• 1
  • 2
2011-06-08, 20:56
Medlem
wheezywaiters avatar
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!! blir så arg när man ska gå och handla t.ex nuggets och så ser man den där jävla moskén på paketet som bekräftar att det är HALAL.
Där går fan gränsen, jag som kristen villl inte sitta och äta religöst kött, det ha fan gått för långt när man inte ens kan äta mat utan att det ska vara muslimer som rört och äcklat sig med den.

Vaddå, det är som att vi kristna skulle påstå att allt vin på¨systemet ska vara välsignat för att det är "vår" dryck och vi vill att alla kristna ska dricka och k'nns sig välsignade..

FY FAN!

iaf,
vad tycker ni om att börjar säljas mer och mer i vanliga affärer, detta äcklig HALAL KÖTT!?
Citera
2011-06-08, 21:00
Bannlyst
Köper aldrig kyckling och det finns massa trådar om detta.

Men vilken butik/kedja var det? Var det svensk kyckling eller utländsk? Coop säljer väl bara halal nu?
Citera
2011-06-08, 21:04
Medlem
Lobengulas avatar
Butikers sortiment av produkter är mer lämpligt i Matlagning, metoder och redskap

Vi testar vad mods där säger.

/Mod
Senast redigerad av Lobengula 2011-06-08 kl. 21:29.
Citera
2011-06-08, 22:14
Medlem
Silverturks avatar
Som jag förstått det blir det i praktiken Halal-slakt på kyckling om man slaktar dem på ett vanligt, industriellt vis, som man gjort under lång tid. Detta har dock inte varit tanken, utan det ska istället vara en effektiv och ekonomisk process. När man ändå är igång kan man likväl sätta Halal-märkningen på påsen. Den vinst företaget får av att fler muslimer köper produkten överstiger sannolikt förlusten av att vissa då slutar köpa kycklingen av principskäl.

Jag skulle aldrig få för mig att köpa Halal-slaktat nötkött, men då processen för fjäderfän ändå blir densamma spelar det för mig ingen roll.
Citera
2011-06-08, 22:20
Medlem
Vad spelar det för roll? Skillnaden är ju att man låter djuret bli tömd på allt blod ( eller?).
Jag vet inte hur det är med dig men jag är ute efter KÖTTET. Så vad fan spelar det för roll om man skjuter djuret i huvudet eller skär av halsen? " men djuret lider" om du bu bryr dig så mkt om djuren kanske du ska se till att de inte dör ( av människan) överhuvud taget!
Citera
2011-06-08, 22:57
Medlem
Skulle aldrig köpa halal fyfan vad vidrigt. Visar att islams inflytande över Sverige växer sig allt större när man knappt längre kan undvika att köpa det.
Citera
2011-06-08, 23:09
Medlem
jajahars avatar
Jodå, det går alldeles utmärkt att undvika hal-al. Jag kollar alltid och köper inte sådant. DJURPLÅGERI i religionens tecken.
Citera
2011-06-09, 10:58
Medlem
wheezywaiters avatar
Det som spelar roll för mig är att jag inte vill äta någpt välsignat kött, vad fan ska religion ha med mat och göra?
Citera
2011-06-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wheezywaiter
Vaddå, det är som att vi kristna skulle påstå att allt vin på¨systemet ska vara välsignat för att det är "vår" dryck och vi vill att alla kristna ska dricka och k'nns sig välsignade..

Just den motåtgärden tror jag inte skulle reta rättrogna muslimer så där fasligt mycket. Det är inte den Lars Vilks hade valt, om man säger så...
Citera
2011-06-09, 16:20
Medlem
Isets avatar
Brukar köpa lamm i arabiska butiker (där i princip allt kött är Halal). Deras köttutbud, priser och - i charken - kvalitén är vad jag söker. Hurvida Halal är en "bra" slaktmetod har jag ingen egentlig tanke, tycker det verkar hemskt- men hur ska man slakta ett djur för att det ska vara så lindrigt som möjligt för det (stress, smärta, ångest mm) och samtidigt kunna äta det efteråt (avlivningsmedel används inte vid slakt utan orsak).
Citera
2011-06-09, 18:05
Medlem
Seizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iset
Brukar köpa lamm i arabiska butiker (där i princip allt kött är Halal). Deras köttutbud, priser och - i charken - kvalitén är vad jag söker. Hurvida Halal är en "bra" slaktmetod har jag ingen egentlig tanke, tycker det verkar hemskt- men hur ska man slakta ett djur för att det ska vara så lindrigt som möjligt för det (stress, smärta, ångest mm) och samtidigt kunna äta det efteråt (avlivningsmedel används inte vid slakt utan orsak).

Att skjuta den i huvudet med slaktmask är mig veterligen mer humant än att skära halsen av det och låta den hänga upp och ned för att förblöda. Förbjud halal-slakt i Sverige.
Citera
2011-06-09, 18:09
Medlem
Djuren är nersövda vid halalslakt, så de känner precis lika mycket som de hade blivit halshuggna eller fått smaka på slaktmasken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in