2012-08-12, 01:20
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortis
Det är som du säger en semantisk tolkning. Vidare finns det givetvis gudomligheter i Buddhismen som du skriver ovan, fel av mig, har en mindre kunskap om dess trosåskådning skall erkännas,

Citat:
Båda kan härledas delvis till naturvetenskapen. Induktion innebär att ateister går ut i emperin och drar slutsatster av den och formulerar och kommer fram till en hypotes eller teori om en icke-existerande Gud. De finner icke evidensbaserad kunskap om att så är fallet.
Menar du att de med induktiv logik drar slutsatsen att det inte finns en Gud utifrån empirin, men kan inte stödja sin teori empiriskt?

Citat:
Deduktiva forskare gemför det motsatta. Formulerar en teori och prövar densamma ute i empirin för att därefter få svar på på tesen är sann eller ej. De har då genom kvalitativa eller kvantitativa metoder kommit fram till en icke existerande Gud.
Så det finns empiri som stöder tesen om att det inte finns en Gud?

Eller missuppfattar jag dig?
Citera
2012-08-12, 01:21
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortis
Båda kan härledas delvis till naturvetenskapen. Induktion innebär att ateister går ut i emperin och drar slutsatster av den och formulerar och kommer fram till en hypotes eller teori om en icke-existerande Gud. De finner icke evidensbaserad kunskap om att så är fallet.

Deduktiva forskare gemför det motsatta. Formulerar en teori och prövar densamma ute i empirin för att därefter få svar på på tesen är sann eller ej. De har då genom kvalitativa eller kvantitativa metoder kommit fram till en icke existerande Gud.
Men ingen av dem har den minsta förklaring över vår existens.

Går det överhuvudtaget förklara skapelsen till vårt medvetande?
Senast redigerad av DenLede 2012-08-12 kl. 01:23.
Citera
2012-08-12, 01:41
Medlem
Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Menar du att de med induktiv logik drar slutsatsen att det inte finns en Gud utifrån empirin, men kan inte stödja sin teori empiriskt?

Så det finns empiri som stöder tesen om att det inte finns en Gud?

Eller missuppfattar jag dig?
1. Evolution, de kan inte verifiera gudomliga företeelser så som oförklarligt läkande av tex ALS som en del frikyrkliga församlingar påstår. De kan inte finna några vetenskapliga fakta om att Gud finn eller intervinerar på jorden o.sv. Kan väl knappast kalla deras rapporter som övertygande i vare sig forskningsmetodik eller i metod, urval mm.

2. Nja, har inte full insyn i om de kommit fram till det. Jag har aldrig stött på några seriösa forskningsrapporter om det ivart fall. De är alltid falsifierbara.
Citera
2012-08-12, 01:52
Medlem
Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Men ingen av dem har den minsta förklaring över vår existens.

Går det överhuvudtaget förklara skapelsen till vårt medvetande?
Nej, du har helt rätt. Det är här som mystiken kommer in. Tro är först och främst en tillitsrelation och inte ett försanthållande. Jag kan tro på Gud som sanningen, utan att därmed säga att alla satser om Gud är sanna.

Jag känner igen mig mycket av kristna mystikens. Ingenting hindrar att vi tror på en Sanning som möter mig i en personlig relation av självutgivande kärlek och vill dra in mig i ett framtidsbygge med kärleken som grund.

Vad den postmoderna kulturen säger nej till är att denna Sanning kan formuleras på ett slutgiltigt sätt. Alla sanningar är provisoriska. Som också de kristna mystikerna har erfarit och säger oss. Gud menar de är bortom språket, och människans försök att beskriva Gud är en omöjlighet, då Gud inte låter sig beskrivas. Människans verklighet och existens utgår dock från en andlig gnista från Gud men vi som skapade kan aldrig göra en rättvis beskrivning av Gud, utan vi är hänvisade till att tala om våra egna gudsbilder.

Vi kan aldrig säkert veta hur folk tänkte för 2 000 år sedan. Var och en måste också läsa utifrån sig själv för att hitta en för den egna personen giltig mening.
Citera
2012-08-12, 02:07
Medlem
Citat:
Jag är inte fientlig till forskare, jag är fientlig mot de ateister som använder det som argument mot Gudstesen. Då anses det (av en del) som 'vetenskapligt förankrat'. Men när religionen hänvisar till fysiken så anses det som flum.

Ok jag missförstod och håller absolut med dig.

Citat:
Jag tror själv på multiversum, men jag köper det inte som argument mot finetuning.

Sen är jag nyfiken på vad denna matematik består av? Hur räknar man på ett bubbeluniversum?

Den enda anledningen till att ett bubbeluniversum skulle vara nödvändigt är för att få ett med kapaciteten av vårat. Att verkligheten bara är så här är väl kanske möjligt, men det tror väl ingen här va?

Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Hur ser du på att du just precis nu lever? Din tid i universum är ju en försvinnande liten bråkdel av universums existens. Denna fråga skiljer ju sig inte så mycket mot finetuning argumentet. Enligt mig är svaret detsamma i båda fallen.

Ganska ogiltligt argument tycker jag, hur försvinnande liten det än är så händer det ju uppenbarligen, och det är just nu... Och det är väldigt långt ifrån fine tuned universa, helt skilda saker.

Citat:
Jag tror på multiversum på så sätt att kosmos har formen som en svamp. Dvs det är indelat i bubblor, där in och utgångarna är svarta hål, och vita hål på andra sidan. Dock är det samma universum.

Så du tror att svarta hål suger in materia till ett annat universum som det skjuter ut i genom en kvasar? Ja det är faktiskt ganska rimligt, med denna teorin går väl också den "evolverade universum-Tesen" ?

Att i svarta hål föds nya universum som ärver materia och där med egenskaper från sitt modersuniversum och blir en del av en evolution som pågår, i detta svarta hål kommer ett nytt...

Men jag får det inte att gå ihop att det är kvasarer och vita hål som står till svars för det, för det tar inte bort faktumet att vi bor i ett accelererande universa som haft en annan början än en kvasar, inflationen från en kvasar kan aldrig ha vart så kraftig som under planck tiden.

Nånting som är mer troligt är att vi just nu bor i ett svart hål, och i och med att vi närmar oss mitten av denna komprimering så verkar vårat universums expansion accelerera, när vi i själva verket befinner oss runt en singularitet. Komprimeringen skulle se exakt lika dan ut som det vi ser idag.

Citat:
Att det skapas universa som sedan inte kan existera, verkar ju bara dumt. Varför skulle naturen hålla på med sån waste of ammo?

Det enda naturen gör är väl att slösa på skott? är det inte så naturliga urvalet fungerar? För att få ett universum som vårat måste det gått åt en sju-jävla massa universum-skott?
Citera
2012-08-12, 02:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Ok jag missförstod och håller absolut med dig.

Den enda anledningen till att ett bubbeluniversum skulle vara nödvändigt är för att få ett med kapaciteten av vårat. Att verkligheten bara är så här är väl kanske möjligt, men det tror väl ingen här va?

Ganska ogiltligt argument tycker jag, hur försvinnande liten det än är så händer det ju uppenbarligen, och det är just nu... Och det är väldigt långt ifrån fine tuned universa, helt skilda saker.

Så du tror att svarta hål suger in materia till ett annat universum som det skjuter ut i genom en kvasar? Ja det är faktiskt ganska rimligt, med denna teorin går väl också den "evolverade universum-Tesen" ?

Att i svarta hål föds nya universum som ärver materia och där med egenskaper från sitt modersuniversum och blir en del av en evolution som pågår, i detta svarta hål kommer ett nytt...

Men jag får det inte att gå ihop att det är kvasarer och vita hål som står till svars för det, för det tar inte bort faktumet att vi bor i ett accelererande universa som haft en annan början än en kvasar, inflationen från en kvasar kan aldrig ha vart så kraftig som under planck tiden.
Tror snarare att universum består av bubblor som hänger ihop, än att varje bubbla är ett separat universum med helt egna lagar. Bubbelformationen finns ju i naturen som en naturlig del. Tror mer att delningen av naturlagar och grundvillkor är i dimensioner/nivåer än i olika "rum".

Citat:
Det enda naturen gör är väl att slösa på skott? är det inte så naturliga urvalet fungerar? För att få ett universum som vårat måste det gått åt en sju-jävla massa universum-skott?
Ingenting försvinner. Allt omvandlas. Ordning leder energi effektivare. Naturen ordnar sig. Jag är inte övertygad om att evolutionen är slöseri. Allt formar sig ju efter naturens mall. Den går igen i allt. Det är ju helt uppenbart.

Citat:
Nånting som är mer troligt är att vi just nu bor i ett svart hål, och i och med att vi närmar oss mitten av denna komprimering så verkar vårat universums expansion accelerera, när vi i själva verket befinner oss runt en singularitet. Komprimeringen skulle se exakt lika dan ut som det vi ser idag.
Intressant
Senast redigerad av 526 2012-08-12 kl. 02:49.
Citera
2012-08-12, 09:05
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Jag tror på multiversum på så sätt att kosmos har formen som en svamp. Dvs det är indelat i bubblor, där in och utgångarna är svarta hål, och vita hål på andra sidan. Dock är det samma universum.
Att det skapas universa som sedan inte kan existera, verkar ju bara dumt. Varför skulle naturen hålla på med sån waste of ammo?

