Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2004-10-21, 13:39
Medlem
Pyromaniac_s avatar
Hej, har under tiden förstått att jag behöver en kulkvarn till att mala kemikalier. Har också då funderat på om man skulle kunna bygga en sjlv.
Principen tänkte jag samma som för en stentummlare (finns att köpa iof). Om man hade ett t.ex. PVC-rör som man täppte till ändarna på, stoppade in lite avsågade bitar av ett mässingrör (gnistsäkert). Sedan placerade röret vågrätt och drev det med en torkar motor, borde nog vara lagom vartal på en sådan (med snäckveäxeln då asså).
Undrar bara ni tror att detta skulle funka. Tänkte också på den statiska elektriciteten som kan bildas, framför allt om man använder PVC. Men man kanske skulle kunna jorda det eller något då. Inte så bra med statisk ström om man kör t.ex. svartkrut eller dyl. Tacksam för svar!
Citera
2004-10-21, 13:52
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyromaniac_
Hej, har under tiden förstått att jag behöver en kulkvarn till att mala kemikalier. Har också då funderat på om man skulle kunna bygga en sjlv.
Principen tänkte jag samma som för en stentummlare (finns att köpa iof). Om man hade ett t.ex. PVC-rör som man täppte till ändarna på, stoppade in lite avsågade bitar av ett mässingrör (gnistsäkert). Sedan placerade röret vågrätt och drev det med en torkar motor, borde nog vara lagom vartal på en sådan (med snäckveäxeln då asså).
Undrar bara ni tror att detta skulle funka. Tänkte också på den statiska elektriciteten som kan bildas, framför allt om man använder PVC. Men man kanske skulle kunna jorda det eller något då. Inte så bra med statisk ström om man kör t.ex. svartkrut eller dyl. Tacksam för svar!

Exakt vad hade du tänkt mala?
Citera
2004-10-21, 17:06
Medlem
Pyromaniac_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drinkmilk
Exakt vad hade du tänkt mala?

svartkrut, eller ingredienser till svartkrut i första hand. Allt som skulle gå att mala relativt bra iof. kaliumpermangnart m.m. t.ex....
Tror du att det skulle funka eller?
Citera
2004-10-21, 21:36
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
svartkrut, eller ingredienser till svartkrut i första hand. Allt som skulle gå att mala relativt bra iof. kaliumpermangnart m.m. t.ex....
Tror du att det skulle funka eller?

Svartkrut: OK
KNO3 som endast skall vara till svartkrut: OK
Träkol som endast skall vara till svartkrut: OK
Svavel som endast skall vara till svartkrut: OK

..men så fort du skall stoppa i något annat så kommer det vid malningen att bli förorenat av kol och svavel.

Du kan rengöra trumman från KNO3 som är lättlöslig i vatten, men t.ex. svavlet får du adlrig bort. Du måste helt enkelt ha det i bakhuvudet hela tiden.

Om du t.ex maler träkol för att göra H3 (i princip träkol och kaliumklorat ..jag avråder dig från att röra klorater över huvud taget) och har malt svavel i kvarnen innan så kommer du att få med lite svavel via träkolet och svavel/kaliumklorat är INTE en bra kombination. Detta kan kanske tyckas vara ett långsökt resonemang "det blir ju så små mängder" men så måste man lära sig att tänka här. Det räcker ju för övrigt med att det blir svavel nog för att orsaka en antändning i en liten punkt för att allt skall tändas.

Vattenlösliga ämen som det inte gör något om de får lite svavel och träkol i sig går väl an, men stoppa inte in t.ex. metaller i kvarnen.

Det här sättet att arbeta är egentligen mycket dumt. En farlig kompromiss som förr eller senare leder till misstag. Du skall ha en kvarn för svarkrut och en annan för andra lättlösliga ämen, men nu kasnke du itne behöver mala de andra ämnena så där hemskt noga som komponenterna till svartkrutet.

Mal INTE metaller i kulkvarn utan skaffa pulver med rätt egenskaper direkt! Vissa metaller kan bli "pyrofora" dvs så fort man släpper in syre i kvarnen så självantänder alltihop och du blir rostad levande. KRF: pratar om att hälla i parafinolja i kvarnen. Har aldrig hört talas om den metoden tidigare så jag skall itne säga något om det. Mina rekommendationer kvarstår. Låt bli att mala metall. En kvarn för metall kan du i vilket fall som helst inte använda till något annat. Vad man har för material i en kvarn avsedd för metall vet jag inte. När vi talar om metaller så msåte jag än en gång påpeka att magnesiumpulver måste vara ytbehandlat med lin- eller syntetolja för pyrotekniska tillämpningar. "passiviserat" som det kallas. Paraffin används också.

Kaliumpermanganat som du nämnde skall du inte använda i fyrverkerier över huvud taget och i synnerhet INTE till blixtljuspulver typ silverkrut. Glöm det!!!

Mvh / drinkmilk
Citera
2004-10-21, 22:04
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Svartkrut: OK
KNO3 som endast skall vara till svartkrut: OK
Träkol som endast skall vara till svartkrut: OK
Svavel som endast skall vara till svartkrut: OK

..men så fort du skall stoppa i något annat så kommer det vid malningen att bli förorenat av kol och svavel.

Du kan rengöra trumman från KNO3 som är lättlöslig i vatten, men t.ex. svavlet får du adlrig bort. Du måste helt enkelt ha det i bakhuvudet hela tiden.

