2011-06-13, 03:23
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Aladdin-
Djuren är nersövda vid halalslakt, så de känner precis lika mycket som de hade blivit halshuggna eller fått smaka på slaktmasken.

Halalslaktat kött brukar väl för det mesta vara utländskt och ligga färdigförpackat och fryst i butikerna? Hur ska man då veta om djuret var bedövat vid slakten när man knappt vet vilket land det kom ifrån?

Nej, det bästa man kan göra, även om det kostar lite mer är att köpa närproducerat kravmärkt kött. Bra för miljön, bra för Sverige, bra för djuret och utan långa plågsamma djurtransporter eller religiöst hokuspokus när det är dags för slakt.
Citera
2011-06-13, 12:34
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Jag mailade denna adress konsumentkontakt@kronfagel.se när jag läste om halalsvineriet hos Kronfågel Danmark och fick till svar att inget sådant förekom när det gällde Kronfågels produkter som såldes i Sverige.

Om du inte tror mig så är det bara att maila och fråga på nytt om det förekommer försäljning av halalslaktade kycklingar från Kronfågel här i landet.
Bara bra om de får reda på att det finns en bred konsumentgrupp som vill sparka profeten mellan benen.

Det borde även finnas någon som jobbat hos Kronfågel på FB som kan svara på om maskinen som slaktar fåglarna är vänd till musslornas rövstad och om det står en stolle och läser ur pedofilens bok under tiden kycklingarna halshuggs?
Jag har också mailat till Kronfågel. Jag vill veta om det finns några regler för märkning av slaktmetod eller om man inte är skyldig att tydligt påtala att djuret har plågats till döds via en religiös idiotregel.
Citera
2011-06-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brevett
Är man riktigt renlärig är bedövning fel. Är dock en ganska liten del av världens muslimer som är så renläriga och i synnerhet i Europa har merparten av muslimerna anpassat halal-proceduren för att ens ha möjlighet att få halal-slaktat kött p.g.a. våra djurskyddslagar.

Djurskyddslagar har inte varit ett hinder tidigare. Djurskyddslagar eller ej, jag vill fortfarande ha en källa där det framkommer att djuren bedövas fören man skär av dess halspulsåder, matstrupe, lufstrupe och låter det förblöda till döds. Om du vill se hur det går till så är det bara att söka på t.ex. halalslaughter på youtube.
Citera
2011-06-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakodrako
Djurskyddslagar har inte varit ett hinder tidigare. Djurskyddslagar eller ej, jag vill fortfarande ha en källa där det framkommer att djuren bedövas fören man skär av dess halspulsåder, matstrupe, lufstrupe och låter det förblöda till döds. Om du vill se hur det går till så är det bara att söka på t.ex. halalslaughter på youtube.

Saxat från Djurens Rätt. Tänkte att det skulle ses som en säker källa med tanke på vad just Djurens Rätt sysslar med :

Religiös slakt med bedövning
Många muslimer runt om i världen accepterar vissa former av bedövning före slakt, bland annat Sveriges muslimska råd. Bedövningen ska då helst vara reversibel, det vill säga, djuret kan vakna upp ur bedövningen fullt återställd. Elektrisk bedövning av huvudet fungerar på det sättet. Därför sker idag en del halalslakt med bedövning, bland annat i Sverige, Nya Zeeland, Italien, Sydafrika och Australien.(6) Den enda skillnaden mot vanlig slakt är att en muslim utför snittläggningen och säger orden "I Guds namn". Fortfarande godkänner de flesta judiska grupper endast slakt utan föregående bedövning. På vissa håll, till exempel i Österrike och Finland, sker koscherslakt där djuren bedövas omedelbart efter snittet, så kallad "post-cut stunning".(6)

Läs mer på http://www.djurensratt.se/portal/pag...#ixzz1PB8sQZJO

[Min fetning]
Citera
2011-06-13, 20:15
Medlem
StigAllans avatar
Det är ju även så att man betalar lönen till en muselman om man köper halal vilket är en totalt onödig kostnad som sedan läggs på priset.
Köttet som är besudlat av andedräkten från en muslim med religiös agenda är för mig oätbart!
Citera
2011-06-13, 21:25
Medlem
Har jobbat på kronfågel, och det står inte nån mussla o tjatar när dom slaktar kycklingar.
Däremot så skär man halsen av dom när dom lever, dock så är merparten av dom medvetslösa då pga gasning.
Men ett stort antal varje dag är vid så mkt medvetande att dom ser klingan och drar sig undan från den, skillnaden då blir att dom blir skållade levande istället.
Citera
2011-06-13, 21:47
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bacorre
Har jobbat på kronfågel, och det står inte nån mussla o tjatar när dom slaktar kycklingar.
Däremot så skär man halsen av dom när dom lever, dock så är merparten av dom medvetslösa då pga gasning.
Men ett stort antal varje dag är vid så mkt medvetande att dom ser klingan och drar sig undan från den, skillnaden då blir att dom blir skållade levande istället.
Kallar de detta för halalslakt?
Citera
2011-06-13, 22:14
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bacorre