Då är det ju inte multiversum. Är det samma universum är det just UNIversum.

Waste of ammo? Vet du NÅGONTING om naturen? Hur många fjärilsägg blir larver, som blir till fjärilar, som lyckas överleva tillräckligt länge för att själva fortplanta sig?
Havssköldpaddor ligger på någonstans 1 på 100. Maneter och koraller ligger på under en på miljonen.

Ska vi utgå ifrån att eftersom naturen tycker waste of ammo är dumt så existerar inte dessa djur?
Citera
2012-08-12, 11:00
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Då är det ju inte multiversum. Är det samma universum är det just UNIversum.

Waste of ammo? Vet du NÅGONTING om naturen? Hur många fjärilsägg blir larver, som blir till fjärilar, som lyckas överleva tillräckligt länge för att själva fortplanta sig?
Havssköldpaddor ligger på någonstans 1 på 100. Maneter och koraller ligger på under en på miljonen.

Ska vi utgå ifrån att eftersom naturen tycker waste of ammo är dumt så existerar inte dessa djur?
Men det är ju ändå samma sak. Ett gäng ägg är inte ett gäng olika naturlagar.
Sen fattar jag inte hur man menar att multiversum skulle fungera? Är det helt fristående bubblor som inte har kontakt med de andra bubblorna? Vad finns isf däremellan? Men om de hänger ihop är det ett UNIversum? Eller menar man att de andra bubblorna inte finns. Att de bubblar upp men försvinner? Då har de i alla fall existerat, men något har begränsat dem. Vad är denna begränsning? Vad kommer det ifrån
Citera
2012-08-12, 11:31
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Sen fattar jag inte hur man menar att multiversum skulle fungera? Är det helt fristående bubblor som inte har kontakt med de andra bubblorna? Vad finns isf däremellan? Men om de hänger ihop är det ett UNIversum? Eller menar man att de andra bubblorna inte finns. Att de bubblar upp men försvinner? Då har de i alla fall existerat, men något har begränsat dem. Vad är denna begränsning? Vad kommer det ifrån

Ett gäng ägg kan utvecklas på helt olika sätt, som du säkert är medveten om. Ta t.ex. en syskonskara. De har alla samma genetiska utgångspunkt, hälften av mammas, hälften av pappas gener, men är de likadana för det?

Naturlagarna tror man utkristalliserades under de första bråkdelarna av sekunden efter att expansionen börjat, slumpmässigt. Slumpmässighet i ett oändligt antal försök kan leda till häpnadsväckande saker.

Men du, om du villigt erkänner att du inte riktigt har koll på hur multiversumtanken funkar, hur kan du då tvärsäkert avfärda den som motargument till finetuning? Vilket var kärnfrågan i mitt första inlägg till dig.
Citera
2012-08-12, 12:21
Medlem
Citat:

"Simbassängen" som erhåller dessa bubbel-universum ska enligt matematiken vara en 11 dimensionell värld bestående av "branes" dessa branes är också multi-dimensionella men har förmågan att erhålla en "rumslig" symmetri. Genom dessa branes skapas då komplexitet som kan erhålla en delvis absolut form och därmed ett universum. Det finns ingen övre gräns hur mycket energi denna simbassäng ska kunna hålla då den inte begränsas av ett rum eller några som helst abstrakta dimensioner.

Man kan se bassängen som en enda stor laddning med energi, när ett brane uppstår samlas det massor med energi som urladdas och sammanfaller till materia, det är den enda materien som finns så den klumpar sig och formar en lägre dimension inuti en större brane.

En förklaring till att elektroner verkar röra sig utanför vårat rum skulle vara att dom inte bara är bundna till materien i vårat universum, utan även är bundna till energin av det större branet vi är ansluten till.

Den här tankekonstruktionen är högst hypotetisk då den bara används för att illustrera matematiken som används för att förklara mörk energi, inflationen och kvantum-teorier(M-teori osv)
Senast redigerad av wessla 2012-08-12 kl. 12:24.
Citera
2012-08-12, 14:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Den här tankekonstruktionen är högst hypotetisk då den bara används för att illustrera matematiken som används för att förklara mörk energi, inflationen och kvantum-teorier(M-teori osv)

