2011-06-10, 17:10
Medlem
Chrysoss avatar
Du har förstört ett/flera liv, stå för dina handlingar och be åtminstone om ursäkt. Även om jag personligen tror att det är lite för sent för det nu, lev med skammen att du tagit någons ungdom och antagligen sänkt den personens självförtroende/sociala kompetens i botten vilket kommer påverka resten av dennes liv. Bara inse att du är genomrutten och en skam för mänskligheten.
Citera
2011-06-10, 17:13
Medlem
Chrysoss avatar
Om du vill må ännu sämre/för er som tycker han förtjänar en andra chans råder jag er att läsa valfri snyfttråd i psykologi eller barn och familj för att få den utsattes perspektiv på det hela.
Citera
2011-06-10, 19:38
Medlem
Shibbiis avatar
Som f.d. småmobbad tycker jag att mobbarna var svaga individer som var tvungna att trycka ner andra för att själva må bra och ha kvar en status. I dagsläget kan jag prata med de som var puckon, ialf de som är av det motsatta könet. Jag skrattar inombords när jag ser deras miner efter att de inser att ankungen blev en svan.
Jag skrattar även när jag ser de snobbiga brudarna som istället för att köra fin bil och ha fint jobb, jobbar i kassan på Maxi. Jag har kommit längre än de, vilket jag tycker är skitkul.
Och vänner, ja de kommer och går, vissa består. Men man behöver inte vara vän med före detta klasskamrater och sånt för att vara "okej". Många av mina vänner är sådana jag träffat på mitt universitet.

Så hela det här med att be om ursäkt och jada jada, visst kan du göra det, men hade en kille kommit fram och bett mig om ursäkt hade jag grovt funderat på om personen i fråga var ute efter ett ligg eller något.
Då är det bättre att bara börja prata allmänt eller något, om du vill bli deras vän, annars skit i det.
Citera
2011-06-10, 19:51
Medlem
Om du nu inte är typ 30-40 bast så tycker jag du kan skicka en ursäkt.. många klarar sig från mobbningen andra sitter det djupt i och dom mår dåligt bara av att se den som mobbade.

Det räcker med .. Jag vet att jag mobbade dig i XXX och jag vill från botten av mitt hjärta be om ursäkt jag lät min egen osäkerhet styra, hoppas du kan förlåta mig bara det jag ville säga.

Utan någon uppmaning på svar.

Känner folk som skulle må bra av en ursäkt...

Ps jag har bara 38 vänner på FB men de är självvalt =)
Citera
2011-06-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorpinjonen
det är bra att du ångrar dig iaf men kan inte du bli vän med honom då?
och att be om ursäkt för de du gjorde skadar inte de me

själv tror jag att nästa alla har mobbat någon eller iaf varit elak mot någon så det är ingen fara

Skillnad att mobba någon i flera år och vara lite elak.. men vad vet jag
Citera
2011-06-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrysos
Du har förstört ett/flera liv, stå för dina handlingar och be åtminstone om ursäkt. Även om jag personligen tror att det är lite för sent för det nu, lev med skammen att du tagit någons ungdom och antagligen sänkt den personens självförtroende/sociala kompetens i botten vilket kommer påverka resten av dennes liv.
Ja en bikt på internet gottgör det knappast.

Citat:
Ursprungligen postat av 997
... när jag sen letar upp dom på facebook och ser att en av dom bara har 38 vänner gör det ännu lite ondare. Det är JAG (om än inte ensam) som sett till att dessa personer fått den status de hade och har. Varför? Varför? Varför?
Men snälla lilla människa??? Tror du att antalet vänner på FB är ett mått på hur bra ens liv är? När jag tittar på de tjejer som var de absolut mest populära alla kategorier i högstadiet och gymnasiet så har de en 20-40 vänner på FB. De kanske inte värdesätter sitt liv på internet lika mycket som det de lever IRL. Du har aldrig funderat på möjligheten att om man har 400+ vänner på så är det inte nära vänner?
Citera
2011-06-10, 22:37
Medlem
perseveres avatar
Citat:
Det handlar inte bara om en han, utan främst två tjejer... tur att dom hade varandra. Sen det där med facebook, visst kan det vara så att hon har ett liv utanför och det får vi verkligen hoppas, men det ger mig ändå en liten hum av hur litet socialt nätverk hon har. Sen bor vi även just nu i samma stad, och just denna tjej känner INGEN som jag känner och ingen av mina fd. klasskompisar har kontakt med henne.

Jag har funderat på att be om ursäkt men jag är rädd att det ska strö salt i såren...

Kan jag gå fram till henne (om jag ser henne på en buss eller liknande) och säga att jag var dum och ångrar hur jag och en del av mina vänner behandlade andra under skoltiden?

Seriöst vad tror du en jävla ursäkt kommer att göra för att göra saken bättre? Du har systematiskt tryckt ned en annan människa i skorna och troligtvis hindrat personen att kunna bygga en ordentlig självkänsla som grund att stå på. Du kanske höll på några år men personen har säkert fått tampas med psykiska problem, fobier eller PTS många år efteråt. Det är först nu 10 år senare som jag själv har kommit ur min mobbning så mao är hela min ungdom borta tack vare dessa avskum. Skit som du tar som givet som upplevelser i ungdomen fick jag aldrig uppleva och troligtvis är det samma sak för de som du mobbade.

