2004-10-21, 23:53
Medlem
gregerolles avatar
Jag har funderat på var "dialektgränsen" för vilket man säger av Kex (med k som i kaka) eller Kex (med k uttalat som i Kjol, Kjex).

Jag misstänker skarpt att man generellt kan säga att "Göteborgare" med omnejd (Västkusten) använder Kjex-varianten medan "Stockholmare" med omnejd (Östkusten) använder Kex varianten med K som i kaka.

Stämmer detta? Och vad säger man isåfall i ex. Norrland och Skåne?

Berätta nu vilket ni använder och vilken dialekt/landskap/ort ni anser er tillhöra (Stockholmare som flyttat till Göteborg skriver alltså Stockholm och har ni föräldrar som tillhör en annan dialekt än den som finns på orten bör det också nämnas).

Jag kan ju börja som mall:

Säger: Kjex
Kommer från: Bohuslän (norr om Göteborg)
Influenser från andra dialekter: Farmor är från Stockholm och min far har övertagit "Kex med K" från henne.
Citera
2004-10-22, 00:11
Medlem
Säger: Kex
Kommer från: Stockholm
Citera
2004-10-22, 00:20
Medlem
La Chasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregerolle
Jag har funderat på var "dialektgränsen" för vilket man säger av Kex (med k som i kaka) eller Kex (med k uttalat som i Kjol, Kjex).

Jag misstänker skarpt att man generellt kan säga att "Göteborgare" med omnejd (Västkusten) använder Kjex-varianten medan "Stockholmare" med omnejd (Östkusten) använder Kex varianten med K som i kaka.

Stämmer detta? Och vad säger man isåfall i ex. Norrland och Skåne?

Berätta nu vilket ni använder och vilken dialekt/landskap/ort ni anser er tillhöra (Stockholmare som flyttat till Göteborg skriver alltså Stockholm och har ni föräldrar som tillhör en annan dialekt än den som finns på orten bör det också nämnas).

Jag kan ju börja som mall:

Kommer från: Bohuslän (norr om Göteborg)
Influenser från andra dialekter: Farmor är från Stockholm och min far har övertagit "Kex med K" från henne.

Det kan säkert stämma. Det enda stället jag har hört kjex på är i just Bohuslän med omnejd.
Citera
2004-10-22, 08:40
Medlem
Vi hade en diskussion på jobbet häromdagen om huruvida det överhuvud taget var korrekt svenska att säga "kjex", det visade sig att det var det!

Vi hittade en Göteborgare och en från Kalmar som sa kjex (de hade andra talfel också )

Jag säger Kex, född och uppvuxen i Stockholm.
Citera
2004-10-22, 08:46
Moderator
Sun Rulers avatar
Säger Kex: Uppvuxen Uppsala/Stockholm
kex äv. 1käx [kek´s el. [ek´s]
subst. ~et, plur. ~, best. plur. ~en
Citera
2004-10-22, 09:15
Medlem
styriskas avatar
Jag säger kex.... uppvuxen/bor i Västerås.
Citera
2004-10-22, 09:16
Medlem
gregerolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Vi hade en diskussion på jobbet häromdagen om huruvida det överhuvud taget var korrekt svenska att säga "kjex", det visade sig att det var det!

Vi hittade en Göteborgare och en från Kalmar som sa kjex (de hade andra talfel också )

Finns ju inget som är korrekt svenska. Åtminstonde inte i det talade språket... Dialekter har ju sina olika ord och uttryck...
Citera
2004-10-22, 10:19
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12

Om man strikt följer regler så bör det ju uttalas med tje-ljud eftersom k framför mjuk vokal alltid ska göra det. Att det sedan sitter en massa 08-or och hittar på egna varianter av språket och dissar den korrekta svenskan är egentligen bara tragiskt

Jag säger kjex och kommer från Malmö, ett Malmö som är uppdelat i en kjex-ätande och en qex-ätande del.
Citera
2004-10-22, 10:33
Medlem
agitators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Om man strikt följer regler så bör det ju uttalas med tje-ljud eftersom k framför mjuk vokal alltid ska göra det. Att det sedan sitter en massa 08-or och hittar på egna varianter av språket och dissar den korrekta svenskan är egentligen bara tragiskt

Jag säger kjex och kommer från Malmö, ett Malmö som är uppdelat i en kjex-ätande och en qex-ätande del.
Hur uttalar du da dessa ord?

- keps
- kebab
- kissa
- kille
- kö

Fuck reglerna helt enkelt.

För övrigt begagnar jag mig av stockholmsvarianten av uttalet.
Citera
2004-10-22, 10:43
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agitator
Hur uttalar du da dessa ord?

- keps
- kebab
- kissa
- kille
- kö

Fuck reglerna helt enkelt.

För övrigt begagnar jag mig av stockholmsvarianten av uttalet.

Självklart säger man "Ta på dig chepsen så går vi och tar en chebab"
Nej, det var fler än man kunde ana som inte följde regeln så jag antar at det (som vanligt) är en regel med många undantag.
Citera
2004-10-22, 13:35
Medlem
Magnums avatar
Ni som säger kjex - säger ni kjuk oxå?
Citera
2004-10-22, 13:38
Medlem
Nabokovs avatar

Född o uppvuxen: Göteborg
Citera