2011-06-12, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prylf
Det där med dålig självkänsla är ju för det mesta bara rent bull. Själv så var jag någonstans på de lägre delarna av "mobbingstegen". Att som grupp trycka ner någon annan ger en samhörighet i gruppen och är ett sätt att ha roligt(för jävligt men sant).

Jag kan säga att om jag skulle råka på någon av de mobbare som jag fortfarande minns idag och de sagt eller gjort någonting som jag sett som opassande... Jag hade antagligen gett mig fan på att trycka ner dem i asfalten och sparka livet ur dem. Adrenalinkick så fort jag funderar på den tiden kan jag berätta(detta handlar då om folk jag inte sett på typ 10 år).

Alla hanterar den här typen av upplevelser olika, men jag rekommenderar TS att vara ganska försiktig i sina närmanden. Framför allt var ärlig och försök inte att släta över allt som om inget allvarligt hänt.

Sen 38 vänner på facebook... err... som icke invigd facebook hora så måste jag bara fråga. Hur många borde hon haft?

En del säger att "många facebookvänner inte betyder något" och jag förstår er, det kan rent ut sagt vara löjligt när man ser en med 1000-4000 vänner som man vet inte ens känner 10% av dessa. Men när alla från skoltiden utom en (den som mobbades) har under 100 vänner så ger det en bild av att något inte riktigt gick som det skulle. Är vi bättre än hon, eller är HON den bättre av oss med sina 38 vänner? Det vet ingen. Det kan självklart vara så att hon valt att ha bara ett fåtal vänner, men jag är ganska säker på att det handlar om att hennes sociala nätverk inte är speciellt stort... och DET mina vänner, det är vårt fel.
Citera
2011-06-12, 01:48
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Det där med dålig självkänsla är ju för det mesta bara rent bull. Själv så var jag någonstans på de lägre delarna av "mobbingstegen". Att som grupp trycka ner någon annan ger en samhörighet i gruppen och är ett sätt att ha roligt(för jävligt men sant).

Och det är INTE indikativ på kass självkänsla menar du?

Ett svagt och patetisk behov av "samhörighet" till en grupp och att gruppen sen ska "känna sig mäktig" genom att trakassera en ensam person är nog fan jävligt indikativt på att personerna i gruppen har kass självkänsla och därför finner just ett nöje i att känna sig "mäktiga" genom att trycka ner en enda person.

Att du hävdar motsatsen är ju bara för att ursäkta ditt egna ruttna och svaga beteende om du själv har ägnat dig åt det.
Citera
2011-06-12, 06:29
Jag var också mobbad, dock i låg- och mellanstadiet. Inte fan går jag omkring och ältar det eller rullar runt i tankar om hur det förstört mitt sociala liv och framgång som person.

Är personer så svaga att de inte klarar att arbeta sig ur sånt är det deras eget svaga psyke som är att beskylla, så länge du inte systematiskt förföljt en person i flera år i streck med psykopatiska handlingar.

Jag blev ganska rejält mobbad, vågade inte gå till skolan och grät varje dag då jag var tvungen att gå.

Tyck att min åsikt är hård, kunde inte bry mig mindre. Mobbare finns alltid och ärligt talat, hur fan kan du vara så egocentrerad att du är övertygad om att du lyckats förstöra deras liv. Troligtvis minns de knappt vem du var, don't flatter yourself.

Alla handlingar är egoistiska, så känner du att du behöver be om förlåtelse är det enbart för att dämpa din egenskapade ångest, inte för att de ska få någon sorts befrielse.
Citera
2011-06-12, 07:51
Medlem
prylfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Och det är INTE indikativ på kass självkänsla menar du?

Ett svagt och patetisk behov av "samhörighet" till en grupp och att gruppen sen ska "känna sig mäktig" genom att trakassera en ensam person är nog fan jävligt indikativt på att personerna i gruppen har kass självkänsla och därför finner just ett nöje i att känna sig "mäktiga" genom att trycka ner en enda person.

Att du hävdar motsatsen är ju bara för att ursäkta ditt egna ruttna och svaga beteende om du själv har ägnat dig åt det.
Nej jag anser inte det. I alla tider så har man hört om hur mobbare har "dålig självkänsla" eller taskig levnadssituation etc. Helt enkelt för att få en förklaring på hur de kan bete sig som de gör. Jag skulle istället påstå att de inte har någon sådan anledning. Man gör det för att där inte finns någonting annat att göra och man funderar inte på vilka konsekvenser det ger för den som är på andra sidan om pinnen.

