• 1
  • 2
2011-06-13, 11:55
Medlem
Jag sålde en biljett via Tickster Resale den 16 maj. Fick därefter ett mail med följande text:

Citat:
2011-05-16 kl 19:49:15 köptes dina biljetter på resale.tickster.com för en.
summa av 2 500kr.
Vi (Tickster) har tagit emot betalning från köparen och kommer nu att
återföra 1 835kr till det kort du använde när du ursprungligen köpte
biljetterna.
Eftersom du sålt biljetterna för ett belopp som överstiger den
ursprungliga köpesumman kommer mellanskillnaden (665kr) att sättas in
på det bankkonto du angivit.

De 1835 kr överfördes ganska snabbt till ursprungskontot, men de övriga 665 kr har jag inte sett röken av. Den 5 juni skickade jag därför ett mail och frågade vad som hade blivit fel. Svaret jag fick var att pengarna hade utbetalats redan 17 juni och de bifogade kontonumret, som jag har kontrollerat att det stämmer.
Trots detta har jag fortfarande inte fått några pengar insatta på det kontot. Jag kan bevisa att jag inte fått några pengar, eller? Hur ska jag gå vidare härifrån?
Citera
2011-06-13, 12:07
Medlem
kesostampes avatar
Kanske OT men det är några dagar kvar till den 17 juni.
Citera
2011-06-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kesostampe
Kanske OT men det är några dagar kvar till den 17 juni.

Slarvfel av mig. Det ska stå 17 maj.
Citera
2011-06-13, 13:40
Medlem
ljudkellgrens avatar
Min första tanke är att någon av er angett bankkontonumret på ett felaktigt sätt. Dock finns det checksiffror i numret, men det finns också många system och personal i Sverige som inte vet hur bankkontonummersystemet är uppbyggt.
Här är senaste versionen över hur systemet är uppbyggt.
http://www.bgc.se/upload/Gemensamt/T...aler/BG910.pdf
Citera
2011-06-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Min första tanke är att någon av er angett bankkontonumret på ett felaktigt sätt. Dock finns det checksiffror i numret, men det finns också många system och personal i Sverige som inte vet hur bankkontonummersystemet är uppbyggt.
Här är senaste versionen över hur systemet är uppbyggt.
http://www.bgc.se/upload/Gemensamt/T...aler/BG910.pdf

Det var min första tanke också, det var en utav anledningarna till mitt mail där jag frågade vilket konto pengarna sattes in på eftersom jag misstänkte att jag hade råkat skriva fel när jag angav det.
De skrev vilket konto pengarna sattes in på, och det stämmer överens med mitt konto.

Blir lite smått fundersam över din lista över nummer. Båda mina swedbank-konton har clearingnummer som börjar på 8. Men enligt listan verkar det bara finnas 7000-7999 samt 9050-9059?
Senast redigerad av Squier 2011-06-13 kl. 14:08.
Citera
2011-06-18, 01:20
Medlem
Lite uppdatering (och förhoppning om mer hjälp):

Jag var på banken idag och hämtade ut ett kontoutdrag så nu har jag bevis på att inga pengar från företaget ifråga har kommit in på mitt konto.
Passade även på, för säkerhets skull, att fråga vilka siffror som hörde till Clearingnumret och fick till svar att det var de fem första. Företaget skrev i sitt mail vilket konto pengarna skickades till, på följande sätt: Bank:Swedbank; ClearingNo:XXXX-X; AcctNo:XXX XXX XXX-X. Med andra ord så har det inte blivit något fel i siffrorna.

Hur ska jag göra nu? Hota med att gå vidare? I så fall, vart vänder jag mig?
Citera
2011-06-25, 02:05
Medlem
ljudkellgrens avatar
Det jag reagerar på i ditt senaste inlägg är att du anger clearingnumret i formatet xxxx-x. Det är endast de fyra första siffrorna som tillhör det "riktiga" clearingnumret (8000-8999), den femte siffran som jag förstår det är något swedbank använder internt. Den ska inte anges när betalning görs mellan olika banker. Det som kanske har skett är att de som ska betala pengar till dig angett den totala numerföljden inkl. femte clearingnumersiffran, som därmed blivit den första i kontonumret. Då har kontonumret blivit fel, dvs inte ditt kontonummer. Man tycker att deras system borde känna av det här, men det finns som sagt många okunniga inom det här området.

