Är det någon vänlig själ som har ett recept på den där krämiga och starka currysåsen som brukar finnas på kinesrestaurangerna?
Den är till färgen mörkgul/grön nästan, och är stark som ett helvete... Smakar himmelskt till ris och olika sorters kött! Ja, egentligen passar den nog till det mesta...
Nä, nu är det färdigsnackat. Woken har nu börjat glöda här...
Curry är ju ett svårt kapittel, e ju inte så att all curry smakar likadant.
Snarare finns det hundratals om inte tusentals olika blandningar och varianter även om vi i sverige till 98% använder Santa Marias standardcurry sedan 1950.
Börja med att jaga rätt på en schyst sort - glöm sådeles Ica, konsum och Lidl och sök dig till "turken-på-hörnet" (de brukar gå att lukta sig fram till dem) eller någon asiatisk affär och fråga efter gul stark currymix. Följ sedan receptet:
Hacka en lök och ett litet grönt syrigt äpple i tärningar.
Värm matolja tills den är ordentligt varm och skeda sedan i ordentligt med currypulver och rör runt en kort stund (du vill fräsa curryn, inte bränna den) innan du slänger i löken och äppel-hacket. Låt ingredienserna fräsa mjuka och tillsätt sedan höns eller grönsaksbuljong. Låt såsen sjuda alt. koka ner till önskad smak. Sila och red av med maizena, smaka av med salt och en nypa socker eller två. Vill du kan du slänga i en skvätt vipgrädde och en smörklick.
Inget extravagant, men ett bra standardrecept på currysås.
Curry är ju ett svårt kapittel, e ju inte så att all curry smakar likadant.
Snarare finns det hundratals om inte tusentals olika blandningar och varianter även om vi i sverige till 98% använder Santa Marias standardcurry sedan 1950.
Börja med att jaga rätt på en schyst sort - glöm sådeles Ica, konsum och Lidl och sök dig till "turken-på-hörnet" (de brukar gå att lukta sig fram till dem) eller någon asiatisk affär och fråga efter gul stark currymix. Följ sedan receptet:
Hacka en lök och ett litet grönt syrigt äpple i tärningar.
Värm matolja tills den är ordentligt varm och skeda sedan i ordentligt med currypulver och rör runt en kort stund (du vill fräsa curryn, inte bränna den) innan du slänger i löken och äppel-hacket. Låt ingredienserna fräsa mjuka och tillsätt sedan höns eller grönsaksbuljong. Låt såsen sjuda alt. koka ner till önskad smak. Sila och red av med maizena, smaka av med salt och en nypa socker eller två. Vill du kan du slänga i en skvätt vipgrädde och en smörklick.
Inget extravagant, men ett bra standardrecept på currysås.
Tackar för det svaret! Hade tyvärr glömt av att jag ställde frågan här, så därav mitt något försenade svar... Sorry! Men, återigen, tack!
sen är det bara att komma i håg, att östasiatiska curries domineras av chili, vitlök och ingefära, de indiska av lite "värmare" kryddor. vilka som inngår i en "kinesisk" curry vet jag faktiskt inte särskilld präcist. nogot med t.ex. ingefära, vitlök och sherry/soya, men förutan tomat, grädde eller kokosmjölk, kanske?
en god bas för många curries är hackad lök, riven morot, hackad/riven äpple, potatis i tärn... fräsa tillsammans med kryddorna. sen tillsätt t.ex. hackad, skalad tomat och/eller grädde till indiskt curry, eller kokosmjölk till thai (som doch ofta är mera blixt-snabbt wok-tillverkad, och med citrongräs, lime etc.).
det är ochså fint att variera kryddningen vid att krydda/marinera kött med nogon från listen och såsen med andra.
själv tillverkar jag nästan alla curries i en sauter-panna av stål. gjutjärn är ochså bra, men teflon är uteslutet, åtminstone till thai-mat.
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Det är sjukt god men som du säger - beroende framkallande!
Helt sjukt, jag trodde det var mig d var fel på
Har letat efter den i matbutiker men hittar inte!
Finns på Willy's, i stoooor flaska. Kostar runt 50:-, går en sån i månaden hemma hos Pappa. & ja, det är Rydbergs egen Mangoraja som är samma som säljs på Sibylla, inget kopie-ofog!
Kockens och Santa Marias curry är bara skräp. För en lyckad currysås måste man ha Spice Islands curry som bl.a finns att köpa på Östermalmshallen Receptet tänker jag inte dela med mig utav
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!