2011-06-12, 00:16
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Jag undrar om någon har ett bra recept som smakar som den currysås/dipp som man brukar få när man köper chickenbits på Sibylla och/eller i andra små gatukök. Och säg inte mangoraja från Rydbergs för det har jag testat vid flera tillfällen och den smakar inte likadant.

Eftersom den smakar likadant på de flesta ställena som serverar chickenbits så antar jag att den säljs färdig, men kanske bara av grossister? Kan det vara så att det faktiskt är mangoraja från Rydbergs fast att den lilla flaskan som säljs i matbutiker smakar annorlunda då recepten skiljer sig lite?

Den är så jävla god och jag ska ha över ett par vänner och grilla kyckling i morgon och då skulle det sitta fint om det är någon som har ett recept eller svaret på var jag kan köpa mig denna underbara curry!
Citera
2011-06-12, 00:23
Medlem
Mjölkmannen11s avatar
På välsorterade livsmedelsbutiker t.ex. Willys brukar det finnas en stor variation av olika produkter. Det finns säkert 3-4 olika sorter av currysås, prova nån av dom Vet dock inte vad Sibylla har, är du trevlig och frågar dom så tror jag du säkert får ett namn.
Citera
2011-06-12, 00:25
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölkmannen11
På välsorterade livsmedelsbutiker t.ex. Willys brukar det finnas en stor variation av olika produkter. Det finns säkert 3-4 olika sorter av currysås, prova nån av dom Vet dock inte vad Sibylla har, är du trevlig och frågar dom så tror jag du säkert får ett namn.

Jo jag vet att det finns massa currysåser, men den som man får till chickenbits är en kall sås, och den är verkligen mer som en dipp. Alltså faller i princip alla såser bort, utom just mangorajan.

Självklart kan jag fråga, men skulle gärna slippa ta mig till Sibylla imorgon och fråga vad de har för sås
Och är det någon som har ett recept som påminner om den som serveras där så är jag evigt tacksam!
Citera
2011-06-12, 00:27
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Jag letar faktiskt efter exakt samma sås!
Smakade den på Sibylla och 2 år senare så hittade jag exakt samma sås på burk.
Dum som jag var memorerade jag inte namnet och har inte hittat den sen dess.

Har för mig att jag köpte den på City Gross men har provat mig igenom nästan hela deras sortiment utan att hitta den. :/
Citera
2011-06-12, 00:32
Bannlyst
Citat:
På Sibylla har dom "Mangoraja" dipp
det e Rydbergs som tillverkar.
det är currysmak och den är god å bereoendeframkallande

Citat:
Finns på Willy's, i stoooor flaska. Kostar runt 50:-, går en sån i månaden hemma hos Pappa. & ja, det är Rydbergs egen Mangoraja som är samma som säljs på Sibylla, inget kopie-ofog!

https://www.flashback.org/p4938585#p4938585

Om det stämmer vet jag inte, men Sibyllas mangoraja kanske är härsken så ställ den ovanför spisen eller i solen.
Citera
2011-06-12, 00:36
Medlem
Mjölkmannen11s avatar
Ett grundrecept:

Tips:

För lathunden:
Citera
2011-06-12, 00:40
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Googlade mangoraja och hittade denna bilden:

http://www.matservice.se/bilder/stora/7313161404987.jpg

Det är den som säljs i matbutikerna.

Hittade även denna:

http://www.rydbergs.fi/heino/mangoraja.jpg

Det kan tamejfan vara den i alla fall, för såsen på bilden på den stora förpackningen ser fan gulare ut.

Ska man vara tvungen att köpa hem en jävla jätteförpackning haha, då blir det kyckling varje dag för att den inte ska hinna bli dålig.
Citera
2011-06-12, 15:16
Medlem
irrblosss avatar
Fräs lite curry i en neutral olja, vänta tills det svalnat och blanda med majonnäs, salt, flytande honung, äppeljuice (koncentrat), cayennepeppar och blanda eventuellt ut med lite creme fraiche eller yoghurt för en smalare dip.
Citera
2011-06-13, 00:39
Medlem
Det är nog mest troligt mangoraja du söker, som du själv skrev.

Jag brukar köpa det på willys i sådana här flaskor: http://www.netxtra.se/Default.asp?PID=13179

En sådan räcker minst ett kvartal för mig och den smakar exakt som den på byllan
Citera
2011-06-13, 01:33
Medlem
BoysInTheBands avatar
Jag har jobbat på sibylla i två olika städer och visst är det mangoraja-dressing du är ute efter så länge det är den majonnäsbaserade dippen du har i åtanke, och inte det söta transperanta sweet/curry ditot. Mangorajadressing serveras även till nuggetsen vid gatuköket jag har utanför och det är ett "fyrkanten"
Citera
2013-02-25, 16:38
Medlem
Bump

Någon som känner till Cafe2000 i Malmö? Där säljs det pastasallader och deras currysås är sjukt god.
Någon som vet vad det är för sorts currysås och hur man gör den?
Citera
2015-01-09, 18:32
Medlem
Även om jag tycker att mangoraja eller Lidls mangodressing är fullgoda substitut så tror jag att merparten använder denna dressing till Chicky bits.
http://www.rydbergs.se/storhushall/y...ressing-25-kg/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in