2011-06-09, 19:00
Medlem
zepofans avatar
Att det ska vara så förbannat svårt att få tag på halalslaktad gris. Det verkar inte finnas alls i på mindre orter, hur är det i storstäder med saluhallar?
Citera
2011-06-09, 19:35
Medlem
Mig veterligen är ALL kyckling i Sverige halal-slaktad, förutom att bönen och att kycklingen är vänd mot Mecka. Avlivningen sker med en roterande kniv och kycklingen töms på blod. Det är ganska opraktiskt med någon annan avlivningsmetod.

Personligen blir jag inte nämnvärt upprörd över det faktum att en snubbe bett en bön samtidigt som djuret avlivades.
Citera
2011-06-09, 19:42
Medlem
StigAllans avatar
Kronfågel har vid förfrågan svarat att deras kyckling som säljs i Sverige inte är belamrad med religiöst hokuspokuseri.

Därför är de detta fabrikat som gäller för mig tills någon annan har något annat att komma med.
Kalaskyckling är vad jag tror mig minnas även den utan profetidioti.

Till sist så tycker jag att man skippar den "marinerade" kycklingen där vi bara väntar på vilket fabrikat som kommer upp med 50% vatten tillsatt.
Men ett kilopris på 25 kr.
Citera
2011-06-09, 21:28
Medlem
irrblosss avatar
Jag har aldrig sett något halalkött på ICA/Coop tack och lov. Får de ens sätta någon halalstämpel bara för att de huggit huvudet av djuret när det var vid liv? Måste inte någon imam stå och be och idka analsex med sin syster i riktning mot Mecka samtidigt? Hyr seriösa slakterier (med halalstämpel, om det nu finns något sådant) in muslimer för att välsigna köttet som de maskinslaktar?
Citera
2011-06-09, 22:06
Medlem
StigAllans avatar
Här verkar COOP helt ha tagit fasta på halareriet.
Coop Norrland eller vad de nu har ändrat till?
Citera
2011-06-09, 22:15
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wheezywaiter
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!! blir så arg när man ska gå och handla t.ex nuggets och så ser man den där jävla moskén på paketet som bekräftar att det är HALAL.
Där går fan gränsen, jag som kristen villl inte sitta och äta religöst kött, det ha fan gått för långt när man inte ens kan äta mat utan att det ska vara muslimer som rört och äcklat sig med den.

Vaddå, det är som att vi kristna skulle påstå att allt vin på¨systemet ska vara välsignat för att det är "vår" dryck och vi vill att alla kristna ska dricka och k'nns sig välsignade..

FY FAN!

iaf,
vad tycker ni om att börjar säljas mer och mer i vanliga affärer, detta äcklig HALAL KÖTT!?

Jamen man slaktar ju inte fågel på annat sätt än att hugga huvudet av dem.
Citera
2011-06-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Aladdin-
Djuren är nersövda vid halalslakt, så de känner precis lika mycket som de hade blivit halshuggna eller fått smaka på slaktmasken.

Det där påståendet skulle jag gärna vilja ha en källa på!
Vad jag har förstått så är det förbjudet med bedövning vid halalslakt.
Citera
2011-06-09, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakodrako
Det där påståendet skulle jag gärna vilja ha en källa på!
Vad jag har förstått så är det förbjudet med bedövning vid halalslakt.

Är man riktigt renlärig är bedövning fel. Är dock en ganska liten del av världens muslimer som är så renläriga och i synnerhet i Europa har merparten av muslimerna anpassat halal-proceduren för att ens ha möjlighet att få halal-slaktat kött p.g.a. våra djurskyddslagar.
Citera
2011-06-09, 23:06
Medlem
.-.-.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har aldrig sett något halalkött på ICA/Coop tack och lov. Får de ens sätta någon halalstämpel bara för att de huggit huvudet av djuret när det var vid liv? Måste inte någon imam stå och be och idka analsex med sin syster i riktning mot Mecka samtidigt? Hyr seriösa slakterier (med halalstämpel, om det nu finns något sådant) in muslimer för att välsigna köttet som de maskinslaktar?

Är du blind då?
Nästan allt är ju halal, men det är inte lätt att se märkningen, stor som en femtioöring och brukar vara i nåt hörn på baksidan, så det är nog många som aldrig tänker på den. Det borde istället vara stor text på kött som är garanterat halalfritt, egentligen är det skandal att man får gömma en sån märkning på det sättet.
Citera
2011-06-12, 13:54
Medlem
Bengrots avatar
Jag köpte chicky bits av märket Danpo. Det sitter ett pyttelitet märke på paketet som man inte ser vad det står på det. Jag kollade upp deras hemsida och så här ser märket ut.

http://www.danpo.dk/main/default.asp...d=118&langID=1

Gå in under Dyrevelfaerd och sedan under slagtning om ni inte ser märket direkt via länken.

Då jag inte vill uppmuntra religiös ritualslakt så har jag därmed köpt min sista produkt från Danpo och jag ska from nu vara mer uppmärksam på hur maten jag handlar är uppmärkt.
Senast redigerad av Bengrot 2011-06-12 kl. 14:27. Anledning: Länken funkar inte alltid
Citera
2011-06-12, 13:55
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Kronfågel har vid förfrågan svarat att deras kyckling som säljs i Sverige inte är belamrad med religiöst hokuspokuseri.

Därför är de detta fabrikat som gäller för mig tills någon annan har något annat att komma med.
Kalaskyckling är vad jag tror mig minnas även den utan profetidioti.

Till sist så tycker jag att man skippar den "marinerade" kycklingen där vi bara väntar på vilket fabrikat som kommer upp med 50% vatten tillsatt.
Men ett kilopris på 25 kr.
Kronfågel ljuger.
Citera
2011-06-12, 14:58
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Kronfågel ljuger.

Tror inte det för då borde den förhatliga halalsymbolen finnas på förpackningen.
Det är i Danmark som kronfågel har halal men inte i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in