• 1
  • 2
2011-06-10, 16:51
Medlem
Stabyrinths avatar
Hej!

Har på senare tid börjat märka av en omfattande PR-verksamhet från den "alternativa" medicin-industrin. Denna industri omsätter årligen miljardtals kronor i världen genom att utnyttja svaga människors brist på förståelse, men känner sig tydligen numera så pass hotad att den börjat spendera lite av sin vinst på att iscensätta "gräsrotskampanjer" mot evidensbaserade läkemedelsföretag likväl som mot "obekväma individer".

Kampanjen är ovanligt listig och cynisk i sitt genomförande:

- Den riktar sig direkt till de intellektuellt svagaste i samhället. Genom att låtsas ha låg bildningsnivå och otillräckliga språkfärdigheter söker de sympati hos de som har sämst förutsättningar att kritiskt granska vad som egentligen sägs.

- Kampanjen försöker inpränta nya ord i folkmedvetandet genom att upprepa dem gång på gång, t.ex. "pseudoskeptiker" eller "vetenskapstroende". Dessa slugt designade begrepp är i sig värdeladdade, så när orden sprids sprids också värderingarna utan reflektion.

- Man är noga med att uppge namn och arbetsplats på människor som tvivlar på alternativpreparatens medicinska effektivitet och säkerhet. På det viset ger man dels intrycket att kritiken kommer från en individ istället än från den samlade forskaropinionen, dels utsätter man individerna för fara och besvär genom att göra dem till mål för alternativmedicinens inte oanseliga resurser av psykiskt sjuka.

Jag vill med denna text varna alla kunskapssökare inom smärtlindring och bot från debatt med hyrda propagandister och deras nyttiga idioter: de utnyttjar uppmärksamheten för att drilla in sina slagord och lockar fler svaga själar inte bara med drömmen om bot och lindring, utan också med drömmen om kunskap och förståelse.
Senast redigerad av Stabyrinth 2011-06-10 kl. 17:15. Anledning: rädsla för alternativmedicinlobbyn
Citera
2011-06-10, 17:02
Bannlyst
bra skrivet. Kan bara hålla med och applådera.
Citera
2011-06-10, 17:07
Medlem
Stabyrinths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kowalzki
bra skrivet. Kan bara hålla med och applådera.

Tack, men jag är bara en människa mot en internationell miljardindustri
Citera
2011-06-10, 17:49
Medlem
Siddans avatar
Klart att Kowalski måste uppta en post bara för att hålla med utan att själv utveckla diskussionen...

Läskiga Lternativa Lobbysister, är det något nytt?

Omsättningen inom Alternativ medicin däremot kanske ser ut att vara väldigt mycket. Men hur stor är egentligen vinsten kontra läkemedelsbolagens? Det är den mest intressanta punkten och hur mycket spenderar de båda på reklam?
Men varför finns alternativ medicin i ö.h.t.?

Nedan är några följdfrågor till ovanstående

Hur många dör av konventionella mediciner från det läkarna skriver ut kontra alternativa mediciner som de alternativa rekommenderar/hänvisar?
och då menar jag inte patienter som avslutar sin medicinering abrupt till förmån av det alternativa.

Jämför också gärna hur många som skickar klagomål om felaktiga diagnoser både till vården och till de som förespråkar det alternativa.

Hur ser avfallshanteringen ut för konventionella mediciner kontra alternativa mediciner? Fungerar det bra PRAKTISKT och hur påverkar det vår hälsa och miljön?

Jag tror också att det är långt över majoriteten som prioriterar ett läkarbesök vid obekväma symptomer i första hand än att vända sig direkt till något alternativt.
Sen tror jag också att allt fler börjar ta hand om sin egen hälsa än att förlita sig på läkarens behandlingsmetoder. De som börjar ta hand om sin hälsa kanske också får en mer inblick hur läkemedelsbranschen fungerar och därmed vänder sig hellre till det alternativa?

Jag tycker också att dina argument mot det alternativa stämmer väldigt bra överens mot det som argumenteras mot Big Pharma.

Luktar lite copy cat i det hela som ser ut att vara en slags parodisk hämnd
Senast redigerad av Siddan 2011-06-10 kl. 17:52.
Citera
2011-06-10, 18:14
Medlem
Stabyrinths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siddan
Klart att Kowalski måste uppta en post bara för att hålla med utan att själv utveckla diskussionen...

Ja nu är det hans fel om flashback crashar p.g.a. hans onödiga byte:s.
Fast det var skönt att få lite stöd.

Citat:
Omsättningen inom Alternativ medicin däremot kanske ser ut att vara väldigt mycket. Men hur stor är egentligen vinsten kontra läkemedelsbolagens? Det är den mest intressanta punkten och hur mycket spenderar de båda på reklam?

