2011-06-12, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wimze
Jag fick ett väldigt bra tips förra sommaren. Blöt ner en handduk med kallt vatten och krama ur den. Lägg den sen över fötterna när du går och lägger dig. Trodde själv inte att denna handduk skulle kunna kyla mig hela natten men det funkar faktiskt. (Om man nu inte ligger och sparkar i sömnen förstås)

Större sannolikhet att man slutar med en förkylning istället..
Citera
2011-06-12, 04:26
Medlem
toby79s avatar
Här är mina tips:
Luftjoniserare! Den gör luften fräsch från allt otrevligt dock inte värmen, men det blir lättare att andas. Tänk hur det blir när det har åskat. Den effekten får du i sovrummet. Jag har en själv och vågar påstå att det är en av de bättre investeringarna jag gjort hemma. Kostar från några hundringar och uppåt.

Släpp inte in värmen i onödan.

Skaffa silverfärgade persienner som reflekterar bort ljuset från huset.

Det skulle säkert funka att tona fönstren med reflekterande toning också. Då kan du dessutom stå och vifta med ballen i fönstret utan att Agda mitt över ringer Polisen.

Vädra inte i anslutning till läggdags. Släpper du in varmluft så blir det inte bättre. Däremot kanske du kan öppna upp på andra sidan i huset eller lägenheten. Då får du svalare där.
Undvik att vistas för mycket i sovrummet, eller att ha datorer och annat igång. Detta alstrar en hel del värme.

När det gäller fläktar så ska du sikta på enkla och smidiga fläktar om du har lätt för att störas av ljud. En del tornfläktar med diverse funktioner låter ju som en mindre armé under anfall. Kör du med en billig julafläkt eller liknande så hörs det bara ett lätt dovt ljud. Låt fläkten starta upp tidigare än när du ska sova. Kör på låg hastighet även om det är lockande att vrida på max. Kör du för fullt riskerar du att kylas ner så att du vaknar med snorig näsa och en förkylning. Detta sker då kroppen får lägre temperatur då du sover.
Ett tips kan ju vara att köra fläkten på timer. Låt den stängas av någon timme efter att du bör ha somnat för natten. Likaså kan du ju låta den börja gå en timme innan du ska gå och lägga dig.

Om du kör fläkt i rummet kan du ta en blomspruta och duscha lakanen en stund innan du ska krypa ner. Då blir det kallare i bädden. Man behöver inte blöta ner massor, utan bara lätta puffar.

Själv märker jag att om det är varmt så störs jag lättare om lakanen är knöliga så är sängen ordentligt bäddad så blir det åtminstone en lättare psykologisk seger över värmen.

En mer långsam metod är ju att man odlar ett stort träd utanför sovrummet. Det funkar ganska bra också, men kan så klart ha andra negativa sidor.

Nu fick du lite tips, men som jag känner det så har min luftjoniserare gjort att jag sover rejält mycket bättre. Hittills har jag inte ens ställt in fläkten i sovrummet trots att jag har kvällssol. Så det är mitt första tips.
Citera
2011-06-12, 10:37
Medlem
kallekulakilles avatar
Bordsfläkt ger en svalkande effekt.
Takfläkt betydligt mer effektiv än vad man kan tro.
En portabel AC kan vara en idé men det kräver att man har någonstans att ansluta frånluftslangen.
Citera
2011-06-12, 10:46
Medlem
WhiskeyGinWines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreew
Takfläkt.

Takfläkt ftw!
Citera
2011-06-12, 11:09
Medlem
Jag kör med takfläkt från rusta som gör det klart mkt behagligare på dagarna/nätterna.
Ha persienner nere på dagarna så inte solen får fritt fram genom glaset,och att vädra mitt
under högtrycket gör nog mer skada än nytta.

På sena kvällen/natten blir det oftast behagligt ute så då öppnar jag alla fönster=skönt.
Citera
2011-06-12, 11:46
Medlem
Onkelkonkels avatar
Har lägenhet riktad åt både öst/väst, genomdrag ifrån sovrum till vardagsrum är inte helt fel när det blir varmt
Citera
2011-06-12, 12:01
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grazpop
Nu när sommaren och värmen är här kommer såklart det värsta av alla problem. Att sova i ett rum som ligger på 30 grader med kvav luft är inte det skönaste. Har provat med att ha fönstret öppet men då vaknar men kl 6 på morgonen när solen går upp. så hur får jag ett kallt och mörkt rum?
fläkt? billig ac? andra billiga trix?