Att bli skållade levande är inte något vettigt avlivningssätt, men tackar för upplysningen.
Måste gå att få till en ränna där kycklinghalsen löper igenom när de hänger i fötterna och då bör det för var kyckling någon liten tid före klingan tar huvudet spärra flyktvägen för huvudet.

Hur länge sedan var det du jobbade på ett ungefär?
Nyss eller flera år sedan?
Citera
2011-06-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakodrako

Så du tror att den konventionella slakten av kyckling använder sig av bedövning innan man hugger huvudet av dem?

Jag vet inte själv men tror inte att så är fallet. Med tanke på antalet kycklingar och höns som slaktas i industrin vore det en kostsam jätteapparat att bedöva de små liven innan halshuggningen.

Dessutom vet jag inte hur hårt man ska tro på det där med bedövning. Jag läste för några år sedan om två tyska läkare som tvivlade på att bedövningsmedlen och narkosen man använde på hästar fungerade särskilt bra och bestämde sig att prova själva. Den ena läkaren blev bedövad och nedsövd och den andra opererade ut blindtarmen på honom. Det visade sig att de s.k medlen endast paralyserat och varken sövt eller bedövat. Sen om det är vad som används i industrin idag låter jag vara osagt.

Men kontentan är trots allt att västlig konventionell slakt av kyckling och halalslakt av kyckling skiljer sig otroligt lite åt. Halshuggning som halshuggning. Ge fan i att köpa skräpkyckling som vuxit upp under vidriga förhållanden och köp kravkyckling så slipper du halal och får dessutom en bättre produkt.
Citera
2011-06-14, 20:34
Medlem
Svar till Brevett: kycklingens väg är: maskinlastas i container, lastbil till slakteriet, tippas på ett band ur en container, passera en "gastunnel" cirka 30m lång men i 3 nivåer så cirka 10m, bandet i tunneln går sakta så jag gissar på ca 3-4 min transport( kommer inte ihåg exakt) var ca 4 år sen jag slutade.
Gasen är en blandning av kvävgas och rent syre.
Förhoppningsvis kommer dom ut ur tunneln medvetslösa dock inte alla.
Efter det är det en karusell där dom hängs upp i fötterna upp och ner, sen kommer dom till "sticken" där ska halspulsådern skäras av, det står även en person och kontrollerar att alla "sticks", men för det mesta står dom och leker med mobilen osv....
Det fortsätter med skålltankarna, 96 gradigt vatten i några minuter så fjädrarna ska släppa, där kommer nog ingen levande ifrån.
Efter det blir det plockmaskin och el-mörning, sen urtag slakt, pack osv.
Vill inte säga på vilken avd jag jobbade, men jag var aldrig inblandad i själva produktionen.
Citera
2011-06-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wheezywaiter
Det som spelar roll för mig är att jag inte vill äta någpt välsignat kött, vad fan ska religion ha med mat och göra?
Varför bryr du dig ens? Är det coolt att bojkotta religiösa saker? Kan du inte bara äta det utan att bry dig om att det slaktats på religiöst vis? Det är ungefär som att säga att man inte tycker om invandrare och vägrar äta en pizza bara för att den tillagats av en turk eller kanske till och med en italienare. Vad fan spelar det för jävla roll?
Citera
2011-06-14, 21:39
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Varför bryr du dig ens? Är det coolt att bojkotta religiösa saker? Kan du inte bara äta det utan att bry dig om att det slaktats på religiöst vis? Det är ungefär som att säga att man inte tycker om invandrare och vägrar äta en pizza bara för att den tillagats av en turk eller kanske till och med en italienare. Vad fan spelar det för jävla roll?
Det finns redan goda argument i tråden tycker jag, t.ex. att man inte ska bidra med pengar till en farbror som tjänar pengar på att läsa böner, som han kanske sedan pumpar in i någon extrem islamistisk organisation. WTC-terrordådet har säkert till viss del finansierat av muslimska farbröder som tjänat pengar på halalslakt. Skulle du köpa chokladbollar av en pedofil så han kunde finansiera sitt pedofilnätverk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in