Citat:
Ursprungligen postat av
boboboxbox
En illegitim freteelse som helt utanfr lag och rtt tar sig fr att styra vem som fr anvnda vilka frger, frkortningar och namn nr man vill starta en klubb.
Man hotar andra freningar och sammanslutningar med "problem", och de f som inte rttar in sig i ledet direkt fr ocks ofta svrigheter p halsen.
Allmnt uppmrksammade hndelser i nrtid:
Svineri 2012
(FB) Maskerade mn till attack mot Mc-klubben Svineri Mc i Smedby, Kalmar
Hising Island 2010
http://www.expressen.se/nyheter/mc-k...-hells-angels/
http://mcrazzia.blogspot.dk/2010/04/...r-pa-eget.html
(kommentarerna sger mer n ngot annat)
Vidare s frsker man styra vem som fr ka p vilkas fester, och vem som skall umgs med vem, hur mrken skall utformas, hur lnge man skall skura p toaletterna innan man fr bli medlem osv.
Det r allts trams utan dess like som man bara borde kunna skratta t - om dom nu inte slog folk snder och samman, hrskade med skrck och hot samt fullstndigt utarmar och delgger knuttekulturen dr dom drar fram.
Invndningarna frn de frlsta kommer nu att bli:
* att jag blandar ihop sverigemodellen med Hells Angels och att HA bara r en av alla medlemmar i sverigemodellen.
(Yeah right)
* att sverigemodellen skapades fr att skapa ordning i bikersverige och att inga klubbar skulle kunna nybildas utan kontroll och vervakning.
(och fr vem r denna kontroll s viktig?)
MC-Sverige behver sverigemodellen lika mycket som ett dggdjur behver fstningar.
Inte alls, allts.
Liknelsen mellan sverigemodellen och en fsting stmmer p fler plan:
parasiterar och suger blod, sprider sjukdomar och r avskydda av de flesta.
Det str mycket klart att du r inte vrst imponerad av modellen och skert finns det en del i det du sger men ocks en hel del patos som frvrnger bilden.
Jag sjlv stod lnge utanfr modellen men var nyfiken p den som ett mjligt alternativ. Det fanns massa olika stt att bli en del av strre sammanhang och f den sociala biten av mc-livet tillfredstllt. Insg snabbt att till exempel aktiviteterna inom SMC var fullkomligt ointressanta fr mig. Upplevde SMC lite fr stelt och "boy scout". Samma tyckte jag om mnga grupperingar som hade sitt klubbhus p en Facebook sida.
Jag bde lste p och pratade mycket med mc-folk innanfr och utanfr SBM. Jag lste allt jag kunde komma t och frskte behlla en objektiv instllning. Jag blev bjuden till SBM-fester och allt eftersom brjade se pongen i att vara en del av modellen. Det tog mig ca 2 r att "forska fram" all info jag behvde fr att ta steget in i SBM.
SBM har en lng historia och mycket har hnt ver ren. Nr jag pratar med gamla skolan bikers s inser jag att dagens klubbar r inte s som det vara 20 r sedan. Samma gller ven fr modellen kan man anta d. Drfr tror jag ocks att man kan mla fram en negativ bild p modellen om man vljer att grva fram bara det som talar emot modellen. Finns en lng resa som bjuder p dalar och toppar. Det gller ju precis allting som har ett lngre livsspann att analysera.
Min slutsats var i alla fall att fr mig som en ensklid hojkare r det bra mycket mera givande att ing i modellen n att st utanfr. Hittintills har jag inte behvt ngra det beslutet, tvrtom.
Sknt ocks att Sverige har idag SMC, IMA, SBM, olika webbaserade grupperingar och helt fristende hojkare ute p vgarna. Vi med hojintresse ska nog inte fokusera p annat n att gra bst ut av det valet man sjlv har gjort.
Jag misstnker att vldigt mnga som skriver p olika mc-trdar hr p Flashback har i sjlva verket ingen frstahandsinformation utan skriver sina spekulationer som om de vore fakta. r man lite insatt s genomskdar man dom killarna rtt enkelt.