Bor du i villa eller lägenhet? Lite olika lösningar beroende på det. Antar att du bor i lägenhet.

Börja vädra då utomhustemperaturen understiger inomhustemperaturen. Kanske går det att ordna ett korsdrag genom att även öppna ett/flera fönster i andra rum. Själva har vi inga problem att ha sovrumsfönstret öppet och rullgardinen nere samtidigt. Det vädras ändå, hur kommer det sig att det inte fungerar för dig?

En takfläkt ger viss hjälp. Såg igår på Rusta en portabel "rumssvalkare" som kördes i deras lokal och verkar fungera. Finns till extrapris just nu. Nackdelen med den är att man måste ha hål i väggen för att avleda värmen. En vattentank måste även tömmas då och då.
Citera
2011-06-12, 12:09
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Bor du i villa eller lägenhet? Lite olika lösningar beroende på det. Antar att du bor i lägenhet.

Börja vädra då utomhustemperaturen understiger inomhustemperaturen. Kanske går det att ordna ett korsdrag genom att även öppna ett/flera fönster i andra rum. Själva har vi inga problem att ha sovrumsfönstret öppet och rullgardinen nere samtidigt. Det vädras ändå, hur kommer det sig att det inte fungerar för dig?

En takfläkt ger viss hjälp. Såg igår på Rusta en portabel "rumssvalkare" som kördes i deras lokal och verkar fungera. Finns till extrapris just nu. Nackdelen med den är att man måste ha hål i väggen för att avleda värmen. En vattentank måste även tömmas då och då.

En portabel AC är det ända riktigt effektiva. Kostar en slant men då har man ju en som man kan ha glädje av många sommar framöver. Jag har ett stort fönster i sovrummet med kvällssol. Även om persiennerna är nerdragna hela dagen når tempen 30 grader.
Citera
2011-06-12, 12:34
Medlem
Snurrens avatar
Jag känner igen problemet med att när rullgardinen är neddragen så kommer friskluften inte in i sovrummet. Då kompromissar jag och har 30-40 cm nederst där inte rullgardinen täcker. Gryningsljus är det värsta jag vet när jag ska sova, men jag har väldigt god nytta av en ögonmask, en sån som folk brukar ha när dom flyger långresor.

Så vet jag att det låter tokigt, men en varm dusch innan man går och lägger sig öppnar porerna och gör att kroppen svalkas. Först känns det bara varm, men efter en kvart eller så känns det betydligt svalare.
Citera
2011-06-12, 13:04
Bannlyst
Billigast och effektivast är att sluta vara en hora och öppna fönstret.
Annars finns det säkerligen diverse andra tjockisar som har ditt problem, bara köpa något.
Citera
2011-06-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Större sannolikhet att man slutar med en förkylning istället..

Ja för det är ju allmänt känt att kyla förorsakar förkylning..

Aluminiumfolie (till fönster och göra hatt av), AC apparater, fläktar etc.. Eller så tål man den veckan eller två som det är varmt här i Norden under sommaren. Vissa människor tycks dock ha svårt med 20 (och uppåt) graders värme, själv tycker jag att 20 grader ännu är svalt, 25 ok, 30-35 börjar vara lite mycket om man ska göra annat än slappa och ligga på stranden..
Citera
2011-06-12, 15:50
Medlem
GrillJohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vendita
Helt klart fläkt + öppet fönster om du inte störs av ljudet

EDIT: Detta såklart hela dagen, sedan skjuter du igen fönstret på natten bara

Mycket bra idé, en fläkt som blåser in den trettiogradiga luften på dagen och sedan stänger man in den varma luften på natten genom att stänga fönstret.

Nej, en fläkt är totalt meningslöst och kyler absolut ingenting. Möjligtvis att det kan kännas svalare om man sover i luftdraget men luften är fortfarande precis lika varm.

Ha fönster stängda dagtid om utetemperaturen är varmare än innetemperature. Och vädra nattetid/kvällstis för att kyla ner huset. Dra gärna för gardiner osv på dagarna så att så lite värme som möjligt kommer in.

AC kan ju vata ett alternativ men känns lite överkurs med tanke på att det inte är så jättemånga varma nätter om året. Det absolut överlägsna tipset är att frysa in en petflaska med vatten, vira in den i en handduk, lägg i en plastpåse, vira in plastpåsen i en handduk och lägg den i sängen närndu ska sova! Slår allt, du kommer ligga och frysa hela natten..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in