2011-06-15, 22:18
Medlem
Fjantooomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottom
Jag är nästa övertygad om att man inte kan friskriva sig från en lagstiftning. Då skulle vi inte behöva lagar i vårt land. Så antingen ljuger din kompis eller så hittade han en dålig advokat.
Det finns otaliga fall där personer blivit dömda till höga bötesbelopp inom alternativrörelsen, för kvacksalveri. Man måste hålla sig till reglerna även där. Dom är inte skyddade i sin bransch för att dom arbetar med alternativa metoder.

Kanske din kompis hittar alla som lurar honom. Är det ett mönster som återkommer så ska han inte gå till någon annan än någon som pratar med honom i en stol framför sig.
Bluffmakare finns överallt. Jag köpte en bil när jag var ung. Killen som var väldigt slipad i munnen påstod att han gjort fullservice på bilen och den gått igenom besiktningen utan anmärkning.
Dagen efter skar motorn pga. att det var ett stort oljeläckage i sumpen. han hade tejpat över med silvertape, och trodde det skulle hålla. Åkte tillbaks och påpeka felet, men han påstod att det var jag som själv gjort det, och köpet var gjort i god tro.

Som sagt man får lyfta på mössan och släppa ut fåglarna innan lämnar över sig till vem som helst.
Rimlighet kanske är rätt ord man ska titta efter.
Nu får jag till svar säga att det var min första bil och man var rätt grön, och killen hade kört på en sten några dagar innan han skulle sälja bilen.
Naturligtvis kan ingen friskriva sig från lagar. Men vissa är skickliga på att komma undan dem. Titta på alla ekonomiska brottslingar och organiserad brottslighet. Advokaten var både känd och skicklig. Självklart siktar bedragare in sig på offer som kan verka lättlurade. Och visst har man ett ansvar själv för att inte gå på vad som helst.

Dock är det inte rätt att lura lättlurade heller. Han som sålde bilen till dig var ju lika mycket skurk, även om du var ung och naiv.
Citera
2011-06-16, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantooomen
Naturligtvis kan ingen friskriva sig från lagar. Men vissa är skickliga på att komma undan dem. Titta på alla ekonomiska brottslingar och organiserad brottslighet. Advokaten var både känd och skicklig. Självklart siktar bedragare in sig på offer som kan verka lättlurade. Och visst har man ett ansvar själv för att inte gå på vad som helst.

Dock är det inte rätt att lura lättlurade heller. Han som sålde bilen till dig var ju lika mycket skurk, även om du var ung och naiv.

Självklart du har rätt i det du säger.
Men men det är en hårfin gräns,och vi måste var uppmärksamma.

Men det är inget fel tycker jag att man granska alternativrörelsen. Den är absolut inte fri från lurendrejare. tyvärr så syns det väl mer när det händer något, och människor har inte samma skydd som när staten tar hand om det. Jag efterlyser en sund kontroll an branschen.

Men problemet är dubbelt. Samtidigt som du får friheten att välja alternativt så kan risken som det ser ut nu vara större att bli lurad. Väljer du traditionellt som jag anser mångt och mycket är skit, så är du mer skyddad. Lite av en fångstmetod det där. Man vill fålla in oss i tryggheten känns det som.
Får man det så får man göra vad man vill med en. Nä fy fasiken när jag tänker på det, det kryper i kroppen på mig. Det känns inte bra. Jag väljer friheten att få ta ansvar för min egen hälsa, trots risken att bli lurad. Men någon kontroll och lagstiftning måste finnas. Men inte mer lagar och regler, det blir bara skit. Men gärna mer ansvar som man inte kan försäkra sig bort ifrån. Det skulle finnas ett hälso- och alternativ råd som tog fram dessa stadgar. Rådet skulle komma från dem själv, inte politiskt.
Citera
2011-06-16, 01:19
Bannlyst
Fast det är inte bara via dörrknackning och telefon kvacksalveriförsäljarna opererar. Nätet har blivit ett stort spelrum för kvackarna. De för en intensiv nätlobbying och skickar massor med spam. Många kvackarfirmor är uppbyggda enligt säljsektmetoden eller som pyramidspel där de som deltar i pyramidspelet betalar alla kostnaderna. De som driver företagen är ofta mycket skygga och svåra att finna. De kommuniserar ofta bara via nätet. Ofta befinner de sig utomlands där de driver sina nätkampanjer.

Många gånger är dessa nätföretag dolda bakom annan försäljning. Ofta maffiastyrda. Och här handlar det inte om småpengar. Särskilt inte i Asien.

I Sverige finns bluffirmor som importerar skräp från utlandet. Ofta företag dolda i annan verksamhet. De kör inte med särskilt mycket konventionell marknadsföring. Deras marknadsföring består mest av nätlobbying. Ofta genom diskussionssidor där säljarna säger sig vara nöjda kunder som lovprisar sina produkter. Demonisering av den vanliga sjukvården är ett viktigt inslag i deras strategi. Misstron mot den stora konkurrenten måste odlas först.

Att man aldrig vet vad preparat sålda av skumma försäljare innehåller är skrämmande. I bästa fall mest bara vatten som i fallet jag berättade om. Men att man hittat olika sorters hälsokost som innehåller anabola steroider eller annat otäckt är riktigt skrämmande. När jag var i Spanien hade man hittat en hälsokostbutik som sålde energidryck som innehöll knark. Inte konstigt att de kunderna var nöjda.

