• 1
  • 2
2011-06-11, 21:52
Medlem
Grazpops avatar
Nu när sommaren och värmen är här kommer såklart det värsta av alla problem. Att sova i ett rum som ligger på 30 grader med kvav luft är inte det skönaste. Har provat med att ha fönstret öppet men då vaknar men kl 6 på morgonen när solen går upp. så hur får jag ett kallt och mörkt rum?
fläkt? billig ac? andra billiga trix?
Citera
2011-06-11, 21:53
Medlem
Venditas avatar
Helt klart fläkt + öppet fönster om du inte störs av ljudet

EDIT: Detta såklart hela dagen, sedan skjuter du igen fönstret på natten bara
Citera
2011-06-11, 21:54
Medlem
Fläkt är att rekommendera.

Har du persienner ha dessa nerdragna hela tiden, blir svalare då.
Citera
2011-06-11, 21:56
Medlem
Grazpops avatar
har en fläkt som sprider. kan man ha på den hela natten?
har en rullgardin som stänger det mesta ljuset ute. men man måste ha den uppdragen om man skall ha öppet fönster...
Citera
2011-06-11, 22:01
Medlem
Drozds avatar
Hålla stängt och fördraget på dagen för att inte dra in varmluften, ha fönstret på glänt under natten då luften är svalare. Fläkt hjälper och är billigt, AC-aggregat är naturligtvis allra effektivast men är rätt dyra och klumpiga och har en fet slang för varmluftsutblåset. Öronproppar om ljudet stör, rullgardin om ljuset stör.
Citera
2011-06-11, 22:01
Medlem
Amazon-mannens avatar
Jag kör med fläkt som får gå timmarna innan jag går och lägger mig, och timmen innan sängdax får den gå på högsta hastighet. Fönstret öppet en bit för luftcirkulationens skull.

Är relativt kallt och gott sen, stäng ner fläkt till lagom hastighet, somna..

Ett annat tips är att skippa allt vad istoppstäcken och filtar och annat sk*t heter
Citera
2011-06-11, 22:11
Medlem
Jag fick ett väldigt bra tips förra sommaren. Blöt ner en handduk med kallt vatten och krama ur den. Lägg den sen över fötterna när du går och lägger dig. Trodde själv inte att denna handduk skulle kunna kyla mig hela natten men det funkar faktiskt. (Om man nu inte ligger och sparkar i sömnen förstås)
Citera
2011-06-11, 22:19
Bannlyst
Håller med Vendita, jag har fönstret öppet och en fläkt bakom mig när jag nördar framför datorn, det är skitskönt och svalt
Citera
2011-06-11, 22:23
Medlem
Att torka alla golv i kallt vatten gör också en del.
Citera
2011-06-12, 01:27
Medlem
Grazpops avatar
hörde något om att man skulle ställa fläktar i en cirkel så man får luften i rummet att röra sig?
och att man skulle ha en hink med is framför en fläkt så skulle luften bli kall(funkade inte)
någon som vet mer om liknande?
Citera
2011-06-12, 01:29
Medlem
Takfläkt.
Citera
2011-06-12, 04:10
Medlem
Aberaths avatar
30 grader lät lyxigt. Jag bor på en vind där det blir över 38 när solen ligger på fönstersidan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in