Citat:
Ursprungligen postat av net-dr
Eftersom lnken handlar om betydelsen av tatueringar br jag kanske lgga till att, svalorna e en ganska gammalt motiv fr sjfolk. Men drmed inte sagt att dom skulle ha ngot monopol p dom. Fr vissa betyder dom kanske inget srskillt. I dom kretsar jag rrt mig s var dom lngre tillbaka ett bevis p att du hade seglat minst femtusen nautiska mil. (enligt farfar) Men nu nr vi rr oss som vi gr ver vrlden fyller det ju ingen strre funktion. Visa njer sig med en, jag flera med mig har en per r till sjss. Mina r en samling p fjorton. Helt i svart den strsta ca tre cm den minsta kanske bara en...
Hejsan net-dr! Jag har hrt frn min morfar som i sina yngre r levt p sjn lite om svalor.
Enligt honom s ska svalan vara ett skydd mot vattnets ondska/skeppsbrott och liknande.
Att om bten av ngon anledning skulle sjunka skulle svalan hjlpa dig, och placeringen av svalan/svalorna var ocks noga, fr dr svalan var placerad dit skulle vattennivn strcka sig.
Morfar var vldigt bestmd nr han berttade om sina historier till sjss, dock fick jag bara hra historien om svalorna innan han gick vidare.. Men han hade ven ett ankare p ena brstet och ett uppochner vnt ankare p det andra brstet. Vet du vad dessa kan ha haft fr betydelse?
MVH