Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du har försökt med den där tidigare. Problemet här är att det inte fungerar att bara påstå att någon är 'okunnig' utan att precisera. Tidigare när du påstått samma sak, har jag redogjort för den formella utbildning jag har inom vetenskapsteori och lite fysik. Då har detta resulterat i att jag blivit hånad för att jag antingen skryter, eller för att det är för få högskolepoäng. Jag tycker hela diskussionen är patetisk.
Dina sårade känslor kunne ha undvikats, om du hade koncentrerad dig om att ge saklig information, som kunne ha talat sitt eget språk.
Citat:
Inget av det jag skriver strider mot något logiskt eller står i paritet med annan fakta. Om det vore så så vill jag att ni redovisar det.
Jodå, du har fortfarande inte tatt itu med problemet induktion ännu. Och det är förmodentligen ingen som kan se ett sammanhängande grundläggande underlag med tillhörande metodologi från dig (om någon ka se detta har dom varit påfallande tysta på denna tråd).
Citat:
Jag påstår att det finns likheter mellan vissa religiösa föreställningar och modern teoretisk fysik. Är detta osant?
Det är sant, att det finns VISSA likheter. Att därifrån skapa en induktivt baserad kategori är något helt annat.
Citat:
Inom Taoismen talar man om en urkraft i naturen som genom sin kraft påverkar all annan materia och ger den sina egenskaper.
I ett någonlunda precist (vetenskapligt/logisk) språkbruk är detta nonsens. Kraft .......all annan materia. Kraft är inte materia. Desutom är denna kraft per se tämligen diffus.
Citat:
Man kan likna det med ett nålsöga all energi passerar genom. Kan liknas med ett prisma för ljus eller en EQ för ljudfrekvenser. Detta är givetvis inte exakt vetenskap utan just religiösa föreställningar.
Nej, liknelser är INTE varken exakt eller inexakt vetenskap. Dom har öht. ingen funktion som ett vetenskapligt verktyg.
Citat:
Jag har inte påstått att det är exakt utan att principen liknar varandra, och att detta är intressant.
Alltså precis det din metodologi har kritiserats för; att bottna i induktiva argument.
Citat:
Jag förstår fortfarande inte hur man inte kan tycka att det är intressant att religionens världsbild har liknelser med fysikens. Det måste bero på att man inte vill att det ska vara så.
Personligen finnar jag dessa LIKHETER intressante, och hoppas på, att vi nångång hittar en gemensam 'mötesplats' där en förklaring kan ges.
Citat:
En normalt funtad öppen objektiv person skulle naturligtvis undra över detta.
Varför skulle det vara ett kriterium att vara 'objektiv' för att vara nyfiken om detta. För tillfället är objektivitet inte särskild framträdande i samband med detta ämne.