Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Om man ser på många gamla människor i livets slutskede, gamla som lider fruktansvärt, så vill många av dem fortfarande leva.
Finns lika många som vill dö, eller som förlikar sig med att dö. I andra fall kallas det dödsångest.
Citat:
Smärta som de aldrig skulle kunna tänka sig att stå ut med tidigare blir plötsligt hanterbar.
Vad har de för val? Hänga sig?
Citat:
De hittar nya saker att förgylla tillvaron, små saker som vi inte alls värderar.
Även om det är extremsport de vill hänge sig åt blir det komplikationer att hoppa ur helikoptern med en droppställning.
Förgyller tillvaron vettefan. Snarare fördriva tiden. De klarar inte så mycket mer än spela kort och sticka vantar.
Citat:
Jag tror det är samma med att leva för evigt. Jag tror man vänjer sig gradvis och alltid kommer hitta något som håller livslusten vid liv. Det handlar ju inte om att man måste göra nya saker hela tiden, en viss sysselsättning kanske man kan upprepa oändligt många gånger utan att tröttna.
Nämn en? Oändligt är ganska många gånger.

Men ja, består 80%~ av våra liv idag av upprepningar finns det väl inget som skulle bryta trenden vid evigt liv?
Citat:
Även om man tröttnade på allt tillslut så kan det ju alltid finnas nya saker att uppleva. Om någon annan människa överlever tillsammans med dig så kan ni ju roa varandra. Vi är ju kreativa varelser. Varför skulle man sluta vara kreativ efter en evighet?
Hade jag tvingats leva med någon annan människa i en evighet hade jag tröttnat och velat slå ihjäl den efter ett tag. Utan success så klart eftersom den andra också lever för evigt. Man hade tröttnat på att vilja uppleva nya saker också. Det är ganska värdelöst när det blir en trend av det. Sen beror det på om man förutsätter att alla lever i en evighet eller bara jag/vissa. Människor är beroende av att delge sig till andra, och umgås med andra.
Varför vara kreativ
efter en evighet? Vad händer efter evigheten? Är det då Jesus ska singla ner på ett moln till jorden bara för att upptäcka att han suttit på dass på tok för länge och att allt redan är borta?