2005-02-11, 21:24
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Vilket r bst att anvnda: kulor eller cylindrar?
Citera
2005-02-11, 21:29
Medlem
Jomazis avatar
Kulor frsts. Men mina mssingskutsar (cylindrar med samma lngd som bredd) fungerar utmrkt. Tnk bara p att fila kanterna ngot.

Mssingsstng finns att kpa p claes ohlsson, en 50cm stng rcker lngt.
Citera
2005-02-11, 21:34
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Okay, d ska jag nog ta och inrikta mig p kulor. Jag tnkte bara att en cylinder mste krossa kornen effektivare eftersom cylinderns sida r jmn.

Vilken av de metaller du nmnde tidigare r bst?
Citera
2005-02-11, 22:05
Medlem
Flavuss avatar
Hr sljs en hel del olika malmedia:
(skrolla ner en bit p sidan)
http://www.unitednuclear.com/mills.htm
Vet ej om de skickar till sv.
Citera
2005-02-11, 22:45
Medlem
I princip gr villket material som helst nr det gller att mala enskilda mnen. S fort det r blandningar, speciellt brandfarliga sdana, s mste man ta hnsyn till tex. gnistbildning osv. ven tr r mjligt, men ven det kan ge upphov till gnistor, liksom samtliga metaller, ja ven bly! Som jag sagt frut s finns det inte ngot "riskfritt" i samband med pyroteknik, det gller bara att vga riskerna.

Beroende p vad man mal s br man anpassa kvarnmedian efter det. Vissa mnen kan reagera med kvarnmedian, tex koppar och vissa kemikalier. En annan synpunkt som jag sa tidigare, gnistrisken.

Alla r dock ense om att bly maler bst, om man rknar bort de dyrare tungmetallerna. MEN istllet fr att anvnda bly kan man ha, som jag, en strre mngd lttare material; som i mitt fall r rostfria kulor. Fr, s som man oftast berknar mngden kvarnmedia (allts vikten av de kulor/kutsar man har i kvarnen) r i frhllande till vikten p det man maler. Rtt knepigt samband, men man kan sga att ju mer man mal desto tyngre br kvarnmedian vara.

Vidare, en annan sak att tnka p ifall man funderar p att skaffa sig eller gra en kulkvarn, r mjligheten att kunna gra rent denna samt kvarnmedian. Detta har stor betydelse, eftersom man inte kan blanda vissa kemikalier hur som helst. Tex. kan en viss mngd svavel som finns kvar sedan frra malningen av tex. svartkrut ge frdande resultat ifall man drefter mal tex klorat.

Det snackas mycket om att ha olika krl till brnslen och syregivare p ntet. Men jag antar att man sllan har en s fet plnbok att detta r s praktist mjligt fr vissa. Drfr kommer rengringssynpunkten in i bilden. Ju mindre skarvar, framfrallt skarpa skarvar, desto lttare r det att rengra trumlaren.

Sjlv har jag lst detta genom att anvnda ngot som r lttillgngligt, nmligen PET-flaskor. Dessa r inte ltta att rengra, men jag har en kvarn dri jag kan lgga dessa. Sledes kostar varje ny trumlare endast 4kr. Kulorna jag har r som sagt rostfria, s jag kan med ltthet kra klorater med dessa efter en batch svartkrut med svavel, tex.
Citera
2005-02-11, 23:34
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Okay

Tack fr alla bra svar jag ftt, ska frska flja dem s gott det gr
Citera
2005-02-19, 21:20
Medlem
ankdams avatar
Hller p med en kulkvarn nu dr jag anvnde ett par gamla spelkulor av typen dank. Funkar bra, hittils.
Citera
2005-02-19, 21:38
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Jag anvnder n s lnge mini-boll-kulor och stldankar... Jag frsker just nu f tag p blu eller blylegerade kulor...
Citera
2005-02-20, 00:15
Medlem
Jag bestllde (4% Tin, 12% Antimony And 84% Lead) och (Lee 2-Cavity Bullet Mold 562 Diameter Round Ball) frn www.midwaysverige.com. Det vart ganska dyrt ca 900:- men jag tycker att det var vrt det med tanke p resultatet.
Citera
2005-02-20, 14:15
Medlem
onemanarmys avatar
jag anvnder fr tillfllet kulor frn datamss..Det fungerar alldeles utmrkt..
Citera
2005-02-20, 14:49
Medlem
shaolins avatar
jag anvnder mssingkutsar, funkar bra!
Citera
2005-02-20, 20:05
Medlem
Jag maler svartkrut mellan tnderna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera