• 1
  • 2
2011-06-12, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Så vad har ni lärt er utav era liv? Finns det några "Citat"/Visdomsord eller något som ni bara skulle vilja dela med er utav till era bröder/systrar/medmänniskor för att underlätta deras vandring igenom livet?
Något som DU tycker är extra viktigt för dom att tänka på?

Känner ni för att förklara varför ni säger det ni säger så är det välkommet.

Ligger detta i fel forumsdel så får mod gärna flytta den.

Den första jag kom o tänka på var: "Truth is, everybody is going to hurt you; you just gotta find the ones worth suffering for." - Bob Marley

Det är så sant! Vare sig det är familj, vänner eller bekanta så kommer nästan alla någon gång att såra dig för eller senare men man ska tänka på att hitta dom människorna som är VÄRDA den smärtan istället för att tänka att hela världen är ond och till slut vara helt ensam.
Citera
2011-06-22, 16:17
Medlem
mightyscoops avatar
Bra tråd!
Några visdomsord som jag har haft nytta av är
"Acceptera allting som det är."
Med andra ord ska du inte tänka så mycket på om det är "bra" eller "dåligt" utan hur du faktiskt har det.

En bieffekt av detta antagande är givetvis:

"Du är den enda som har ansvar för ditt liv."
Allt i ditt liv är till syvende och sist ditt ansvar. Det är ju ingen annans, och det är du som påverkas av dina val i livet i första hand.
Det är du som bestämmer hur du ska påverkas av de situationer du hamnar i.
Citera
2013-07-15, 13:49
Medlem
4LMNTs avatar
Men är den man är, när man inte blev som man skulle.
Citera
2013-07-16, 16:05
Medlem
Dr.Unferdads avatar
Jag tycker att det finns en väldigt enkel, och väldigt bra grundregel att leva efter, och det är:

"Behandla andra som du själv vill bli behandlad"

Måhända klyschigt, men enkelt och effektivt, och tillochmed unga barn kan förstå innebörden. Nu är det ju tyvärr långt ifrån alla som delar den värderingen, men ändå..
Citera
2013-07-17, 11:22
Medlem
Calissimuss avatar
Principer och levnadsregler i all ära, men livet handlar också om tusen små praktiska knep och tekniker, för alla områden och situationer i livet. Och det blir liksom en synergieffekt ofta också av att lära sig de här knepen - summan blir större än delarna.

Min erfarenhet är att man lär man sig dessa små knep snabbare om man är medveten om ovanstående och man kan känna mera lugn och tålamod och tillförsikt inför nya saker där man känner sig svag.

Men det här är väl egentligen bara en mera utvecklad version av "vi är alla barn i början"...
Citera
2013-07-18, 00:26
Medlem
"Jag upplever dig"

Min visdom.
Citera
2013-07-18, 02:25
Medlem
Var inte överlägsen en medmänniska.
Citera
  • 1
  • 2