Citat:
Ursprungligen postat av Hoolabandola
Nej inte om man ska krångla till det för mycket. Jag brukar bara steka köttbiten på hög värme och i riktigt smör. Mycket av det dessutom. Som man öser köttet med hela tiden. Man kan peppra och salta när man fåt stekyta på bägge sidorna. Att det är lite lätt rött ser jag som en lyckad stekning. Steker man för länge så blir det bara segt att äta.
Det handlar inte om att krångla till det utan att hitta den ultimata metoden för att uppnå ett fullgott resultat. Det flesta är nog beredda att vandra den vägen i vetskap om att deras dyra och fina köttbit blir korrekt tillagad.
Din egen metod är tveksam med tanke på att du steker på hög värme i endast smör. Detta gäller i stigande grad om man ämnar steka köttet till medium, medium well eller well done. När väl köttet är färdigt så har du en svart kolklump i pannan. En bättre variant vore att blanda en smakneutral olja med en klick smör.
Din metod bäddar därmed för endast ett fåtal slutresultat, very rare (blue), rare eller på sin höjd medium rare. I övriga fall blir således smöret sönderbränt.
Visserligen håller jag med dig gällande graden av tillagning men det betyder inte att alla människor gillar köttet lagat på det viset

.
~Paul~