• 1
  • 2
2011-06-10, 14:20
Bannlyst
Googla "Famous Quotes" och ni kommer få fram massor utav citat ifrån mer eller mindre "kända" personer som du kanske har hört någon vän säga, som någon du varit hemma hos har haft skriven på en tavla etc.
Dessa citat används så ofta utan att folk förstår innebörden utav det. Det kan ses som TIPS ifrån en människa till omvärlden, på hur man ska lyckas eller bör ta sig fram i livet. Något som dom har kommit fram till igenom att leva sina liv och dragit slutsatser utav sina egna upplevelser/kunskaper. Därför är det så mycket mer än en text på en vägg som verkar djup för stunden...

Vi lever olika liv, stöter på olika hinder i livet som vi lär oss utav. Det är oftast ingenting vi hade kunnat påverka i stundens hetta, men igenom att lära oss utav våra misstag och grunda/fundera på det så vet vi till nästa gång att "det där skulle jag ha gjort annorlunda". Eller så kan vi tipsa våra vänner om hur dom bör göra när samma sak händer dem.

Så vad har ni lärt er utav era liv? Finns det några "Citat"/Visdomsord eller något som ni bara skulle vilja dela med er utav till era bröder/systrar/medmänniskor för att underlätta deras vandring igenom livet?
Något som DU tycker är extra viktigt för dom att tänka på?

Känner ni för att förklara varför ni säger det ni säger så är det välkommet.

Ligger detta i fel forumsdel så får mod gärna flytta den.
Citera
2011-06-10, 14:57
Bannlyst
I sann TS anda så ser jag till att kick starta denna tråd.
Det kommer inte vara så mycket citat i den här texten, utan mer saker som jag känner mig snuvad på och hade gjort annorlunda om jag hade fått börja om ifrån början.

"Du är vad du äter"
Är så mycket mer än något man bara säger inom diet branschen.
Mat är viktigt för att du ska må bra och ha energi till att göra saker. Så om du äter saker som snabbpasta eller snabbmat för att "det blir enklare så" så ger du inte kroppen sånt den behöver. Därmed "nedgraderar" du dig själv. Ät bra och du kommer må bra.

Börja inte röka!
Inte utav den anledningen att det ska vara beroende framkallande och är svårt att sluta. Utan av den anledningen att det inte finns något positivt med att röka. Rökning stimulerar dig på samma sätt som en god måltid eller riktigt bra sex. Dessa är två utav människornas naturliga drivkrafter. Vilket betyder att du dämpar 2 saker som gör att du pushar dig själv framåt.
http://www.youtube.com/watch?v=0TL2Vh7goJc Ifrån BBC's avsnitt "We love cigarrettes". Är du rökare så tanka och se!

Ge inte upp!
Tanken på att ha gett upp för tidigt eller inte kämpat tillräckligt hårt är så mycket värre än att ha försökt och misslyckats.

"Stay in school"
Ge inte upp för tidigt här heller, du kan om du väljer rätt bygga dig en framtid inom något du tycker om att göra. Vet du inte vad du vill göra så se till att göra något bara, då har du alltid något att falla tillbaks på.
Failar du här så kommer du få nöja dig med att vara väldigt nära jordens "bottenskrap" och få kämpa för att hitta anställning eller kämpa för att hålla dig kvar på ett jobb som du inte tycker om. Det är ingen framtid att se fram emot. Om du inte hittar något som du finner roligt att göra såklart, men väldigt få känner sig hemma i denna kategori.

Läs så mycket Matematik du kan och orkar!
Något som jag har förstått om matte är att du får ett helt annat synsätt på världen. Du lär dig hur du ska lösa problem så snabbt och effektivt som möjligt, igenom att dela upp ett problem i små bitar och lösa den biten som är den största faktorn i helheten utav problemet. Vilket är en bra egenskap att ha i dagens läge. Matematik kan tillämpas överallt och är du inte påläst så kommer det här vara en djungel att ge sig in i vid ett senare tillfälle när du äntligen förstått att det här är något man bör satsa på.
Citera
2011-06-10, 15:06
Medlem
jätte mycket text.
Citera
2011-06-10, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Micke.G.5
jätte mycket text.

Vill du inte läsa massa text så bör du hålla dig borta ifrån Filosofi delen utan forumet..
Citera
2011-06-10, 16:31
Medlem
majak0vskijs avatar
Gråt inte över spilld mjölk

- vanligt förekommande men ack så vist då det måste vara något av det mest poänglösa att slösa sinnets energi på = ånger. Ånger konsumerar tankekraft och tid men likförbannat blir inte resultatet av skeendet något annorlunda, alltså helt onödigt!
Citera
2011-06-10, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av majak0vskij

- vanligt förekommande men ack så vist då det måste vara något av det mest poänglösa att slösa sinnets energi på = ånger. Ånger konsumerar tankekraft och tid men likförbannat blir inte resultatet av skeendet något annorlunda, alltså helt onödigt!

Good one! Precis sånt här jag var ute efter.
Det är därför jag skrev så mycket, för jag vill inte att det ska bli en tråd med massa dåliga one-liners som "pissa inte i motvind".
Citera
2011-06-10, 18:54
Medlem
He has the most who is most content with the least.
-Diogenes

Happiness can exist only in acceptance.
-George Orwell

Don't go around saying the world owes you a living. The world owes you nothing. It was here first.
-Mark Twain

Work is a necessary evil to be avoided.
-Mark Twain
Citera
2011-06-10, 20:32
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Vet inte vem som sa det, men någon sa någon gång nånting i stil med "Psykisk ohälsa är ett sundhetstecken i en sjuk värld."

Jag tycker det är bra sagt, och något alla som känner att dom "inte passar in" i detta samhälle kan ta till sig.
Det är inte dom det är fel på, det är samhället.
Citera
2011-06-11, 10:16
Medlem
Folkess avatar
Mitt favorituttryck har jag tagit till mig från min far och har samma betydelse som "gråt inte över spilld mjölk" och är kort och gott "Det är som det är".

Det är verkligen totalt meningslöst att inte acceptera saker man inte kan förändra.
Citera
2011-06-11, 10:56
Medlem
trashitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majak0vskij

Jag håller med dig om att ånger i sig är poänglös om den inte uppföljs av en reflektion av vad som gick fel och en tes om vad man kan göra annorlunda/förbättra för att inte begå samma misstag igen.
Citera
2011-06-11, 22:24
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkes
Mitt favorituttryck har jag tagit till mig från min far och har samma betydelse som "gråt inte över spilld mjölk" och är kort och gott "Det är som det är".

Jag föredrar den här varianten

“Lord, grant me the strength to accept the things I cannot change,
he courage to change the things I can,
and the wisdom to know the difference.” -- St. Francis

Den talar för sig själv.
Citera
2011-06-12, 18:41
Medlem
Min är:

"Det som funkar för somliga funkar inte för andra"

Dvs vi är alla individer med olika behov, talanger och tidsperspektiv. Därför blir det svårt att generalisera sanningar. Även om folk gör idiotiska saker så är de ofta logiska utifrån den personens utgångspunkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in