Citat:
Ursprungligen postat av
Herz
Vad har moralfilosofin besvarat? Att man inte ska döda folk? Säg det till en politisk ledare så ska vi se hur han ställer sig till det.
Vad spelar det för roll om det kom före Jesus? Poängen är att Jesus ser det som är moraliskt.
Moralfilosofin börjar där religionen slutar.
Vad den har besvarat?
En stor del av hela den värdegrund som Sverige står på vilar på moralfilosofin, och det har inte skett på grund av religion, utan
trots religion. Detsamma med de mänskliga rättigheterna som inte heller står på religiös värdegrund. Upphävningen av slaveriet var inte heller en religiös idé. Tvärtom, försvarade Bibeltrogna slaveriet med det vanliga argumentet; Gud säger det.
Exemplet med Jesus visar att moraliskt tänkande är oberoende av Gud
och det visar att Jesus inte 'uppenbarade' några nya etiska principer, lika lite som Moses stentavla om de tio budorden var en uppenbarelse. Det var inget mer än en upprepning av moraliska kodex som människor långt innan förhållit sig till.
Min poäng är alltså: Religion behövs inte för att svara på frågor om moral och religionen har aldrig uppenbarat några nya moraliska kodex.
Citat:
Ursprungligen postat av
Herz
Var inte direkt det jag menade. Jag sade att besvara frågor om livet kräver ett religiöst sinne. Jag tror vi ger olika mening till religion bara. Jag anknyter ingen ideologi, person eller organisation till ordet Religion utan hänvisar till dess ursprungliga mening där individen söker efter det som är heligt.
Nej, för att besvara frågor om livet behövs inget ''religiöst sinne'' (vad än det betyder) och du behöver heller inte söka efter något ''heligt'' för att undersöka moraliska frågor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Herz
Först och främst bryr jag mig inte ifall något inte är korrekt ur filosofisk synpunkt eftersom jag inte vill bevisa något eller tvinga dig att tro på något som inte går att bevisa.
Precis, och det
är religionens brist; religion baseras som du säger inte på förnuft, utan på tro, och av det skälet kan du legitimera vad som helst för allt du behöver är att säga: Gud säger det. Inom moralfilosofin fungerar det inte så. Kompetens måste bevisas med
argument och
belägg vid varje enskilt tillfälle.
Det är skillnaden mellan religiös och sekulär moral.