2013-01-16, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Funkar det med en klotformad kvarn fr BP?
Visst. Det r inte effektivt, men som ndlsning kanske. Om halvkasst r bra nog, fungerar det.

Citat:
Tnkte mig en klotformad behllare p 15cm diameter och sedan lgga i 8-10st 13mm blykulor (fiskesnken).
Fr f kulor, effektiviteten kommer bli lidande. Burken ska normalt vara halvfull med kulor, sen ska du ha i det som ska malas, och fortfarande ha en fjrdedel ver, ungefr.

Jag hittar inte lnken just nu, men det finns ngon som sljer en "kulkvarn" gjord av en liten skitmotor, en plasthemisfr, och med 7 keramiska kulor som media p eBay. Det r en blsning rakt av, och den som r dum nog att kpa den gr sig inte besvr nog att hra av sig och klaga fr att det inte fungerar som avsett...
B!
Citera
2013-01-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Visst. Det r inte effektivt, men som ndlsning kanske. Om halvkasst r bra nog, fungerar det.
B!
Vill inte ha skrp, r det bttre med en skarv eller skjutmuff till avloppsrr?
finns bde 110 & 160mm och sedan skyddspropp i ndarna s borde det bli ttt.. - borde ge en behllare p litern ungefr med 110-muffen.

Finns tips p malmedia ox kanske??
Citera
2013-01-16, 21:11
Medlem
Citat:
Vill inte ha skrp, r det bttre med en skarv eller skjutmuff till avloppsrr?
Rent spontant lter det som en mycket bttre ide, jag funderar dock p hur det ligger till med risken fr statisk elektricitet... Risken "borde" vara lg fr urladdning till innehllet, men jag skulle inte vilja rka ut fr den olyckan...

Citat:
Finns tips p malmedia ox kanske??
Blykulorna r inte fel, bara mnga fler. Ett annat vettigt alternativ r ven att titta p eBay efter keramiskt media. (Lnken r ett exempel, inte en rekommendation, jag har ingen aning om vad man fr, och hur priset r, p den lnken.)

Hittade fr vrigt lnken jag letade efter tidigare. Det r helt otroligt att han lyckats slja ngra ver huvud taget.
B!
Citera
2013-01-16, 21:45
Medlem
Funderar p om ett avloppsrr ger statisk uppladdning, vad kan man anvnda som inte gr det?
Jag r lite skraj att det skall smlla i garaget
Finns det ngon best practice p hur man gr en kvarn av typ biltema-prylar?

Frga 2, vilken storlek p kulor r lmpligt i ett rr p 110mm?
(blykulorna jag hittade var dura som kvivksilver - fiskesnken..)
Citera
2013-01-16, 22:30
Medlem
Citat:
Funderar p om ett avloppsrr ger statisk uppladdning, vad kan man anvnda som inte gr det?
Vet inte om avloppsrr r ett problem eller inte, men jag hade ju nog vela provkra innan jag krde ngot "riskabelt" i grund och botten ska det mycket till fr att det ska smlla s lnge man kr en enskild kemikalie dock.

Citat:
Frga 2, vilken storlek p kulor r lmpligt i ett rr p 110mm?
Jag har ftt hra genom bda ronen att en tumregel r en tiondel av diametern p behllaren, men det beror p vad man ska mala, vilket material media r av, osv.
B!
Citera
2013-01-16, 23:34
Medlem
distanss avatar
Citat:

Spraya rret med antistatspray, anvnd luftfuktare, ha gemensam jord. Spontant knns det hr med statisk elektricitet lite verdrivet nr man maler, d man nd inte ska mala frdiga satser utan endast en kemikalie t gngen.
Citera
2013-01-17, 01:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Spontant knns det hr med statisk elektricitet lite verdrivet nr man maler, d man nd inte ska mala frdiga satser utan endast en kemikalie t gngen.
Ju mer finmalet ett mne blir ju mer lttantndligt blir det rent generellt, kolla p fretag som gnar sig t till exempel mjltillverkning, en djvla skerhetstnkade fr att minska explosionsrisken.
Citera
2013-01-17, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ju mer finmalet ett mne blir ju mer lttantndligt blir det rent generellt
Det r ju grundtanken bakom nra nog all pyroteknik. Ju mer finfrdelat det r, desto mer reaktivt blir det. Mjl, tr-damm, aluminium pulver, eller svavel, det knns som om man helt enkelt inte br utmana det. Jag r inte speciellt orolig fr att det skulle hnda ngot I burken pga statisk elektricitet, utan problemet uppstr nr man ska ppna burken... Men som sagt, jag r inte ens sker p om PVC r ett problem ur statiskt perspektiv. Ovanp det mste inte plasten vara just PVC, det finns en lista lng som en vlvxt mans arm (inte min d...) p olika plast sorter som anvnds till avloppsrr. Jag vet att inom akvaristiken anvnder man tangit-lim, fr att limma PVC rr, och det limmet fungerar vanligen inte alls p de hr avloppsrren, fr att de inte r av just PVC. Om det r sant fr alla rr, eller bara metervara... Ingen aning. Borde finnas stmplar p avloppsrr som berttar exakt vad det r fr ngot. Och s fr man jobba drifrn.
B!
Citera
2013-01-17, 02:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Borde finnas stmplar p avloppsrr som berttar exakt vad det r fr ngot.
Brukar finnas stmplar p avloppsrr, de gra hornbach sljer str det "PP" p, polypropen och det r inte direkt nn plats du limmar bara sdr.
Citera
2013-01-17, 12:27
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ju mer finmalet ett mne blir ju mer lttantndligt blir det rent generellt, kolla p fretag som gnar sig t till exempel mjltillverkning, en djvla skerhetstnkade fr att minska explosionsrisken.

Jag menar absolut inte att man ska ignorera risken och man ska gra allt fr att minimera den inom denna hobby. Men man kanske ska lsa p hur statisk elektricitet uppstr, och framfr allt hur man leder bort den. Det r faktiskt inte s svrt! Skulle tro att vrme r den strsta fienden nr man maler. Tex maler man aluminium och magnesium i en milj av inert gas. Inget syre, ingen brand/explosion. S r inte fallet nr man t ex gr mjl.
Citera
2013-01-17, 17:39
Medlem
Oj d,
Jag hade fr avsikt att mala frdig produkt (BP) till motorer frmst.
Jag tnkte mig mala ingredienserna separat och sedan veva ihop det hela i kvarnen en timme eller tv, trodde det var en del av syftet med kvarn..

Om ni inte maler frdig produkt, blandar ni d de separat malda produkterna i mortel eller hur gr ni?

Rcket 1kg blykulor (typ 1.5-2 cm diameter) i ett rr p 110mm (diameter) X 100mm lngt?
Citera
2013-01-17, 17:44
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Det r inga problem att mala svartkrut i en kulkvarn. Bara se till att ha mssing eller bly som malmedia och antistatisk plast som behllare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in