2012-01-21, 00:23
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Du drar som vanligt iväg långt och utläser/tolkar vilt. Dock kan jag kanske förstå vad du är inne på - även om du har lite svårt med nomenklaturen. Vill du nödvändigtvis lufta frågan runt Islams negativa inverkan, kan jag tänka mig att du är inne på att t.ex. små muslimska pojkar redan tidigt får en mental störning, bl.a. vad gäller sin kvinnosyn - inte fråga om psykos - bara att de bibringas en abnormt sjuk föreställningsvärld. Den som bl.a. innebär att unga muslimska män som kommer till västvärlden, tror lättklädda kvinnor tillhöra släktet prostituerade - tillåtliga att ta för sig av utan att fråga (utan att betala som i hemlandet). I den sexuella frustrationens tecken (eftersom kvinnor är tabu fram till dess föräldrarna valt brud åt sonen) har kanske fadern introducerat sonen för prostituerade - de brukar vara lättklädda! ).

I sin ytterlighetsform kan den sjuka formen av ideologisk påverkan yttra sig i ren kriminalitet, när en far eller bror anser familjens heder så viktig att det kan anses korrekt att döda dottern/systern (knuffa ner från balkongen, förgifta eller skjuta).
Matematik är verkligen empirisk, antingen när man konstaterar ett naturligt samband, som man i efterhand matematiskt beskriver, eller efter att man ställt upp ett samband empiriskt, kan konstatera det vara korrekt.
Men . . vad är det för snack om muslimer. Jag fattar inte vad det har med det här att göra. Har någon pratat om islam?

Förövrigt är inte dina argument om psykoser och ”religiös gen” vare sig rationellt eller empiriskt trovärdigt. Det är inte ”god vetenskap”. Se mina tidigare inlägg i tråden angående genen som inte är en gen, utan en seretonin-utsöndrande funktion i hjärnan. Det finns heller ingen bevisad kausalitet med religion. Om hälften av befolkningen har det (ett påstående som heller inte heller uppnår validitet), så kan det korrelera med det mesta av mänsklig verksamhet. Det där är en mycket ifrågasatt och vinklad ”tes”,
Citera
2012-01-21, 00:43
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
...
Om du på något sätt menar dig i varje tråd strikt följa ämnet, bor du först se på:
Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
...diskussionen har spretat iväg väldigt väldigt. Problemet är att det här eller åtminstone början av det här ämnet dyker upp i nästan varje tråd 526 deltar i, han vill försvara religion utifrån epistemologi.
Citat:
Men . . vad är det för snack om muslimer. Jag fattar inte vad det har med det här att göra. Har någon pratat om islam?
Det var dina utsvävningar, som fick mig att exemplifiera med muslimskt tänkande!
Citera
2012-01-21, 02:33
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Om du på något sätt menar dig i varje tråd strikt följa ämnet, bor du först se på:
Det var dina utsvävningar, som fick mig att exemplifiera med muslimskt tänkande!
Det är inte att du är OT som jag invänder mot. Tycker inte du är så värst OT i jämförelse med mig
Jag känner mig bara lite överraskad av att nämnas i samband med muslimer. Inte för att jag har något emot dem, men de finns knappt i min begreppsvärld om jag ska vara ärlig.
Citera
2012-01-21, 10:39
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Det här är stora nyheter du kommer med. Revolutionerar epistemologin i grunden.
Har du någon källa?

Avancerad matematik kan jag gå med på bygger mer på deduktion, men finns det verkligen något tvivel på att den enkla matematiken är väldigt baserad på empiri?

Hur lär vi oss addition i småskolan till exempel? Jo, läraren ställer fram två äppel. Sen säger han/hon att du har två äppel, hur många har du om du får två till? Så ställs två äpplen till fram och ungen räknar och svarar. Är inte detta empiri?

Allt börjar alltså med empiri, och kan sedan gå vidare mot deduktion när tillräcklig erfarenhetsbas byggts upp. Ungefär vad Graspar försökt förklara för dig.
Citera
2012-01-21, 11:17
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Det är inte att du är OT som jag invänder mot. Tycker inte du är så värst OT i jämförelse med mig
Jag känner mig bara lite överraskad av att nämnas i samband med muslimer. Inte för att jag har något emot dem, men de finns knappt i min begreppsvärld om jag ska vara ärlig.
Som sagt, det muslimska tänkandet utgjorde enbart ett exempel i samband med inlägget till Graspar och hade ingen anknytning till dig personligen.
Citera
2012-01-21, 13:27
Medlem
anpe91s avatar
Ja, om man går tillbaks till topic så står jag fast vid mitt tidigare inlägg:
https://www.flashback.org/p33346418#p33346418
:3
Citera
2012-03-14, 16:05
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Efter att ha läst flera trådar i religionsdelen här på flashback så har jag märkt att flera vill likställa ateism med religioner genom att påstå att ateism handlar om att tro. Istället för att rätta varje individ i de olika trådarna, med inlägg om tillslut skulle försvinna i mängden, så startar jag en helt ny tråd istället.

Ateism handlar inte om att tro att det inte finns en gud. Ateism handlar helt enkelt om att inte tro på en gud. Det är en stor skillnad. Alla människor föds till ateister. Ingen bebis tror på någon gud. Men ingen bebis tror heller inte att en gud inte finns. Det är ateism (inte agnosticism). Helt enkelt att inte ha en tro på någon gud. Det är en Avsaknad av tro. Inte en tro på det motsatta.

För att jämföra:
Låt oss säga att en godisskål representerar tro. Vilken sorts godis du har representerar vilken sorts tro du har (kristendom=gelehallon, islam=lakrits osv). Ateism är en tom skål. Det är inte en skål fylld med motsatsen till godis, utan en helt tom skål.
Ateism är lika mycket en sorts tro, som att inte ha sex är ett sätt att ha sex.

Varför vill så många troende att ateism ska vara en tro?

Vad är då agnosticism?
Citera
2012-03-14, 16:47
Medlem
doedskarpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Vad är då agnosticism?

Ateism/teism handlar om tro. Agnosticism handlar om kunskap; att det är omöjligt att veta svaret på frågorna.
Citera
2012-03-14, 20:29
Avstängd
makduis avatar
Nån tror att det finns en gud och nån annan tror att det inte finns nån gud.. för mig ser det rätt klart ut.. Jag däremot vet inte vad jag ska tro.

Och samtidigt som ateister vet att det inte finns någon gud så vet troende att det finns en gud. Jag däremot vet bara att jag inte vet
Senast redigerad av makdui 2012-03-14 kl. 20:33.
Citera
2012-03-14, 20:39
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Nån tror att det finns en gud och nån annan tror att det inte finns nån gud.. för mig ser det rätt klart ut.. Jag däremot vet inte vad jag ska tro.

Och samtidigt som ateister vet att det inte finns någon gud så vet troende att det finns en gud. Jag däremot vet bara att jag inte vet

Du väger sannolikheten för existens eller ickeexistens lika?
Om jag säger att det ligger en folkabuss i omloppsbana runt saturnus och du inte tror det så menar du att ditt påstående är en tro eller?
Citera
2012-03-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doedskarpen
Ateism/teism handlar om tro. Agnosticism handlar om kunskap; att det är omöjligt att veta svaret på frågorna.

Larv, allt är frågan om tro isåfall:

Ateism = Tro på att Gud inte finns, Teism = Tro på att Gud finns, Agnosticism = Tro på att det är omöjligt att veta.

Fråga någon om sagolitteraturens troll, häxor, drakar, garderobmonster, demoner, helveteshundar och zombies finns. I nära på samtliga fall kommer personen svara att nej, de finns inte. Detta gäller ÄVEN agnostiker (jag har ett visst underlag för detta påståendet, fast kanske bara ett femtiotal personer). Om man utan att kräva bevisning kan förkasta drakar, troll och levande mumier ser jag ingen anledning att göra ett undantag för gud.

En agnostiker är i nära på samtliga fall fall en ateist som vill hålla alla de sociala dörrarna öppna.
Senast redigerad av guttergod 2012-03-14 kl. 21:02.
Citera
2012-03-14, 21:21
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Du väger sannolikheten för existens eller ickeexistens lika?
Om jag säger att det ligger en folkabuss i omloppsbana runt saturnus och du inte tror det så menar du att ditt påstående är en tro eller?

Ja jag råkar väga sannolikheten för existensen eller ickeexistensen av en gud/tro lika..
Ditt påstående skulle jag ignorera och inte väga alls.. skulle inte ta det särskilt seriöst.. Och det var det nog inte heller antar jag men du kanske har skrivit en bibel om det vad vet jag.. Om du nu skrivit en bibel om en folkabuss i omloppsbana runt saturnus och den i framtiden skulle påverka vår värld i samma grad som bibeln så skulle jag väga ditt påstående helt klart.. och jag skulle då heller inte veta vad jag skulle tro :S

Jag anser dock att en tro är mer seriös än vad jag antar att ditt fjuttiga påstående från 1 person var.. Citera gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in