• 3
  • 4
2012-04-13, 00:16
Medlem
banquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lauren
Glömde en sak, 1.5 KG bör räcka va ?
Jag hade siktat på närmare 2 kilo om det ska serveras i tjockare skivor och ni är "normalstora" i maten.

Det som är knepigt med helstekt (nötkött) är att 10 gäster inte lär föredra sitt kött tillagat till samma temperatur. Man kan kanske fixa det genom att välja olika bitar utifrån hur köttbiten är formad och väl är tillagad*, men jag vet inte, du får väl laga köttet utifrån vad du tycker i godast och sedan får gästerna tugga och vara glada att dem blir bjudna på entrecôte (längtar tills jag har det kapitalet! )
Senast redigerad av banquet 2012-04-13 kl. 00:27.
Citera
2012-04-13, 08:10
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidiot
En fråga, hur gör ni med pannan mellan köttbitarna, skrapar ni/torkar bort fettet och tillsätter nytt?
Jag upplevde att smöret blev lite bränt pga den höga värmen och torkade därför ur emellan bitarna.

Enklast är att ha flera stekpannor - pannan blir bränd och tar tid att värma upp den igen efter rengöring.
Citera
2012-04-13, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banquet
Jag hade siktat på närmare 2 kilo om det ska serveras i tjockare skivor och ni är "normalstora" i maten.

Det som är knepigt med helstekt (nötkött) är att 10 gäster inte lär föredra sitt kött tillagat till samma temperatur. Man kan kanske fixa det genom att välja olika bitar utifrån hur köttbiten är formad och väl är tillagad*, men jag vet inte, du får väl laga köttet utifrån vad du tycker i godast och sedan får gästerna tugga och vara glada att dem blir bjudna på entrecôte (längtar tills jag har det kapitalet! )

Ja, man kanske ska satsa på 2 kg ist, jo jag har tänkt på det där också och läser man om temperaturer verkar det vara en del olika fakta om vad som är rätt temp.

Jag har iaf tänkt ta ut den vid 58, så bakar den sig ca 4 grader när den ligger o vilar, det borde bli bra och passa alla, skulle någon vilja ha mer well så får jag steka på biten snabbt i stekpannan bara alt ge kantbiten
Citera
2012-04-13, 08:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Vad för olja rekommenderar du till att steka kött i?
Och gäller det generellt samma sak för nöt- och fläskkött, att steka i olja med en klick smör? Eller kan man någon gång steka med endast smör?
Kör på neutral olja, t ex raps- eller jordnötsolja.

Visst kan man ibland köra på endast smör, men det kräver att köttbiten är så pass liten eller skuren på ett sådant sätt att den inte kräver lång tid i pannan och därmed risk för att smöret bränns.

~Paul~
Citera
2012-04-13, 08:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:

En fråga, hur gör ni med pannan mellan köttbitarna, skrapar ni/torkar bort fettet och tillsätter nytt?
Jag upplevde att smöret blev lite bränt pga den höga värmen och torkade därför ur emellan bitarna.
Jag brukar byta olja ofta. Det får inte finnas rester av brända proteiner kvar i pannan eftersom dessa fastnar på nästföljande köttbit och resulterar i svarta kolbitar som smakar bittert. Att byta lite olja är ju inte så dyrt .

~Paul
Citera
2012-04-13, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag brukar byta olja ofta. Det får inte finnas rester av brända proteiner kvar i pannan eftersom dessa fastnar på nästföljande köttbit och resulterar i svarta kolbitar som smakar bittert. Att byta lite olja är ju inte så dyrt .

~Paul

Iaf billigare än att ha flera gjutjärnspannor
Citera
2012-04-14, 13:49
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Iaf billigare än att ha flera gjutjärnspannor

Problemet är att det tar ~5 minuter att värma upp pannan efter rengöring och ~5 minuter att steka nästa laddning kött, vilket gör att maten är klar med 10 minuters mellanrum - inte så kul om man har gäster
Citera
2012-04-14, 14:40
Medlem
tryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Problemet är att det tar ~5 minuter att värma upp pannan efter rengöring och ~5 minuter att steka nästa laddning kött, vilket gör att maten är klar med 10 minuters mellanrum - inte så kul om man har gäster

Om det inte är för inbränt på pannan så skrapa bort det bara och häll bort oljan och häll i lite nytt,det bör funka
Citera
2012-07-31, 14:25
Medlem
så här gör heston! det var nytt för mig att vända hela tiden.

http://www.youtube.com/watch?v=03h5T...ailpage#t=195s
Citera
2012-08-01, 17:40
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
så här gör heston! det var nytt för mig att vända hela tiden.

http://www.youtube.com/watch?v=03h5T...ailpage#t=195s

Tack för länken! Han hade ju en massa bra tips i sina program, heders!
Citera
2012-08-02, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Tack för länken! Han hade ju en massa bra tips i sina program, heders!

yes! riktigt skoj serie =)
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in