Om du t.ex maler träkol för att göra H3 (i princip träkol och kaliumklorat ..jag avråder dig från att röra klorater över huvud taget) och har malt svavel i kvarnen innan så kommer du att få med lite svavel via träkolet och svavel/kaliumklorat är INTE en bra kombination. Detta kan kanske tyckas vara ett långsökt resonemang "det blir ju så små mängder" men så måste man lära sig att tänka här. Det räcker ju för övrigt med att det blir svavel nog för att orsaka en antändning i en liten punkt för att allt skall tändas.

Vattenlösliga ämen som det inte gör något om de får lite svavel och träkol i sig går väl an, men stoppa inte in t.ex. metaller i kvarnen.

Det här sättet att arbeta är egentligen mycket dumt. En farlig kompromiss som förr eller senare leder till misstag. Du skall ha en kvarn för svarkrut och en annan för andra lättlösliga ämen, men nu kasnke du itne behöver mala de andra ämnena så där hemskt noga som komponenterna till svartkrutet.

Mal INTE metaller i kulkvarn utan skaffa pulver med rätt egenskaper direkt! Vissa metaller kan bli "pyrofora" dvs så fort man släpper in syre i kvarnen så självantänder alltihop och du blir rostad levande. KRF: pratar om att hälla i parafinolja i kvarnen. Har aldrig hört talas om den metoden tidigare så jag skall itne säga något om det. Mina rekommendationer kvarstår. Låt bli att mala metall. En kvarn för metall kan du i vilket fall som helst inte använda till något annat. Vad man har för material i en kvarn avsedd för metall vet jag inte. När vi talar om metaller så msåte jag än en gång påpeka att magnesiumpulver måste vara ytbehandlat med lin- eller syntetolja för pyrotekniska tillämpningar. "passiviserat" som det kallas. Paraffin används också.

Kaliumpermanganat som du nämnde skall du inte använda i fyrverkerier över huvud taget och i synnerhet INTE till blixtljuspulver typ silverkrut. Glöm det!!!

Mvh / drinkmilk

Även om metallen blir pyrofor så smäller det inte utan glöder. HAr själv sett det med rheney-nickel. Ska du ha det att bli ngn slags explosion får du kasta ut pulvret i luften. Det som gör att det tänder är att partiklarna är så oerhört finmalda o försedda med deformationsenergi. Finmalda partiklar har stor reaktiv yta och ox-värmet är större än avledningsvärmet, det där med finmaldhet brukar du kalla reologi. Reologi är mer hur fint pulver rinner och liknande hänvisat till dess egenskaper på ytan. Öppna gärna tråd om det.
Citera
2004-10-22, 09:16
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Även om metallen blir pyrofor så smäller det inte utan glöder.
Det har i alla fall hänt. Exakt hur man då har burit sig och vilka metaller det handlar om vet jag inte. I det här sammanhanget är det knappast rheney-nickel det handlar om.
Citera
2004-10-22, 11:28
Medlem
Pyromaniac_s avatar
Citat:
Det har i alla fall hänt. Exakt hur man då har burit sig och vilka metaller det handlar om vet jag inte. I det här sammanhanget är det knappast rheney-nickel det handlar om.

Ok, tack så mkt för informationen, skall inte mala metaller. Men det måste väl vara ok att använda sig av mässingsbitar i kvarnen, för att mala krutet. Eller?
Statisk elektricitet kankse inte är så bra (kan bildas av PVC vet jag) eftersom det skulle teoretisk kunna antända krutet, kan man jorda röret eller är det inte något problem kanske???
Citera
2004-10-22, 13:18
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ok, tack så mkt för informationen, skall inte mala metaller. Men det måste väl vara ok att använda sig av mässingsbitar i kvarnen, för att mala krutet. Eller?
Tror det. Mässing är dock ett väldigt diffust begrepp. Det finns en massa legeringar som går in under det namnet. Inte så noga definierat hur många ämnen som är med i.
Om kvarnen expolderar så märker du det.. Mal krutet fuktigt.

Om det däremot handlar om kemikaliemalning så skulle du inte kunna använda mässing för att mala ett ämne som t.ex Ammoniumperklorat pga kopparinnehållet. Då är det rostfritt som gäller.

Citat:
Statisk elektricitet kanske inte är så bra (kan bildas av PVC vet jag) eftersom det skulle teoretisk kunna antända krutet, kan man jorda röret eller är det inte något problem kanske???
Du kan inte jorda något som inte leder. Än en gång: Mal krutet fuktigt. Man stanna och tillsätta nytt vatten under malningen när det börjar försvinna. Hur mycket som krävs vet jag inte men det räcker inte med att det är lite lätt fuktigt.
Citera
2004-10-22, 21:00
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:

De har troligen uppfattat en brand som explosion. Eller tappat ner vatten i kvarnen. Jag tror inte på ngn explosion så länge inte pulvret är uppblandat med luft. Däremot brand och rheney nickel är inte att leka med.
Citera
2005-02-09, 22:18
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
När man maler svartkrutskomponenterna vilket material ska själva kulkvarnstunnan vara av, min är av gummi, är den för mjuk eller?
Citera
2005-02-11, 16:58
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Ingen som vet eller vill svara?
Citera
2005-02-11, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
När man maler svartkrutskomponenterna vilket material ska själva kulkvarnstunnan vara av, min är av gummi, är den för mjuk eller?

hur hårt gummi? som ett däck eller som en gummisnodd ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in