgiften precis nu..

Bara fortsätta med laglappar, eller har någon något bättre tips?
Citera
2018-09-06, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Högt lufttryck har större påverkan. Alla bilfabikanter kör med övertryck när de mäter bränsleförbrukning. Men mönstret i mitten försvinner i förtid....
Citera
2018-09-06, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Högt lufttryck har större påverkan. Alla bilfabikanter kör med övertryck när de mäter bränsleförbrukning. Men mönstret i mitten försvinner i förtid....

Nja.... exakt hur det är idag vet jag inte, men jag vet att när SAAB var i farten med sina 9000 och 9-5 etc, så körde de sina bränsletester med bilarna så som de var tänkta att gå i normal trafik. Alltså inte bantade i vikt utan en för modellen medeltung bil, och nya däck med korrekt luftttryck. Mina mycket initierade källor på SAAB i formerade mig dock om att andra tillverkare ”fuskade” en hel del, även om det var inom reglerna för testerna. De valde den snikigaste lättaste versionen av modellen, tömde den på ”onödigt” som reservdäck etc, minimalt med bränsle i tanken, rejält slitna hårda däck som pumpades max och lite till....
Citera
2018-09-06, 20:34
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Grr..

Ligister tryckte ett par nålar i sidan på mina däck..

Sån punkaspray på burk kommer ju inte fungera..

Har försökt med laglappar till cykel, med inte helt tillfredsställande resultat.
Har inte velat köra med "korkskruvs-prylen" och sådan liten korv i vulkgummi,eller vad det heter..

Ja, jag ska byta däck,men plånboken är inte helt i synk med den utgiften precis nu..

Bara fortsätta med laglappar, eller har någon något bättre tips?
A,på med cykelpumpen imorgon igen, det håller en halvtimme ungefär i alla fall..
Citera
2018-09-06, 21:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Hur tänker du då, om det skiljer 15% mellan två däck med samma däcktryck, då kommer det ju rimligtvis skilja 15% om man höjer trycket också.
Eller menar du att ett lättrullande däck förlorar sina egenskaper om man fyller på med mer luft?

F.ö så klarar moderna däck rätt högt tryck utan att bli slitna på mitten, upp till maxtryck på däcket ska vara ok, dvs runt 3.5-4 bar för ett pb-däck. Så högt tryck är det väldigt få som kör ens för att spara bränsle.
Citera
2018-09-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Hur tänker du då, om det skiljer 15% mellan två däck med samma däcktryck, då kommer det ju rimligtvis skilja 15% om man höjer trycket också.
Eller menar du att ett lättrullande däck förlorar sina egenskaper om man fyller på med mer luft?

F.ö så klarar moderna däck rätt högt tryck utan att bli slitna på mitten, upp till maxtryck på däcket ska vara ok, dvs runt 3.5-4 bar för ett pb-däck. Så högt tryck är det väldigt få som kör ens för att spara bränsle.

Jag menar att det påpekas väldigt ofta att folk kör med för lågt lufttryck och då blir det högre bränsleförbrukning i onödan. Detta är väl egentligen viktigast fram då många bilar har typ 60% av vikten där. Bak är det väl sällan fullpackat utom på semestern då man bär fylla på.
Citera
2018-09-09, 12:38
Medlem
Hej!

Jag ska leasa en ny Polo och har blivit erbjuden att köpa vinterdäck till den i storleken 205 55 r16 men jag vet inte om dom passar?
Har försökt att googla lite på det men hittar inget bra svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in