Omsättningen inom Alternativ medicin är enorm, vi pratar om miljardtals kronor om året.
Profiten är likaså enorm: man bedriver ingen forskning och tycker sig inte behöva låta sina varor granskas av offentliga institutioner innan de konsumeras. I princip säljer man jordbruksprodukter till priset av mediciner, utan att ens behöva följa de regler som gäller för matvarubutiker.

Jag kommer försöka svara på ditt övriga meddelande senare, även om jag tror att detta mest är ett spel för gallerierna. Fattar inte hur guld kan ha en så stark effekt på din moraliska kompass.

Jag förstår inte relevansen av de frågor du ställer till mig, men det kanske beror på att jag inte har en aning om svaren. Om du delar dina källor med mig kanske jag begriper vad du menar?
Citera
2011-06-10, 18:39
Bannlyst
Citat:

Läskiga Lternativa Lobbysister, är det något nytt?
Klart jag håller med. Det får man faktist göra om någon tagit orden ur ens mun, eller tangentbord.

Citat:
Men varför finns alternativ medicin i ö.h.t.?
Inte för att du kommer att hålla med, men procentuellt sett är vinsten hos blufföretag mycket större än andra (förutsatt att de lyckas lura många). Helt enkelt för att de har inga kostnader för forskning. Och den är inte billig. Sedan är det skillnad på naturmedicin och naturmedicin. All naturmedicin är inte bluff, förutsatt att man håller sig inom ramarna. Många naturpreparat är säkert nyttiga rent allmänt. Och de marknadsförs lika mycket som vanlig medicin, för att de inte bryter mot några lagar.

Sedan har vi bluffmedicinerna som påstås bota alla möjliga sjukdomar och är helt verkningslösa. Du menar väl inte seriöst att sådana inte existerar? De marknadsförs bara underjordiskt, eftersom de inte tål den granskning som krävs för riktig marknadsföring. Sådan medicin finns helt enkelt för att det finns stora pengar att tjäna på det.

Det är bluffmedicinen denna tråd ska handla om.

Citat:
Nedan är några följdfrågor till ovanstående

Hur många dör av konventionella mediciner från det läkarna skriver ut kontra alternativa mediciner som de alternativa rekommenderar/hänvisar?
och då menar jag inte patienter som avslutar sin medicinering abrupt till förmån av det alternativa.

Jämför också gärna hur många som skickar klagomål om felaktiga diagnoser både till vården och till de som förespråkar det alternativa.
Vänd på frågan hur många räddas av konventionell medicin kontra alternativ? Klart att en del får felaktiga behandlingar, men mediciner som inte har några biverkningar har i regel inte några verkningar heller. Bluffar som inte ger några verkningar ger inte heller några biverkningar. De exempel du räknar upp är försvinnande få mot motsatsen. De flesta som har prövat alternativ har också haft konventionella behandlingar parallellt. Det finns ingen seriös statistik till din fördel här. Bara lösa påståenden. Jättemånga klagar på alternativ, men de har ingenstans att lämna sina klagomål som man har inom sjukvården, eftersom alternativen är utanför socialstyrelsen mm och ingen HSAN har någonsin funnits för alternativ.
Citat:
Hur ser avfallshanteringen ut för konventionella mediciner kontra alternativa mediciner? Fungerar det bra PRAKTISKT och hur påverkar det vår hälsa och miljön?
Hur många djur eller växtarter tror du håller på att utrotas pga österländsk alternativmedicin? Hur tror du odlingarna i Asien ofta ser ut? Var tror du den mesta alternativmedicinen tas ifrån. Tror du att asiatiska alternativföretag är fattiga? Visste du att alternativmedicin ofta innehåller kemiska verksamma ämnen?
Citat:
Jag tror också att det är långt över majoriteten som prioriterar ett läkarbesök vid obekväma symptomer i första hand än att vända sig direkt till något alternativt.
Självklart. De allra flesta är smarta och genomskådar bluffarna.
Citat:
Sen tror jag också att allt fler börjar ta hand om sin egen hälsa än att förlita sig på läkarens behandlingsmetoder. De som börjar ta hand om sin hälsa kanske också får en mer inblick hur läkemedelsbranschen fungerar och därmed vänder sig hellre till det alternativa?
Fler blir väl medvetna och förbygger sin hälsa med bättre kost. Då kan en del naturpreparat vara bra. Fiskfett t ex. Tyvärr kommer en del att gå på bluffar också.
Citat:
Jag tycker också att dina argument mot det alternativa stämmer väldigt bra överens mot det som argumenteras mot Big Pharma.
Hahaha, ja, tänk att den metoden blev fel nu. Men det är skillnad på bevisade metoder.
Citat:
Luktar lite copy cat i det hela som ser ut att vara en slags parodisk hämnd
Tja, vem som helst får väl ha teorier om hämnd. Jag rekomenderar alla att läsa tråden https://www.flashback.org/t1367361 så får var och en avgöra själv vem som verkar hämndlysten.
Citera
2011-06-10, 19:04
Medlem
Citat:

Du borde börja jämföra hur många som faktiskt blir hjälpta av konventionella mediciner och alternativa mediciner. Hur många liv har alternativa mediciner räddat jämfört med hur många liv har konventionella mediciner räddat?
Tror inte att någon säger att vanliga mediciner är perfekta, men det är det bästa vi har att tillgå, och väldigt mycket bättre än alternativen.
Anser du att det finns bättre alternativ så är det bara att bevisa det, och nej, anekdotisk bevisföring eller foliehattslänkar räknas ej.
Citera
2011-06-10, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dem2k
Du borde börja jämföra hur många som faktiskt blir hjälpta av konventionella mediciner och alternativa mediciner. Hur många liv har alternativa mediciner räddat jämfört med hur många liv har konventionella mediciner räddat?
Tror inte att någon säger att vanliga mediciner är perfekta, men det är det bästa vi har att tillgå, och väldigt mycket bättre än alternativen.
Anser du att det finns bättre alternativ så är det bara att bevisa det, och nej, anekdotisk bevisföring eller foliehattslänkar räknas ej.

Ja och hur många har blivit hjälpta av alternativ medicin? Du har naturligtvis statistik på det.
Samtidigt hur vet man ju inte att det hjälper när man inte gör studier som är rättvisa.

Statistik skiter man i, bara verklighet gäller. Statistik är till för dem som vill gömma sig.
Citera
2011-06-10, 19:46
Bannlyst
Kolla bara det senaste.
EHEC!

Det är bara ett spel för gallerierna. Stora multinationella företag vill införa GMO grödor i hela EU. Flera länder motsätter sig detta. Då kan det hjälpa till med lite skrämsel för att få igenom sina krav. Flera forskare som inte är kopplade till den traditionella forskarvärlden menar att EHEC skapats i laboratorium. Orsaken är att 7 resistenta bakteriestammar hittats. Detta menar man bara kan ske i laboratorium.
Men fortsättning följer ska ni se. Samtidigt så har de första GMO potatisen planterats i Haparanda. Ingen press har skrivit en rad om detta. Fick reda på det genom Green Peace.

Vi kommer att få se mer av detta om vi inte uppmärksammar det.

Varför uppkommer detta annars?
Citera
2011-06-10, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brottom
Ja och hur många har blivit hjälpta av alternativ medicin? Du har naturligtvis statistik på det.
Samtidigt hur vet man ju inte att det hjälper när man inte gör studier som är rättvisa.

Statistik skiter man i, bara verklighet gäller. Statistik är till för dem som vill gömma sig.
Och hur ska man få reda på vad som är sanningen då? Ska man bara okritiskt köpa allt som konspirationsteoretiker säger rakt av? Vad är det som inte gör studier rättvisa? Är de orättvisa för att de inte går att bevisa? Hur avgör man vilken lära som är mest trovärdig av två motsägande? Tja, statistik är ett av många verktyg för att avgöra vad som troligast är sant.

Hur tycker du att man ska ta reda på vad som är sanningen? Kan du förklara det utan att blanda in oväsentliga personangrepp?
Citera
2011-06-10, 21:36
Medlem
kalasetistans avatar
Vill varna för att Siddan är ett hängivet fan av joniserat vatten som även det är hokus pokus och inte har stöd av vetenskapen.
Citera
2011-06-10, 21:44
Medlem
Stabyrinths avatar
Citat:
Stora multinationella företag vill införa GMO grödor i hela EU.

Jag med! GMOs är ett av de bättre sätten att minimera skadan av vår ständiga expansion.

Citat:
Flera forskare som inte är kopplade till den traditionella forskarvärlden menar att EHEC skapats i laboratorium. Orsaken är att 7 resistenta bakteriestammar hittats. Detta menar man bara kan ske i laboratorium.

Det där är ju ren gallemattias, tacka fan för att de forskarna inte är kopplade till den traditionella forskarvärlden:

"...7 resistenta bakteriestammar [har] hittats."

Detta betyder antingen att sju bakteriestammar (relaterade till varandra ungefär som de olika folkslagen av människor är) har uppnått resistens mot antibiotika separat, eller att de alla härstammar från en organism som har fått resistensen. Inget av alternativen är det minsta märkligt om bakterierna vistats i en miljö där antibiotikaresisten är en fördel. Om man av någon anledning inte tror att detta kan inträffa i naturen kan det alltid hända på sjukhus eller under andra extrema förhållanden. Det kan absolut inte "bara ske i ett laboratorium."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in