Mobbning är ungefär en våldtäkt av själen. Att blotta en annans svagheter inför andra människor för att få den mobbade att må skit sätter sina spår. Hur tror du att en våldtäktsman som går fram till ett våldtäktsoffer skulle få denne att känna? "Hey sorry att jag våldtog dig, det var inte meningen, jag var dum, är det lugnt nu tjoflöjt.".

Om du nu seriöst letar efter botgöring så tror jag att du kan lägga ner lite mer energi än att säga en ursäkt för att lätta lite på ditt dåliga samvete för att du har krossat en annan människa. Du la ner betydligt mer energi på att få personen att må dåligt. Talk is cheap. Om du ska bevisa att du är en annan människa så har du en lång väg att gå.
Citera
2011-06-11, 00:05
Medlem
Hoppas du får plågas resten av ditt liv.
Citera
2011-06-11, 02:05
Medlem
Citat:
Jag har kommit till insikt med att jag förstört vissa människors kanske viktigaste och roligaste år. Jag hade inget samvete alls och som om inte det räckte var jag otroligt intellektuell. Jag visste precis hur jag skulle föra mig, röra mig, prata och tycka för ETT enda syfte: att trycka ned personen i fråga.

Det gör allvarligt ont i mig när jag idag tänker på dessa personer... när jag sen letar upp dom på facebook och ser att en av dom bara har 38 vänner gör det ännu lite ondare. Det är JAG (om än inte ensam) som sett till att dessa personer fått den status de hade och har. Varför? Varför? Varför?

Om man ändå tänkte då som man gör idag... Hade jag haft en miljon hade jag utan tvekan köpt mig tillbaka i tiden för den och rätat till allt.

ta kontakt och berätta det du just skrivit här.

så länge du inte förväntar dig att ett himmelrike ska öppnas eller att någon stor omvälvning ska ske så tror jag att det bara kan vara av godo. faran är ju om man sätter för stor förhoppning vid en sådan gest. Reaktionen från de mobbade kan ju vara att de blir förbannade för att man först nu vågar ha ryggrad osv.
det där kan man aldrig styra över.

Men små gester av uppriktighet och vänlighet faktiskt är vad som gör oss bättre tror jag.

att ta steget och ta kontakt kan vara något som kan hjälpa dig att definiera dig inombords. det kan göra att du blir mer övertygad om din förmåga att verkligen "ha ett nobelt hjärta".

eller hur man nu ska uttrycka det.

men men. ha inte för höga förhoppningar. låt bara saker bli vad de blir.
Citera
2011-06-11, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persevere
Det är först nu 10 år senare som jag själv har kommit ur min mobbning så mao är hela min ungdom borta tack vare dessa avskum. Skit som du tar som givet som upplevelser i ungdomen fick jag aldrig uppleva och troligtvis är det samma sak för de som du mobbade.

Du har helt rätt, förutom att jag nu faktiskt inte längre tar dessa ungdomsupplevelser för givet. Då gjorde jag tyvärr det, och spekulerade ALDRIG i hur den utsatte kunde känna sig och hur h*n skulle se tillbaka på sin ungdom. Man var helt enkelt oförmögen att kunna tänka längre än till nuet.

Citat:
Ursprungligen postat av persevere
Om du nu seriöst letar efter botgöring så tror jag att du kan lägga ner lite mer energi än att säga en ursäkt för att lätta lite på ditt dåliga samvete för att du har krossat en annan människa. Du la ner betydligt mer energi på att få personen att må dåligt. Talk is cheap. Om du ska bevisa att du är en annan människa så har du en lång väg att gå.

Hur menar du nu... blommor och choklad känns lite överdrivet? Jag vill bara att personerna ska inse att jag förstår att jag gjort fel och nu ångrar det, och med det hoppas jag att dom ska kunna må lite bättre över saken.

Citera
2011-06-11, 09:46
Medlem
Holydollys avatar
Har inte läst hela tråden men TS dom flesta som blivit mobbade vet att Mobbaren oxå har dålig självkänsla (inte för att de gör de bättre men endå)
jag har oxå mobbat och mått jätte dåligt av det. en sak som lättade lite från bröstet var när ja bad om ursäkt till dom mobbade. gör de du med via facebook. det tar inte bort all ångest men lite..
Citera
2011-06-11, 11:01
Medlem
prylfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holydolly
Har inte läst hela tråden men TS dom flesta som blivit mobbade vet att Mobbaren oxå har dålig självkänsla (inte för att de gör de bättre men endå)
jag har oxå mobbat och mått jätte dåligt av det. en sak som lättade lite från bröstet var när ja bad om ursäkt till dom mobbade. gör de du med via facebook. det tar inte bort all ångest men lite..
Det där med dålig självkänsla är ju för det mesta bara rent bull. Själv så var jag någonstans på de lägre delarna av "mobbingstegen". Att som grupp trycka ner någon annan ger en samhörighet i gruppen och är ett sätt att ha roligt(för jävligt men sant).

Jag kan säga att om jag skulle råka på någon av de mobbare som jag fortfarande minns idag och de sagt eller gjort någonting som jag sett som opassande... Jag hade antagligen gett mig fan på att trycka ner dem i asfalten och sparka livet ur dem. Adrenalinkick så fort jag funderar på den tiden kan jag berätta(detta handlar då om folk jag inte sett på typ 10 år).

Alla hanterar den här typen av upplevelser olika, men jag rekommenderar TS att vara ganska försiktig i sina närmanden. Framför allt var ärlig och försök inte att släta över allt som om inget allvarligt hänt.

Sen 38 vänner på facebook... err... som icke invigd facebook hora så måste jag bara fråga. Hur många borde hon haft?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in