2004-12-08, 20:15
Medlem
BillyMcburgers avatar
Mycket fina åsikter, tack för era svar
Jag personligen är ju en Kex-människa man har ju själv hört hur de säger på Kexchoklad-reklamen, och en liten snorig 5-åring kan ju inte ha fel
Citera
2004-12-08, 20:16
Medlem
Jo, jag tror det här lite gbg vs sthlm. Bor i gbg trakten och jag blev tidigt lärd att säga chäx av min kusin. Allt annat var "snobbfasoner" Likadant med ordet lakrits, uttalar det lackriss. Och jag är faktiskt benägen att hålla med kusinen än idag. Käx och laaakritz låter som nåt adliga människor säger för att verka fina.. typ.
Men det är ju självklart bara en vanesak, spela roll egentligen.
Citera
2004-12-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Naturligtvis är det möögel som gäller. Det ser man på stavningen.

Säger du Saaamlag också?
Citera
2004-12-08, 20:22
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phieniac

Men jag har rätt iallafall.
Och det heter [möggell] för fan.
Det fattas bara att du säger drågg, istället för drååg. Om du gör det så har du lika konstiga uttal som Magnus Härenstam.
Citera
2004-12-08, 20:30
Bannlyst
Kex!
Citera
2004-12-08, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Det fattas bara att du säger drågg, istället för drååg. Om du gör det så har du lika konstiga uttal som Magnus Härenstam.

Nej, Jag säger drååg men man kan inte säga möögel.
Citera
2004-12-08, 20:47
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phieniac
Nej, Jag säger drååg men man kan inte säga möögel.
Det är klart att man kan. Det är tur att vi i Skåneland kan lära er upplänningar (=utlänningar="människor" bosatta norr om Skånska gränsen) hur ord skall uttalas. I fortsättningen ser du till att säga möögel.
Citera
2004-12-08, 21:48
Medlem
yeahgrrs avatar
kex och möggel ska det vara.....
Citera
2004-12-08, 22:05
Medlem
alter egos avatar
Har inte läst genom alla inlägg i denna tråd, så jag vet inte om någon sagt det jag säger här, men jag är ledsen att behöva göra er besvikna, för det finns faktiskt en lösning på detta:

Både kex med k- och kex t∫- (sche-ljudet) är korrekt enligt svenskans regler och det kan skrivas som både "kex" och "käx". Dock använder jag själv k-ljudet och hatar innerligt det andra uttalet...

Det finns faktiskt en teori kring grammatik som säger att "allt som är i allmänt bruk är därför också grammatiskt korrekt". Något jag faktiskt finner logiskt, språk förändras trots allt ständigt...
Citera
2004-12-08, 22:14
Medlem
Kex och möögel.
Citera
2004-12-08, 22:16
Medlem
ReNus avatar
Kex, ostbågar och möggel för i helvete!
Citera
2004-12-08, 22:25
Medlem
Bandhundens avatar
det heter för helvete KEX. den som säger annat lär ha blivit tappade bakom fler än en vagn som små.

Jag hatar idioter som säger chex, har redan haft den här diskussionen med några jefla göteborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in