Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Agreed. Men jag användar inte en tesked till att gräva diken eller en spade till att röra om i kaffet.
Spelar det egentligen någon roll? Vi måste veva - om detta är vi nog nästan alla överens - annars kan vi lika gärna låta stenen sjunka till botten av dalen, och aldrig mer röra den. Vad blir det då av oss?
Citat:
Vi har många 'verktyg' lämpade för olika perspektiv på vår existens, och vi kommer knappast ifrån 'fasetteringen' av existensen ('dualismen' om du vill) på första taget, så dom många-perspektiv/special-verktyg får vi göra det bästa av t.v.
Visst har vi olika perspektiv på tillvaron att tillgå!
Dualism (eller facettering) är dock, tror jag, en chimär. Grunden är enheten. Vare sig det handlar om
sammansmältningen i en helthet, eller en
upplösning av delarna i en helhet, så kommer vi oavsett väg fram till "en punkt", eller "ett nav". Det gäller såväl religion som vetenskap. Vi strävar på alla vägar efter ett Rom, ett nav. Det måste vara av innebörd (av
inre börd).
(Om du undrar varför jag etymologiskt understryker ords innebörd (heh), så är det inte för att jag tror att du och andra inte förstår vad jag menar, utan det är ett pånyttfött intresse jag fått)
Citat:
Jag är en obotlig optimist ang. transcenderings-möjligheterna, Men jag har tålamod till att ta det steg för steg.
Jo, det vet jag. Lite som
Ior. Arkaisk, lågmäld och långsam. Som sig bör om du fråga mig! Kanske kan man kalla skeptiker som oss för
viskosa.
Jag är dock rädd att det inte finns tillräckligt med tid. Vi kommer nästan alla att utrotas i kommande klimatförändringar (då ignorerar jag alltså av oss påverkade förändringar), och överlever vi dessa, och våra inbördes strider, så måste vi överleva solens undergång. Överlever vi mot (min) förmodan även denna kan vi dock aldrig överleva entropiökningen. Vi är dömda, vi är sisyfos. Och vi kommer aldrig ur att vara en del av systemet vi försöker förstå. Därav måste vi alltid förlita oss på obevisbara sanningar. Därav kommer vi aldrig uppnå objektiv sanning. Därav kommer vi (och alla andra, tänkbara medvetanden) alltid att leva i ovisshet. Att ej veta, det är absolut.
Citat:
Det finns 7+ miljarder mer eller mindra olika 'tunnel-realities' i mänskligheten. Men vissa av delarna kan kategoriseras funktionellt, som t.ex. att så gott som alla anser gravitation och elektro-magnetism per se för existentiella konstanter, som man kan bygga mycket imponerande vetande upp omkring. Sen går alla hem och har roligt med att titta på olika saker som manifesterar sig på ett elektro-magnetisk-vetande konstruerad TV.
Ja, en av vägarna ur brunnen är att vi inte är en ensam groda.
Min fråga har varit (och är fortfarande) hur stor detta språng når? Uppenbarligen ej ut ur brunnen rent faktiskt, då detta ej är möjligt. Men kanske kan vi i kloakerna jämföra med andra den himmel vi snuddar vid där ovan. Kanske bygger vi intersubjektivt någonting objektivt, fastän det endast har värde i ett subjekt? Jag är kluven inför detta faktum.
Men du har förstås rätt i det, att vi kan sitta och diskutera själva vetandets grund, medan vi i nästan allt vårt vardagliga liv utgår från denna sanning. Det blir på sätt och vis absurt.
Å andra sidan är det inte så absurt. För även om det vi säger oss ha vetskap om fungerar praktiskt, så betyder det inte att vi faktiskt har blottlagt dess grund. Du kan ju faktiskt luska fram svaret på en ekvation genom att prova dig fram utan algebraiska (a priori) kunskaper.
Citat:
Men det måsta finns objektiv jord och en objektiv spade, för nu att stanna inom allegorin.
Precis! Wittgensteins 1:a. Världen är allt som är fallet. Jag skulle dock vilja rationalisera detta till att
världen är. Eller snarare
ärhet. Eller allra helst: .
Vi vet ingenting annat, och om ingenting annat kan det vetas om.
..och, tyvärr, Wittgensteins 7:a; det vi inte kan tala om, därom måste vi tiga.