Citat:
Ursprungligen postat av Drakodrako
Djurskyddslagar har inte varit ett hinder tidigare. Djurskyddslagar eller ej, jag vill fortfarande ha en källa där det framkommer att djuren bedövas fören man skär av dess halspulsåder, matstrupe, lufstrupe och låter det förblöda till döds. Om du vill se hur det går till så är det bara att söka på t.ex. halalslaughter på youtube.
Så du tror att den konventionella slakten av kyckling använder sig av bedövning innan man hugger huvudet av dem?
Jag vet inte själv men tror inte att så är fallet. Med tanke på antalet kycklingar och höns som slaktas i industrin vore det en kostsam jätteapparat att bedöva de små liven innan halshuggningen.
Dessutom vet jag inte hur hårt man ska tro på det där med bedövning. Jag läste för några år sedan om två tyska läkare som tvivlade på att bedövningsmedlen och narkosen man använde på hästar fungerade särskilt bra och bestämde sig att prova själva. Den ena läkaren blev bedövad och nedsövd och den andra opererade ut blindtarmen på honom. Det visade sig att de s.k medlen endast paralyserat och varken sövt eller bedövat. Sen om det är vad som används i industrin idag låter jag vara osagt.
Men kontentan är trots allt att västlig konventionell slakt av kyckling och halalslakt av kyckling skiljer sig otroligt lite åt. Halshuggning som halshuggning. Ge fan i att köpa skräpkyckling som vuxit upp under vidriga förhållanden och köp kravkyckling så slipper du halal och får dessutom en bättre produkt.