Ditt clearingnummer finns för övrigt med på sidan fyra i dokumentet jag länkade till.
Citera
2011-06-25, 06:03
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Det jag reagerar på i ditt senaste inlägg är att du anger clearingnumret i formatet xxxx-x. Det är endast de fyra första siffrorna som tillhör det "riktiga" clearingnumret (8000-8999), den femte siffran som jag förstår det är något swedbank använder internt. Den ska inte anges när betalning görs mellan olika banker. Det som kanske har skett är att de som ska betala pengar till dig angett den totala numerföljden inkl. femte clearingnumersiffran, som därmed blivit den första i kontonumret. Då har kontonumret blivit fel, dvs inte ditt kontonummer. Man tycker att deras system borde känna av det här, men det finns som sagt många okunniga inom det här området.

Ditt clearingnummer finns för övrigt med på sidan fyra i dokumentet jag länkade till.

Det där stämmer inte riktigt. Det är riktigt att det är Swedbank som använder detta system, och det är riktigt att de fyra första siffrorna är det "riktiga" clearingnumret. MEN! "Bonussiffran" som Swedbank använder är en del av kontonumret, så om den inte anges blir kontonumret fel och ingen överföring kan genomföras. Så är det i alla fall för mig...
Citera
2011-06-25, 09:51
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrängar'n
Det där stämmer inte riktigt. Det är riktigt att det är Swedbank som använder detta system, och det är riktigt att de fyra första siffrorna är det "riktiga" clearingnumret. MEN! "Bonussiffran" som Swedbank använder är en del av kontonumret, så om den inte anges blir kontonumret fel och ingen överföring kan genomföras. Så är det i alla fall för mig...
Då beror det på bank, jag gjorde en sån överföring igår och var tvungen att ta bort femte siffran i clearingnumret helt för att överföringen skulle gå igenom (fick bara ha fyra siffror på clearing och när jag la in den femte på kontonumret så fick jag felmeddelande och att om jag hade lagt in en femte siffra av clearingnumret så skulle den inte vara med alls).
Citera
2011-06-25, 11:09
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Då beror det på bank, jag gjorde en sån överföring igår och var tvungen att ta bort femte siffran i clearingnumret helt för att överföringen skulle gå igenom (fick bara ha fyra siffror på clearing och när jag la in den femte på kontonumret så fick jag felmeddelande och att om jag hade lagt in en femte siffra av clearingnumret så skulle den inte vara med alls).

OK. Då är det nog olika från fall till fall. Sorry om detta blev OT.
Citera
2011-06-25, 15:52
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrängar'n
OK. Då är det nog olika från fall till fall. Sorry om detta blev OT.

Var väl inte OT direkt. Men jag vet att systemet är invecklat och i fallet med 8000-8999:konton så är clearingnumret INTE en del av kontonumret. Bankerna borde komma överens om ett gemensamt sätt (UI) i deras internetbanker för att ange dessa nummer. Om fallet är att denna femte siffra är den första i kontonumret ( som i detta fall är samma som räkningsnumret) borde det se ut så här i vart fall, kan jag tycka: 8xxx-Y; Yxx-xxx-xxx-x, där x kan vara olika siffror. Dvs. femte siffran ska vara samma som första u räkningsnumret. Om det verkligen är så vet jag dock inte.
Citera
2011-06-26, 12:37
Medlem
Jag kan reda ut lite av era frågetecken tror jag.
Ett swedbank-konto där clearingnumret börjar på 8 ska ha 5 siffor i clearing, resten i kontonumret. Det frågade jag tjejen på banken när jag bad om kontoutdrag.

Jag kan förresten meddela hur det gick också.
Efter att jag hade hämtat ut kontoutdraget på banken så skrev jag till Tickster och bad att få ett kvitto på deras utbetalning. Jag väntade en vecka, och fick inget svar.
Då skrev jag ett nytt mail där jag hotade med att gå vidare till pressen samt göra en polisanmälan. Då fick jag svar dagen efter (!) där de skrev att de inte kunde hitta någon utbetalning och att de skulle fixa det så snabbt som möjligt.
Det finns ett par saker som gör mig förbannad.
1. De skickade aldrig iväg pengarna från början.
2. När jag uppmärksammade dem om problemet så löste de det inte. Istället ljög de mig rätt upp i ansiktet och hävdade att pengarna var skickade, de skrev till och med datum och klockslag för "överföringen".
3. När jag bad om kvitto så ignorerade de mitt mail.
4. Hot om polisanmälan krävdes innan de gjorde något för att lösa problemet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in