Citat:
Ursprungligen postat av
Professor.Wer
Nej, metafysik kan vara ett religiöst område, men religionen har ingen äganderätt på metafysik.
Var inte direkt det jag menade. Jag sade att besvara frågor om livet kräver ett religiöst sinne. Jag tror vi ger olika mening till religion bara. Jag anknyter ingen ideologi, person eller organisation till ordet Religion utan hänvisar till dess ursprungliga mening där individen söker efter det som är heligt.
Du får tolka det som metafysik, men det jag talar om är religion.
Citat:
Moral kan vara en religiös fråga men religion har ingen ensam äganderätt på moral.
Religion äger ingenting.
Citat:
Jag antar att du inte har läst filosofi. Filosofin nöjer sig inte med åberopande av auktoriteter (Gud), utan kräver argument i stället för dogmer. Då måste moralen plötsligt baseras på förnuftet, och det duger inte att säga ''men det står i denna bok''.
Först och främst bryr jag mig inte ifall något inte är korrekt ur filosofisk synpunkt eftersom jag inte vill bevisa något eller tvinga dig att tro på något som inte går att bevisa.
Det jag vill påpeka är att Religion är något verkligt och inget hokus-pokus. Bara för att folk missbrukat Religion och gjort något perverst av det så betyder det inte att det inte finns något heligt med livet, ett liv som är fritt från lidande och har en kvalité av lycka, kärlek och frid. Inte när man dör men medan man lever.