Citat:
Ursprungligen postat av Siddan
Klart att Kowalski måste uppta en post bara för att hålla med utan att själv utveckla diskussionen...
Läskiga Lternativa Lobbysister, är det något nytt?
Klart jag håller med. Det får man faktist göra om någon tagit orden ur ens mun, eller tangentbord.
Citat:
Omsättningen inom Alternativ medicin däremot kanske ser ut att vara väldigt mycket. Men hur stor är egentligen vinsten kontra läkemedelsbolagens? Det är den mest intressanta punkten och hur mycket spenderar de båda på reklam?
Men varför finns alternativ medicin i ö.h.t.?
Inte för att du kommer att hålla med, men procentuellt sett är vinsten hos blufföretag mycket större än andra (förutsatt att de
lyckas lura många). Helt enkelt för att de har inga kostnader för forskning. Och den är inte billig. Sedan är det skillnad på naturmedicin och naturmedicin. All naturmedicin är inte bluff, förutsatt att man håller sig inom ramarna. Många naturpreparat är säkert nyttiga rent allmänt. Och de marknadsförs lika mycket som vanlig medicin, för att de inte bryter mot några lagar.
Sedan har vi bluffmedicinerna som påstås bota alla möjliga sjukdomar och är helt verkningslösa. Du menar väl inte seriöst att sådana inte existerar? De marknadsförs bara underjordiskt, eftersom de inte tål den granskning som krävs för riktig marknadsföring. Sådan medicin finns helt enkelt för att det finns stora pengar att tjäna på det.
Det är bluffmedicinen denna tråd ska handla om.
Citat:
Nedan är några följdfrågor till ovanstående
Hur många dör av konventionella mediciner från det läkarna skriver ut kontra alternativa mediciner som de alternativa rekommenderar/hänvisar?
och då menar jag inte patienter som avslutar sin medicinering abrupt till förmån av det alternativa.
Jämför också gärna hur många som skickar klagomål om felaktiga diagnoser både till vården och till de som förespråkar det alternativa.
Vänd på frågan hur många räddas av konventionell medicin kontra alternativ? Klart att en del får felaktiga behandlingar, men mediciner som inte har några biverkningar har i regel inte några verkningar heller. Bluffar som inte ger några verkningar ger inte heller några biverkningar. De exempel du räknar upp är försvinnande få mot motsatsen. De flesta som har prövat alternativ har också haft konventionella behandlingar parallellt. Det finns ingen
seriös statistik till din fördel här. Bara lösa påståenden. Jättemånga klagar på alternativ, men de har ingenstans att lämna sina klagomål som man har inom sjukvården, eftersom alternativen är utanför socialstyrelsen mm och ingen HSAN har någonsin funnits för alternativ.
Citat:
Hur ser avfallshanteringen ut för konventionella mediciner kontra alternativa mediciner? Fungerar det bra PRAKTISKT och hur påverkar det vår hälsa och miljön?
Hur många djur eller växtarter tror du håller på att utrotas pga österländsk alternativmedicin? Hur tror du odlingarna i Asien ofta ser ut? Var tror du den mesta alternativmedicinen tas ifrån. Tror du att asiatiska alternativföretag är fattiga? Visste du att alternativmedicin ofta innehåller kemiska verksamma ämnen?
Citat:
Jag tror också att det är långt över majoriteten som prioriterar ett läkarbesök vid obekväma symptomer i första hand än att vända sig direkt till något alternativt.
Självklart. De allra flesta är smarta och genomskådar bluffarna.
Citat:
Sen tror jag också att allt fler börjar ta hand om sin egen hälsa än att förlita sig på läkarens behandlingsmetoder. De som börjar ta hand om sin hälsa kanske också får en mer inblick hur läkemedelsbranschen fungerar och därmed vänder sig hellre till det alternativa?
Fler blir väl medvetna och förbygger sin hälsa med bättre kost. Då kan en del naturpreparat vara bra. Fiskfett t ex. Tyvärr kommer en del att gå på bluffar också.
Citat:
Jag tycker också att dina argument mot det alternativa stämmer väldigt bra överens mot det som argumenteras mot Big Pharma.
Hahaha, ja, tänk att den metoden blev fel nu. Men det är skillnad på bevisade metoder.
Citat:
Luktar lite copy cat i det hela som ser ut att vara en slags parodisk hämnd
Tja, vem som helst får väl ha teorier om hämnd. Jag rekomenderar alla att läsa tråden
https://www.flashback.org/t1367361 så får var och en avgöra själv vem som verkar hämndlysten.