Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men det är ju ändå samma sak. Ett gäng ägg är inte ett gäng olika naturlagar.
Sen fattar jag inte hur man menar att multiversum skulle fungera? Är det helt fristående bubblor som inte har kontakt med de andra bubblorna? Vad finns isf däremellan? Men om de hänger ihop är det ett UNIversum? Eller menar man att de andra bubblorna inte finns. Att de bubblar upp men försvinner? Då har de i alla fall existerat, men något har begränsat dem. Vad är denna begränsning? Vad kommer det ifrån
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Den här tankekonstruktionen är högst hypotetisk då den bara används för att illustrera matematiken som används för att förklara mörk energi, inflationen och kvantum-teorier(M-teori osv)
Här är lite kött på bena om detta (MWI=Many World Interpretation):
http://en.wikipedia.org/wiki/Many-worlds_interpretation_of_quantum_mechanics
Citat:
Properties of the theory
MWI removes the observer-dependent role in the quantum measurement process by replacing wavefunction collapse with quantum decoherence. Since the role of the observer lies at the heart of most if not all "quantum paradoxes," this automatically resolves a number of problems; see for example Schrödinger's cat thought-experiment, the EPR paradox, von Neumann's "boundary problem" and even wave-particle duality. Quantum cosmology also becomes intelligible, since there is no need anymore for an observer outside of the universe.
MWI is a realist, deterministic, local theory, akin to classical physics (including the theory of relativity), at the expense of losing counterfactual definiteness. MWI achieves this by removing wavefunction collapse, which is indeterministic and non-local, from the deterministic and local equations of quantum theory.[48][49]
MWI (or other, broader multiverse considerations) provides a context for the anthropic principle which may provide an explanation for the fine-tuned universe.[50][51]
MWI, being a decoherent formulation, is axiomatically more streamlined than the Copenhagen and other collapse interpretations; and thus favoured under certain interpretations of Occam's razor.[52] Of course there are other decoherent interpretations that also possess this advantage with respect to the collapse interpretations.
Vad jag vet finns det inget definitivt experimentellt underlag omkring detta, så denna 'långa väg' är FORTFARANDE på agnosticismens område.
För att återknyta till trådämnet vill jag särskild hänleda uppmärksamheten på en mening från ovenstående:
Citat:
since there is no need anymore for an observer outside of the universe.
vilket relaterar direkt till citat från 526 i post # 4218:
Citat:
Tror snarare att universum består av bubblor som hänger ihop, än att varje bubbla är ett separat universum med helt egna lagar.
som i sin tur vilar på spekulationen från post # 4209:
Citat:
Jag tror det finns en kod innan det fanns ett universum.
I senaste citatet upprepar 526 sitt återkommande postulet om 'design' med metafysisk ursprung. Ännu har inget bevis framförts för detta, och att endast upprepa postulatet ger det inte bevis-status.
Ytterligare är 526's kontrovers med stark ateism, som manifesteraDE..... (det har blivit lite bättra numera).... sig i en dispyt mellan ateistisk 'positivism' och teistisk 'positivism' OCKSÅ kvar på agnosticsmens område i praxis. Det finns enligt MWI inget behov för en 'observer outside of the universe' (~d.v.s. inget behov för en 'designer'), men eftersom MWI varken kan bevisas eller motbevisas för tillfället, är situationen agnostisk.
Och som jag nämnde i min post # 4195:
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Personligen anser jag, att den centrala punkten kan komma att bli komplexitets-forskningen; vad händar när det inte längre är partikel-partikel situationen, men konglomorat av partikler som interagerar. Är 'lagarna' för komplex interaktion mikrokosmiska eller makrokosmiska?
Där missförståndet om Schrödinger's katt illustrationen har lett till en del båda semantisk och tolknings-mässig förvirring. Dels som jag nämnar problematiken om införandet av partikel-partikel observationer i 'large-scale' sammanhang, men också om 'historicitet'. Mera fakta-underlag behövs.
(Ett litet PS till 526; post # 4218:
Citat:
Bubbelformationen finns ju i naturen som en naturlig del. Tror mer att delningen av naturlagar och grundvillkor är i dimensioner/nivåer än i olika "rum".
Du benyttar dig fortfaranda av ditt eget 'design' koncept som en del av din argumentation, och användar fortfarande induktion som metod. 'Naturen'.....vara det sig i skilda 'rum', dimensioner, nivåer, universer etc.......behövar vara likformig på något sätt. Endast 'positivistism' av något slag kan konkludera så).
För läsare med begränsat intresse eller insikt i vetenskap: Jodå, vi är fortfarande på ämnet hurvida ateismen är en tro; trots att det har blivit något komplicerat.