Detta är inte en ursäkt, i mina ögon så är det värre att ha en sådan brist på empati än en dålig självkänsla. Jag var som sagt ganska långt ned på mobbingstegen, så jag hade vad jag minns två personer som jag mobbade. Sånger och namn var det som gällde, tog mig några månader att fatta hur illa dessa personer mådde(för jäkla underligt när man själv var utsatt för liknande beteende). Ursäkter m.m. utdelades när jag fattade hur illa jag betedde mig.

Jag är helt enkelt bara så jävla trött på bilden "han kanske mobbar dig men det beror bara på att han har dålig självkänsla. Han vill inte göra det egentligen". Spöstraff och empatiskola borde införas
Citera
2011-06-12, 07:59
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 997
Jag har kommit till insikt med att jag förstört vissa människors kanske viktigaste och roligaste år. Jag hade inget samvete alls och som om inte det räckte var jag otroligt intellektuell. Jag visste precis hur jag skulle föra mig, röra mig, prata och tycka för ETT enda syfte: att trycka ned personen i fråga.

Det gör allvarligt ont i mig när jag idag tänker på dessa personer... när jag sen letar upp dom på facebook och ser att en av dom bara har 38 vänner gör det ännu lite ondare. Det är JAG (om än inte ensam) som sett till att dessa personer fått den status de hade och har. Varför? Varför? Varför?

Om man ändå tänkte då som man gör idag... Hade jag haft en miljon hade jag utan tvekan köpt mig tillbaka i tiden för den och rätat till allt.

Risken finns att du någon dag får en kula eller en kniv i dig. Men antagligen har du inte varit så jävlig så att du förtjänar det eller så har det bara inte inträffat ännu, karma is a bitch. Så ett måste är väll att alltid dra en kik över axeln när det är mörkt ute.
Senast redigerad av Wheeler88 2011-06-12 kl. 08:02.
Citera
2011-06-12, 10:11
Medlem
WhiskeyGinWines avatar
Vad vill du att vi diskutera?
Bra att du mår dåligt över det, din empati går åt rätt håll iaf.
Citera
2011-06-12, 14:39
Medlem
Scampis avatar
Citat:
Jag har funderat på att be om ursäkt men jag är rädd att det ska strö salt i såren...

Kan jag gå fram till henne (om jag ser henne på en buss eller liknande) och säga att jag var dum och ångrar hur jag och en del av mina vänner behandlade andra under skoltiden?

1) Du gör i så fall detta enbart för din egen skull
2) Du kommer inte att bli trodd av ditt offer
3) Du får leva resten av ditt liv med ditt dåliga samvete
4) Jä*ligt synd att ingen uppmärksammade detta under skoltiden och satte stopp. Då kunde ni båda haft ett bra liv framför er.
Citera
2011-06-12, 14:40
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Jag har kommit till insikt med att jag förstört vissa människors kanske viktigaste och roligaste år. Jag hade inget samvete alls och som om inte det räckte var jag otroligt intellektuell. Jag visste precis hur jag skulle föra mig, röra mig, prata och tycka för ETT enda syfte: att trycka ned personen i fråga.

Det gör allvarligt ont i mig när jag idag tänker på dessa personer... när jag sen letar upp dom på facebook och ser att en av dom bara har 38 vänner gör det ännu lite ondare. Det är JAG (om än inte ensam) som sett till att dessa personer fått den status de hade och har. Varför? Varför? Varför?

Om man ändå tänkte då som man gör idag... Hade jag haft en miljon hade jag utan tvekan köpt mig tillbaka i tiden för den och rätat till allt.

Det är ju bra att du har ett samvete i alla fall. Jag tror inte att det skulle vara fel om du bad om ursäkt i efterhand, jag blev aldrig mobbad, men en snubbe misshandlade mig en del i skolan och han bad om ursäkt flera år senare och det kändes riktigt bra att veta att han vet att han gjorde fel och ångrade det, det gjorde det mycket lättare att släppa det sedan.
Citera
2011-06-12, 14:51
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Jag har funderat på att be om ursäkt men jag är rädd att det ska strö salt i såren...

