2022-11-23, 04:34
Medlem
När mönstret är slut.
Citera
2022-11-23, 06:26
Moderator
MondoBizarros avatar
Normalt sett, slitage eller skador.
Idag när en uppsättning bra däck - ja, vad än däcknasaren i stan säger så finns det bra och billiga däck idag, vilket oberoende tester klart visat - kan fås under 3000 spänn finns inte många skäl att hålla på med utslitna däck.
Citera
2022-11-23, 07:15
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Mönsterdjup är en av sakerna jag tycker spelar störst roll. Om ett par däck är ”gamla” på grund av ålder kan bero på hur de har förvarats.

Sommardäck bör vara minst 1,6 millimeter och vinterdäck minst 3 millimeter, därav bör de bytas en bra bit innan de låga måtten nås. Sedan kan vinterdäck med dubbar anses vara i dåligt skick även om de inte är gamla men har gott om mönsterdjup i de fall där dubbarna har slitits ner eller lossnat.

Baserat på vad för däck man köper kan torrsprickor eller bärande delar i däcket som kollapsat uppstå och då vara anledningen till att man behöver byta innan däcken har blivit gamla eller nedslitna.
Nej sommardäck bör inte ha minst 1,6 mm mönsterdjup utan ska ha det enligt lag. Livsviktig skillnad!
Citera
2022-11-23, 07:36
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad går ni efter?
Mönsterdjup? Ålder? Vad har ni i så fall för gränser för sommar- och vinterdäck?

Byter sommardäcken när dom är runt 3 mm och vinterdäcken när dom är mellan 4 och 5 mm.
Mer än fem år hinner dom aldrig bli.
Köper alltid premiumdäck.

Har sålt och monterat däck i närmare 30 år och min generella uppfattning är att typ 70 procent av bilägarna köper det absolut billigaste däcket dom kan hitta utan tanke på vad det är för fabrikat eller kvalité.
Citera
2022-11-23, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Nej sommardäck bör inte ha minst 1,6 mm mönsterdjup utan ska ha det enligt lag. Livsviktig skillnad!
Skrev jag också i samma mening som du hakar upp dig på när man bör byta däcken? Lagens minimimått är ett bra mått att hålla sig ifrån. Utöver det är de två måtten inte magiska gränser där helvetet brakar loss, utan det kan ske tidigare än så. Exempelvis kan ett budgetdäck av sommartyp med 4 millimeter däckdjup kan prestera bra mycket sämre än ett premiumdäck av med 2 millimeter under samma förhållanden. Det blir därav lite fel att stirra sig blind på däckdjup i exakt varenda fall. Hade hellre sagt; säsongsanpassad däcktyp av hög kvalité och med rätt lastindex, följt av återkommande inspektion (av däckdjup, dubbar, torrsprickor, snedslitning, klackbildning samt däcktryck) och att oavsett självförtroende bruka försiktighet - livsviktigt!
Citera
2022-11-23, 15:15
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Har sålt och monterat däck i närmare 30 år och min generella uppfattning är att typ 70 procent av bilägarna köper det absolut billigaste däcket dom kan hitta utan tanke på vad det är för fabrikat eller kvalité.

Ändå är det icke-lågprismärkena Bridgestone, Michelin och Continental som lyckas sälja flest däck. Hur går det ihop enligt dig?
Citera
2022-11-23, 16:57
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Ändå är det icke-lågprismärkena Bridgestone, Michelin och Continental som lyckas sälja flest däck. Hur går det ihop enligt dig?

Det bor väl mestadels snåla och sparsamma människor här i Småland kanske?

Nej men Bridgestone, Michelin, Continental med flera tillverkar ju också budgetdäck inom sina koncerner.
Continental äger väl tex märket Semperit med flera, Michelin har ju tex däcket TIGAR och BFGOODRICH med flera, Bridgestone har ju tex DAYTON med flera...
Jag har ju personligen monterat mångdubbelt mycket fler SEMPERIT-däck än vad jag har monterat CONTINENTAL-däck och det kan jag inte se från någon annan synvinkel än prisskillnaden mellan däcken.

Merparten av mina kunder som har haft med sig egenköpta däck genom åren har ju kommit med budgetdäck som LINGLONG, NANKANG, SUNFULL och liknande kinatillverkat.
Citera
2022-12-10, 18:47
Medlem
Använda "all-around" däck som vinterdäck i Sverige?

Jag har europeiska "all-around" däck utan dubbar på min bil som har ett märke med snötopp och är märkta med M + S dvs "mudd and snow". Formelt juridiskt borde de fungera att använda som vinterdäck i Sverige men jag misstänker att de är en hel del sämre på halt underlag än konventionella nordiska vinterdäck. Är det någon av er som har erfarenhet av att använda "all-around" däck i svenskt klimat som kan svara på hur mycket sämre dessa är jämfört med nordiska vinterdäck?
Citera
2022-12-10, 19:02
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag har europeiska "all-around" däck utan dubbar på min bil som har ett märke med snötopp och är märkta med M + S dvs "mudd and snow". Formelt juridiskt borde de fungera att använda som vinterdäck i Sverige men jag misstänker att de är en hel del sämre på halt underlag än konventionella nordiska vinterdäck. Är det någon av er som har erfarenhet av att använda "all-around" däck i svenskt klimat som kan svara på hur mycket sämre dessa är jämfört med nordiska vinterdäck?

Dessa däck är helt ok under vinter som dubbfria däck under kalla årstiden men har helt värdelösa köregenskaper sommartid.

Främst för att gummit är mjukt och kan ge sladd
Citera
2022-12-10, 19:11
Medlem
Citat:

Hej. Jag råder dig att köpa riktiga däck, begagnade premiumdäck är bättre än nya allrounddäck. Men, det är skillnad på friktionsdäck och allroundäck. Utan att veta vad du har, så råder jag dig att iaf besöka en seriös däckhandel och rådfråga dem. Om dem är lagliga är en sak, men man kan inte sätta ett pris på människoliv. Jag är och har varit i en bransch senaste 12 åren, där jag ser konsekvenserna av ej för norden lämpliga däck.
Mvh.
Citera
2022-12-10, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dessa däck är helt ok under vinter som dubbfria däck under kalla årstiden men har helt värdelösa köregenskaper sommartid.

Främst för att gummit är mjukt och kan ge sladd

Mjukt gummi skulle i min föreställningsvärld ge mer friktion och ökad bensinförbrukning inte sladd.
Citera
2022-12-10, 19:18
Medlem
Citat:
Mjukt gummi skulle i min föreställningsvärld ge mer friktion och ökad bensinförbrukning inte sladd.

Men är det för mjukt tappar det fästet, det är en kombination av gummiblandning, mönsterdesign och stadga i väggarna som ger ett däck dess egenskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in