2011-06-13, 08:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Ja du hade fan haft en "field day" i den där butiken. Köpte lite sirloin steak (ryggbiff?) några dagar senare, typ den godaste köttbiten jag ätit. Mina 520g entrecote gick på 6 pund för övrigt, har ingen koll på vad det kostar i Sverige men jag känner på mig att ett halvt kilo entrecote för 60:- är en rätt bra deal.
Jäklar va billigt! Sådana priser kan man endast drömma om här i Svedala. Dessutom är säkert kvalitén avsevärt högre på "ditt" kött.

~Paul~
Citera
2011-06-13, 11:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoysInTheBand
Det duger dock din biff till. En biff med purjo tillagad efter konstens alla regler kan vara nog så gott en måndag.
OK, här kommer fortsättningen på historien.

http://i5.photobucket.com/albums/y16...illkinamat.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y16...llkinamat2.jpg

Den första bilden föreställer de ingredienser som jag har behandlat, dvs:
Stekgrund bestående av finhackad ingefärsrot, finhackad vitlök och finhackad salladslök (det vita). Syns till vänster i förgrunden.

Strax bakom i bild finns rombskurna grönsaker som tillkommer i slutet av tillagningen. Dessa är mangold och purjolök.

Till höger om denna hög ser man de grönsaker som adderas i mitten av tillagningen. Dessa består av finskivade jordärtskockor, morot, rotpersilja, rotselleri och bambuskott.

Nederst till höger ser man det skivade köttet (biff av dålig kvalité).

Längst bak från höger till vänster: japansk ljus soja, torr Amontilado-sherry, Teryiakisås, natriumglutamat och en bägare med sås på Maizena, Colman's senapspulver, japansk soja, Knorrox hönsbuljong, glutamat, vatten och en skvätt Amontilado.

Den andra bilden förestället samma ingredienser + köttet i marinad på innehållet i bägaren. Jag använder en tättslutande påse som jag suger ut luft från med läpparna och tillsluter med en knut.

Så här långt har jag kommit fram till nu. Köttet får nu dra i marinaden i mellan 40 m och 1 h. Därefter är det dags för wokning. Återkommer med det färdiga resultatet.

~Paul~
Citera
2011-06-13, 11:58
Medlem
BoysInTheBands avatar
Nog snackar vi "konstens alla regler" alltid!

Är herrn Asiat? Ser med spänning fram emot slutresultatet
Citera
2011-06-13, 12:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoysInTheBand
Nog snackar vi "konstens alla regler" alltid!

Är herrn Asiat? Ser med spänning fram emot slutresultatet
Tackar ödmjukast. Nej, jag är en helt vanlig svenne. Dock har jag sysslat med kinesisk matlagning i 21 år. Ett tag var det snack om att vi skulle öppna en kinakrog men det stannade vid en vanlig, traditionell krog (tillsammans med mina kusiner). Har jobbat på diverse krogar på "bästkusten", samt ett 10-tal utomlands, med tonvikt på mellaneuropa. Numera pensionär.

~Paul~
Citera
2011-06-13, 13:00
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Men faktum är att smöret tar stryk redan när man siktar på medium rare. Jag har i helgen gjort några tester. Mätte temperaturen med min Gula Klassiker vid olika tider för att observera hur smöret förändrar sin karaktär.

~Paul~

Ett sätt att komma runt det här problemet är att värma upp pannan rejält innan man lägger/häller i fettet. Jag brukar värma mina gjutjärnspannor till gissningsvis 400-500 grader innan jag lägger i smöret och sedan köttet direkt efter. Köttet kyler då smöret och hindrar det från att bli kremerat. Jag kör alltid men en liten skvätt olja också för säkerhets skull.

Detta funkar inte med teflonpannor - hur mycket tål en rostfri panna utan att slå sig?
Citera
2011-06-13, 13:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Ett sätt att komma runt det här problemet är att värma upp pannan rejält innan man lägger/häller i fettet. Jag brukar värma mina gjutjärnspannor till gissningsvis 400-500 grader innan jag lägger i smöret och sedan köttet direkt efter. Köttet kyler då smöret och hindrar det från att bli kremerat. Jag kör alltid men en liten skvätt olja också för säkerhets skull.

Detta funkar inte med teflonpannor - hur mycket tål en rostfri panna utan att slå sig?
Jag brukar köra på en liknande metod.

En rostfri panna tål ca 500 g drygt under en mycket kort period. Strax därefter börjar den bågna.

~Paul~
Citera
2011-06-13, 14:10
Medlem
dePauls avatar
OK, det blev precis färdigt. Resultatet: http://i5.photobucket.com/albums/y16...Minkinamat.jpg

~Paul~
Citera
2012-04-10, 18:34
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonthaman
se till att pannan är varmare när du börjar steka och vänd bara på köttet en gång.

Enligt Heston Blumenthal är det här en myt. När köttet ligger med sida #1 ner så drivs vattnet "uppåt", dvs mot spisfläkten. När du vänder den så vänder det ju, och sida #2 börjar istället driva vatten uppåt.

Vänder du den flera gånger så får du en jämnare rosa - och saftiga- köttbit.

Han rekommenderar att man vänder ca var 30e sekund.
Citera
2012-04-11, 16:59
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det handlar inte om att krångla till det utan att hitta den ultimata metoden för att uppnå ett fullgott resultat. Det flesta är nog beredda att vandra den vägen i vetskap om att deras dyra och fina köttbit blir korrekt tillagad.

Din egen metod är tveksam med tanke på att du steker på hög värme i endast smör. Detta gäller i stigande grad om man ämnar steka köttet till medium, medium well eller well done. När väl köttet är färdigt så har du en svart kolklump i pannan. En bättre variant vore att blanda en smakneutral olja med en klick smör.

Din metod bäddar därmed för endast ett fåtal slutresultat, very rare (blue), rare eller på sin höjd medium rare. I övriga fall blir således smöret sönderbränt.

Visserligen håller jag med dig gällande graden av tillagning men det betyder inte att alla människor gillar köttet lagat på det viset .

~Paul~

Vad för olja rekommenderar du till att steka kött i?
Och gäller det generellt samma sak för nöt- och fläskkött, att steka i olja med en klick smör? Eller kan man någon gång steka med endast smör?
Citera
2012-04-11, 18:20
Medlem
När vi ändå är inne på Entrecote.

Jag tänkte i helgen bjuda ca 10 pers på kött, har tröttnat lite på oxfilé och en del andra detaljer.
Nu till saken att jag tänkte köra en helstekt Entrecote i ugnen och har aldrig gjort detta förut.

Det känns som att det kan bli gott men skulle således behöva lite tips om det finns något utöver det självklara som man ska tänka på ?

Mvh
L
Citera
2012-04-11, 22:02
Medlem
Glömde en sak, 1.5 KG bör räcka va ?
Citera
2012-04-12, 17:24
Medlem
Följde lite tips i tråden.

Köttet var riktigt rumstempererat, hade bitarna framme under hela eftermiddagen och sista timmen fick de vila på papper så man blev av med lite köttsaft.
Penslade med olja, salt och peppar.
Stekte i gjutjärnspanna på riktigt hög värme.
Hade lite extra olja i pannan och tillsatte smör mot slutet.
Stekte på halva sidan av pannan, bytte sedan sida när jag vände efter 2,5 minut.
De fick vila i 10 min i folie efteråt

Serverade med klyftpotatis och det blev fantastiskt gott, har aldrig stekt en köttbit bättre.

En fråga, hur gör ni med pannan mellan köttbitarna, skrapar ni/torkar bort fettet och tillsätter nytt?
Jag upplevde att smöret blev lite bränt pga den höga värmen och torkade därför ur emellan bitarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in