Här är lite kött på bena om detta (MWI=Many World Interpretation):

http://en.wikipedia.org/wiki/Many-worlds_interpretation_of_quantum_mechanics

Citat:
Properties of the theory

MWI removes the observer-dependent role in the quantum measurement process by replacing wavefunction collapse with quantum decoherence. Since the role of the observer lies at the heart of most if not all "quantum paradoxes," this automatically resolves a number of problems; see for example Schrödinger's cat thought-experiment, the EPR paradox, von Neumann's "boundary problem" and even wave-particle duality. Quantum cosmology also becomes intelligible, since there is no need anymore for an observer outside of the universe.
MWI is a realist, deterministic, local theory, akin to classical physics (including the theory of relativity), at the expense of losing counterfactual definiteness. MWI achieves this by removing wavefunction collapse, which is indeterministic and non-local, from the deterministic and local equations of quantum theory.[48][49]
MWI (or other, broader multiverse considerations) provides a context for the anthropic principle which may provide an explanation for the fine-tuned universe.[50][51]
MWI, being a decoherent formulation, is axiomatically more streamlined than the Copenhagen and other collapse interpretations; and thus favoured under certain interpretations of Occam's razor.[52] Of course there are other decoherent interpretations that also possess this advantage with respect to the collapse interpretations.

Vad jag vet finns det inget definitivt experimentellt underlag omkring detta, så denna 'långa väg' är FORTFARANDE på agnosticismens område.

För att återknyta till trådämnet vill jag särskild hänleda uppmärksamheten på en mening från ovenstående:

Citat:
since there is no need anymore for an observer outside of the universe.

vilket relaterar direkt till citat från 526 i post # 4218:

Citat:
Tror snarare att universum består av bubblor som hänger ihop, än att varje bubbla är ett separat universum med helt egna lagar.

som i sin tur vilar på spekulationen från post # 4209:

Citat:
Jag tror det finns en kod innan det fanns ett universum.

I senaste citatet upprepar 526 sitt återkommande postulet om 'design' med metafysisk ursprung. Ännu har inget bevis framförts för detta, och att endast upprepa postulatet ger det inte bevis-status.

Ytterligare är 526's kontrovers med stark ateism, som manifesteraDE..... (det har blivit lite bättra numera).... sig i en dispyt mellan ateistisk 'positivism' och teistisk 'positivism' OCKSÅ kvar på agnosticsmens område i praxis. Det finns enligt MWI inget behov för en 'observer outside of the universe' (~d.v.s. inget behov för en 'designer'), men eftersom MWI varken kan bevisas eller motbevisas för tillfället, är situationen agnostisk.

Och som jag nämnde i min post # 4195:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Personligen anser jag, att den centrala punkten kan komma att bli komplexitets-forskningen; vad händar när det inte längre är partikel-partikel situationen, men konglomorat av partikler som interagerar. Är 'lagarna' för komplex interaktion mikrokosmiska eller makrokosmiska?

Där missförståndet om Schrödinger's katt illustrationen har lett till en del båda semantisk och tolknings-mässig förvirring. Dels som jag nämnar problematiken om införandet av partikel-partikel observationer i 'large-scale' sammanhang, men också om 'historicitet'. Mera fakta-underlag behövs.

(Ett litet PS till 526; post # 4218:

Citat:
Bubbelformationen finns ju i naturen som en naturlig del. Tror mer att delningen av naturlagar och grundvillkor är i dimensioner/nivåer än i olika "rum".

Du benyttar dig fortfaranda av ditt eget 'design' koncept som en del av din argumentation, och användar fortfarande induktion som metod. 'Naturen'.....vara det sig i skilda 'rum', dimensioner, nivåer, universer etc.......behövar vara likformig på något sätt. Endast 'positivistism' av något slag kan konkludera så).

För läsare med begränsat intresse eller insikt i vetenskap: Jodå, vi är fortfarande på ämnet hurvida ateismen är en tro; trots att det har blivit något komplicerat.
Citera
2012-08-12, 17:07
Medlem
526s avatar
Citat:
"Simbassängen" som erhåller dessa bubbel-universum ska enligt matematiken vara en 11 dimensionell värld bestående av "branes" dessa branes är också multi-dimensionella men har förmågan att erhålla en "rumslig" symmetri. Genom dessa branes skapas då komplexitet som kan erhålla en delvis absolut form och därmed ett universum. Det finns ingen övre gräns hur mycket energi denna simbassäng ska kunna hålla då den inte begränsas av ett rum eller några som helst abstrakta dimensioner.

Man kan se bassängen som en enda stor laddning med energi, när ett brane uppstår samlas det massor med energi som urladdas och sammanfaller till materia, det är den enda materien som finns så den klumpar sig och formar en lägre dimension inuti en större brane.

En förklaring till att elektroner verkar röra sig utanför vårat rum skulle vara att dom inte bara är bundna till materien i vårat universum, utan även är bundna till energin av det större branet vi är ansluten till.

Javisst. Jag instämmer. Det är det jag försökte säga med att "indelningen är troligtvis med på en vertikal skala än en horisontell. Dvs naturens skiftande naturlagar är fördelade i olika nivåer/dimensioner(vertikal), snarare än i olika rum bredvid varandra (horisontell)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in