Jag är lite orolig för att samma sak kan hända i Sverige om vi inte håller koll på detta. Självklart har jag inget emot produkter som är OK. Men det räcker inte att någon bara säger att det är bra. Det bör bevisas också.
Citera
2011-06-16, 02:13
Medlem
Mycket mycket bra skrivit!

Precis så kan jag känna, och jag tror faktiskt många här på forumet kan hålla med.
T.o.m Voffarna här blir berörda tror jag.
Det är ju ett jäkla samhällsproblem när de som lobbar vet hur vi fungerar, och vilka punkter de ska trycka på. Politiker har sin agenda som vi inte får reda på. Tänker på Bilderberg. Vad planeras där som gäller oss "dumma grå massa". För jag måste erkänna att några alternativa lobbyister har jag aldrig hört talas om. Bara eliten i samhället med stora företag som vill ta över hela makten från politikerna egentligen. Vi är nakna och står med byxorna nere när vi ser vad som hänt.
Man känner sig faktiskt riktigt dum, när man ser det så här.
Citera
2011-06-16, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barapadem
Mycket mycket bra skrivit!

Precis så kan jag känna, och jag tror faktiskt många här på forumet kan hålla med.
T.o.m Voffarna här blir berörda tror jag.
Det är ju ett jäkla samhällsproblem när de som lobbar vet hur vi fungerar, och vilka punkter de ska trycka på. Politiker har sin agenda som vi inte får reda på. Tänker på Bilderberg. Vad planeras där som gäller oss "dumma grå massa". För jag måste erkänna att några alternativa lobbyister har jag aldrig hört talas om. Bara eliten i samhället med stora företag som vill ta över hela makten från politikerna egentligen. Vi är nakna och står med byxorna nere när vi ser vad som hänt.
Man känner sig faktiskt riktigt dum, när man ser det så här.
Om du aldrig har hört talas om alternativa lobbyister undrar jag vilken planet du bor på. Jag har personligen stött på massor. Lobbyister finns överallt i alla branscher. Varför skulle alternativbranschen vara kliniskt ren från den? Blufföretag finns i alla branscher. Varför inte hälsokostindustrin? Maffian har kontroll över många företag i olika branscher. Varför skulle de inte kunna ha det över alternativföretag?

Jag tycker mig ana en lite politisk underton i detta. Men det finns jättestora internationella hälsokostföretag också som definitivt har alla intentioner du talar om att andra har. Om man tror att bara för att det är alternativt är det snövitt, är man illa ute.
Citera
2011-06-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WayneS
Om du aldrig har hört talas om alternativa lobbyister undrar jag vilken planet du bor på. Jag har personligen stött på massor. Lobbyister finns överallt i alla branscher. Varför skulle alternativbranschen vara kliniskt ren från den? Blufföretag finns i alla branscher. Varför inte hälsokostindustrin? Maffian har kontroll över många företag i olika branscher. Varför skulle de inte kunna ha det över alternativföretag?

Jag tycker mig ana en lite politisk underton i detta. Men det finns jättestora internationella hälsokostföretag också som definitivt har alla intentioner du talar om att andra har. Om man tror att bara för att det är alternativt är det snövitt, är man illa ute.

Inte allas någon underton.
Min intention var bara få fart på debatten, jag tyckte det blev lite tamt här.
Så den gick hem.
Självklart finns det lobbyister inom alternativbranchen, men de har inte så mycket pengar kanske.
Men ok, kollar vi gymbranchen och bantningsindustrin så är det nog så.

Sjuk värld i vart fall, men jag håller med Brottom att vi måste nog börja ta ett eget ansvar för vad vi stoppar i oss, och inte lyssna så mycket på experter. Man vet aldrig vad de har för intentioner.
Varken det traditionella eller alternativa.
Citera
2011-06-16, 12:18
Medlem
Fjantooomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottom
Men någon kontroll och lagstiftning måste finnas. Men inte mer lagar och regler, det blir bara skit. Men gärna mer ansvar som man inte kan försäkra sig bort ifrån. Det skulle finnas ett hälso- och alternativ råd som tog fram dessa stadgar. Rådet skulle komma från dem själv, inte politiskt.
Det fetmarkerade blev väl lite motsägelsefullt, eller....? Ansvar som man inte kan försäkra bort sig från innebär ju lagar. Jag håller helt med om att det ska finnas råd som tar fram stadgar. Däremot tror jag inte på ett speciellt råd för alternativ. Gränsen för vad som är alternativ och evidensbaserad medicin är diffus. Här finns stora gråzoner. Vad det trots allt handlar om är huruvida något fungerar eller inte, oavsett vad det kallas.

Jag tror inte på att alternativen ska bilda råden själva. Det vore som om läkemedelsbolagen skulle godkänna sina egna produkter själva. Läkemedel måste granskas av oberoende råd, oavsett var de kommer ifrån. Det är nog svårt att komma runt att politiker fattar besluten om sådant så länge vi lever i en demokrati. Däremot sitter de inte i råden. Det gör sakkunnigt utbildade.

Jag tycker att själva systemet vi har med läkemedelsverket är bra. Sedan kan det, som alla vi andra, förbättras. Det gäller att läkemedelsverket granskas också, så att de sköter sig.
Senast redigerad av Fjantooomen 2011-06-16 kl. 12:35.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in