2011-06-15, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brevett
Så du tror att den konventionella slakten av kyckling använder sig av bedövning innan man hugger huvudet av dem?

Som en annan skrev så gasas kycklingarna fören halshuggningen sker.

För övrigt så skulle det aldrig falla mig in att köpa halalkött. Tur att det inte är så utbrett i det land jag bor i.
Citera
2011-06-17, 10:26
Medlem
Bengrots avatar
Jag har fått svar från Kronfågel på mina frågor ang. halalslakt.

Mina frågor:
Citat:
Hej, jag köpte ett paket chicky bits av märke Danpo häromdagen och på paketet så ser jag ett litet märke, som inte går att tyda pga att det är så litet. När jag kollar på Danpos hemsida så ser jag att det är en bild på en moské med texten: The Islamic cultural center of Scandinavia. Jag antog då att kycklingen är halalslaktad varpå jag slängde paketet och lovade mig själv att aldrig mer handla Danpos produkter eftersom jag inte vill stödja religiös ritualslakt som utförs utifrån en patriarkal förtryckarreligions regelverk.

Varför mailar jag då er? Jo, adress till er hemsida stod på paketet så jag antar att ni samarbetar med Danpo.

Frågor:

Är Kronfågels kycklingar också halalslaktade? Hur vet man vilka produkter som är det? Finns det regler för hur slaktmetoden ska anges?

Om slaktmetoden inte är halal så bör ni ange detta tydligt, vet inte om jag annars vågar köpa era produkter i framtiden.
Kronfågels svar:
Citat:
Tack för ditt mail och din förfrågan angående slaktmetoder.

Kronfågel –svensk råvara som ej är halalslaktad

Danpo – dansk råvara som är halalslaktad

Slakt i Sverige av Kronfågel kyckling
Varumärket Kronfågel består av enbart svensk råvara och produceras på Kronfågels anläggningar i Kristianstad och Valla. Kronfågel slaktar inte halal. Därför finner man ingen märkning av Halal på Kronfågels produkter.

All slakt inom Lantmännen Kronfågel följer utan undantag svensk djurskyddslagstiftning. Slakten övervakas alltid av en person som ser till så att lagen efterlevs.

Slakt i Danmark av Danpo kyckling
Inom Lantmännenkoncernen finns även Lantmännen Danpo. Hos Lantmännen Danpo i Danmark produceras varumärket Danpo. Det görs i anläggningarna i Farre eller Aars.

Danpos kyckling är halalslaktad och märkningen finner man på förpackningarna.

All slakt inom Lantmännen Danpo följer dansk djurskyddslagstiftning. Hos Lantmännen Danpo bedövas samtliga djur som slaktas halal.

Sammanfattningsvis följer Danpos halalslakt samma djurhantering och djurskyddslagar som för icke halalslaktad kyckling.

Hoppas detta givit dig svar på dina frågor.

Trevlig helg!
Citera
2011-06-17, 11:19
Medlem
Maledictuss avatar
I Sverige är det förbjudet att halalslakta djur. "Riktigt" halalslakt går till så att djuret vänds mot Mekka, en imam läser en vers ur koranen och halspulsådern på djuret skärs av medan djuret är vid medvetande.

Svensk "halalslakt" går till likadant förutom att djuret först bedövas genom t.ex. slaktmask. Men djuret lever alltså men är medvetslöst medan man skär halsen av det.

Vanlig slakt går till som ovan förutom muslimtramset med bön och att vända djuret mot Mekka.

Såhär går det iaf till vid slakt av större djur t.ex. nöt och lamm. Hur man gör när man slaktar kyckling vet jag faktiskt inte men antaligen så bedövas eller avlivas kycklingen innan man avblodar den.
Senast redigerad av Maledictus 2011-06-17 kl. 11:26.
Citera
2011-06-17, 11:23
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakodrako
Som en annan skrev så gasas kycklingarna fören halshuggningen sker.

För övrigt så skulle det aldrig falla mig in att köpa halalkött. Tur att det inte är så utbrett i det land jag bor i.

Vad är det för gas cianid eller nervgas fy nej på min kyckling ska det i framtiden inte finnas någon muslimsk symbol.
Citera
2011-06-17, 12:01
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
I Sverige är det förbjudet att halalslakta djur. "Riktigt" halalslakt går till så att djuret vänds mot Mekka, en imam läser en vers ur koranen och halspulsådern på djuret skärs av medan djuret är vid medvetande.

Svensk "halalslakt" går till likadant förutom att djuret först bedövas genom t.ex. slaktmask. Men djuret lever alltså men är medvetslöst medan man skär halsen av det.

Vanlig slakt går till som ovan förutom muslimtramset med bön och att vända djuret mot Mekka.

Såhär går det iaf till vid slakt av större djur t.ex. nöt och lamm. Hur man gör när man slaktar kyckling vet jag faktiskt inte men antaligen så bedövas eller avlivas kycklingen innan man avblodar den.
Jag har för mig att det är tillåtet i Sverige förutsatt att djuret bedövas först, men jag kanske har fel. Konstigt är det dock att COOP bara har chicky bits för muslimer.
Citera
2011-06-18, 10:58
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Jag har för mig att det är tillåtet i Sverige förutsatt att djuret bedövas först, men jag kanske har fel.

Ja det är tillåtet i Sverige om djuret bedövas först = följer svensk djurskyddslag. Men muslimerna godkänner inte bultning som bedövning (en del godkänner ingen bedövning överhuvudtaget), däremot elektricitet (som man kan använda för att bedöva höns, får, getter (även gris men det är väl irrelevant) i Sverige). Det går att bedöva nöt med el, det görs utomlands, men enligt svensk bedömning snarare ökar man lidandet för djuren (nöt är stora, det räcker oftast inte att sätta tången om skallen, utan man måste även sätta en vid bröstkorgen för att det ska ha tillräcklig effekt) vilket gör det förbjudet i Sverige.

(Ligger inte denna tråd fel? Handlar mer om djur o slakt än mat.)
Citera
2011-10-08, 09:52
Medlem
Köp enbart "Guldfågeln"!

Har inte hittat något annat 100% Halalfritt märke, men tar gärna emot tips.

Kronfågel bojkottas naturligtvis eftersom de BEFATTAR sig med Halal via diverse dotterbolag.

Guldfågeln ÄR ett eget bolag som ÄR helt Halalfritt, MEN...

Moderkoncernen (Blentagruppen) äger ett annat bolag som har Halal...

Funderar på att sluta äta kyckling HELT tyvärr... Vad annat ska man göra om man vill bojkotta Halal totalt?

Bor i Västra Götaland, om någon känner till någon bonnjävel som säljer Halal-fria produkter i ALLA led så vill jag gärna veta det. Dubbla priset är helt ok... Bara jag inte sponsrar Islam, och har gott samvete.
Citera
2011-10-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Det finns redan goda argument i tråden tycker jag, t.ex. att man inte ska bidra med pengar till en farbror som tjänar pengar på att läsa böner, som han kanske sedan pumpar in i någon extrem islamistisk organisation. WTC-terrordådet har säkert till viss del finansierat av muslimska farbröder som tjänat pengar på halalslakt. Skulle du köpa chokladbollar av en pedofil så han kunde finansiera sitt pedofilnätverk?
Citera
2011-10-11, 07:36
Medlem
Min-Mammas avatar
Nån som känner till om Karinäs stöder eller på annat vis befattar sig med halal-slakt?

http://www.karinas.nu
Citera
2011-10-11, 13:46
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Vet inte om någon annan har nämnt det i denna tråd hur exakt det går till på ett fjäderfä slakteri.
Även om vi bortser från bönen och andra ritualer.

Kycklingen precis som andra fåglar hängs upp i benen på ett rullande band,
sedan kommer dom till ett vatten kar som har el i vattnet och det bedövar fågeln när den huvud går genom vattnet. Därefter är fågeln bedövad helt.
Sedan passerar den en kniv som skär upp halsen och blodet rinner ut.
Nu kommer den in i en skåll maskin som kan liknas med en modern "biltvätt" med borstar som tar bort fjädrarna. Där efter sugs inälvorna ut med en till synes stor "dammsugare" och huvudet skärs av. Nu återstår bara fin kontrollen att alla fjädrar är borta och det gör man för hand och med en blåslampa till hjälp, typ en stor "cigarett tändare".
Inälvorna som hamnat i ett stort kar står där personal och sorterar och vad som motsvarar det som finns i en kyckling stoppas åter in efter tvättning av inälvorna.
Sist på bandet skärs benen av och sedan packciteras dom i oftast vakuum förpackning av plast.

Kan låta grymt men hela proceduren tar ca 10 minuter från levande till packad i plast.
Men det är i verkligheten mycket lindrigt.

Skillnaden är att efter bedövningen läser dom en bön innan kycklingen går in för skållning.
Givetvis är tempot så pass högt att det inte går att läsa en bön för varje enskild kyckling, utan blir liksom till en större grupp av kycklingar under resans gång.
Och skall djuret vara vänt åt ett vist håll så löser man det genom att montera den delen av bandet med riktning dit hän dom önskar.

Det är nog mest ett sätt att vända sig till alla kunder dom skriver ut någon specifik metod.
Andra metoder skulle bli rent för dyra att behandla varje kyckling individuellt och inte ens denna grupp av kunder skulle köpa så pass dyra produkter.

Vist kan metoderna skilja lite men i princip går det till så här.

Rullkragen
Citera
2011-10-14, 17:24
Medlem
Vem0ths avatar
Vänta har folk här glömt bort el-badet?

I Sverige kör man juh el-bad innan halshuggning, dock så överlever 1 av 50 hönor el-badet.

Halal enligt regler ska djuren vara 100% vid liv innan man snittar halsen.
Citera
2011-10-14, 23:12
Medlem
sparrdals avatar
halal...schmalal

kött är mord era stolpskott

http://www.youtube.com/watch?feature...v=es6U00LMmC4#!

en timmes föreläsning som kommer att få er att tänka om... va bara "open minded" innan.

avvara en timme av era ruttna liv och gör en skillnad för alla på den här planeten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in