Kan jag gå fram till henne (om jag ser henne på en buss eller liknande) och säga att jag var dum och ångrar hur jag och en del av mina vänner behandlade andra under skoltiden?

Jag tycker du skall göra det, jag skulle nog säga typ "jag är ledsen att jag var ett sånt arsle" e.d. undvik ordet "mobbning/mobbades", det kan vara en känslig punkt. Det är win/win, du kommer att må mycket bättre och hon kommer att må mycket bättre.

Det må vara "själviskt" i någon mening, men den typen av själviska beteenden som motiveras av samvetet är inte själviska på det sättet man oftast menar när man använder det ordet.
Citera
2011-06-12, 17:19
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Nej jag anser inte det.

Nej, klart du inte gör det. För det skulle ju isåfall avslöja en del obekväma sanningar om dig själv, så hellre förnekar du både inför andra och dig själv. Förutsägbart beteende.
Citera
2011-06-12, 19:26
Bannlyst
Citat:

Du har nog förstört mer än bara några av åren, jag skulle gissa på att du förstört personernas liv mer eller mindre. Då det förmodligen gjort personen cynisk och har gett den dålig självkänsla och i många fall så har mobbingen hindrat personerna från att studera vilket starkt har begränsat utbildning och jobb möjligheter. Så att säga "Förlåt" betyder nog lika mycket för personen som en piss i havet gör.
Senast redigerad av SuperGnu 2011-06-12 kl. 19:33.
Citera
2011-06-13, 07:31
Medlem
perseveres avatar
Citat:
Du har helt rätt, förutom att jag nu faktiskt inte längre tar dessa ungdomsupplevelser för givet. Då gjorde jag tyvärr det, och spekulerade ALDRIG i hur den utsatte kunde känna sig och hur h*n skulle se tillbaka på sin ungdom. Man var helt enkelt oförmögen att kunna tänka längre än till nuet.

Hjärnan är inte helt utvecklad i skolåldern så det är klart att man inte tänker på långtgående konsekvenser. Däremot så bör man väll ha förmågan att se rätt och fel vid den åldern och även en viss form av empati borde finnas utvecklad.

Citat:
Hur menar du nu... blommor och choklad känns lite överdrivet? Jag vill bara att personerna ska inse att jag förstår att jag gjort fel och nu ångrar det, och med det hoppas jag att dom ska kunna må lite bättre över saken.

Jag menar inte att du ska komma med blommor och choklad. Du kan inte köpa dig fri från ett dåligt samvete. Det jag menar är att du har lagt ned stora mängder av energi på att få dessa personer att må dåligt. Jag vet inte exakt vad ni gjorde mot dessa personer men ni verkar ju ha psykiskt mobbat dessa personer rätt så hårt.

Ponera att du en dag är ute och går. Det kommer fram en person till dig och slår ned dig så brutalt så att du hamnar på sjukhus med ett trasigt knä. Doktorn meddelar att du kommer att ha problem att gå i fortsättningen men om du använder en krycka så kan du nästan gå som vanligt. Ett år senare när du är ute och går igen nu med din krycka så kommer personen fram och ber om ursäkt. Han sa att han hade bråkat med sin fru och var förbannad. Hur skulle du själv reagera i den situationen?

Problemet med den åldern är att man bygger en grund som man senare står på i livet. Självförtroende, självkänsla och en värdegrund byggs upp under den perioden. Mobbning kan förstöra det och ibland kan personerna helt enkelt aldrig se ett värde med sig själva. Det är speciellt problematiskt när den mobbade även har problem hemma så att både skola och hem är ett helvete.

Även med en ursäkt så ligger du bra mycket på minus. En god gärning uppväger inte år av mobbning.

Citat:
Ursprungligen postat av SuperGnu
Du har nog förstört mer än bara några av åren, jag skulle gissa på att du förstört personernas liv mer eller mindre. Då det förmodligen gjort personen cynisk och har gett den dålig självkänsla och i många fall så har mobbingen hindrat personerna från att studera vilket starkt har begränsat utbildning och jobb möjligheter. Så att säga "Förlåt" betyder nog lika mycket för personen som en piss i havet gör.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in