• 4
  • 5
2016-12-24, 12:41
Medlem
Invndningarna frn de frlsta kommer nu att bli:
* att jag blandar ihop sverigemodellen med Hells Angels och att HA bara r en av alla medlemmar i sverigemodellen.
(Yeah right)

* att sverigemodellen skapades fr att skapa ordning i bikersverige och att inga klubbar skulle kunna nybildas utan kontroll och vervakning.
(och fr vem r denna kontroll s viktig?)

MC-Sverige behver sverigemodellen lika mycket som ett dggdjur behver fstningar.
Inte alls, allts.
Liknelsen mellan sverigemodellen och en fsting stmmer p fler plan:
parasiterar och suger blod, sprider sjukdomar och r avskydda av de flesta.[/quote]

Om du vill anse att SBM r ngot HAMC styrt upp, hur kan det d komma sig att SBM r ldre n HAMC Sweden?

Om du vill anse att SBM r ngot HAMC styrt upp, hur kan d det vara s att bde HAMC och BMC varit med i SBM, medans BMC idag inte r det fr att de helt enkelt inte fljde stadgarna?

Om du nu inte kan slppa saker som hnde 1990-1993, och vill f det till att det fungerar exakt likadant idag 23-26 r senare, hur frklarar du d I.M.A skapats och klubbars fria val att ansluta sig dr?

P vilket vis suger en organisation som det r frivilligt att ska sig till blod, sprider sjukdomar? Sen vet inte jag vilka "de flesta" du talar om r, men jag har nnu inte ptrffat ngon som avskytt SBM, inte ens en av grundarna till I.M.A gr det.
Senast redigerad av Baggerboy 2016-12-24 kl. 12:44.
Citera
2016-12-25, 23:42
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baggerboy
...Om du vill anse att SBM r ngot HAMC styrt upp, hur kan d det vara s att bde HAMC och BMC varit med i SBM, medans BMC idag inte r det fr att de helt enkelt inte fljde stadgarna?

Det hr knde jag inte till. Intressant. Var det lnge sedan BMC lmnade modellen?
Citera
2016-12-25, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWasBornSixtySix
Det hr knde jag inte till. Intressant. Var det lnge sedan BMC lmnade modellen?

Jag ska hitta kllan till informationen igen s ska jag ge svar p den frgan.
Citera
2016-12-31, 00:47
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
En illegitim freteelse som helt utanfr lag och rtt tar sig fr att styra vem som fr anvnda vilka frger, frkortningar och namn nr man vill starta en klubb.
Man hotar andra freningar och sammanslutningar med "problem", och de f som inte rttar in sig i ledet direkt fr ocks ofta svrigheter p halsen.

Allmnt uppmrksammade hndelser i nrtid:

Svineri 2012
(FB) Maskerade mn till attack mot Mc-klubben Svineri Mc i Smedby, Kalmar

Hising Island 2010
http://www.expressen.se/nyheter/mc-k...-hells-angels/

http://mcrazzia.blogspot.dk/2010/04/...r-pa-eget.html
(kommentarerna sger mer n ngot annat)

Vidare s frsker man styra vem som fr ka p vilkas fester, och vem som skall umgs med vem, hur mrken skall utformas, hur lnge man skall skura p toaletterna innan man fr bli medlem osv.

Det r allts trams utan dess like som man bara borde kunna skratta t - om dom nu inte slog folk snder och samman, hrskade med skrck och hot samt fullstndigt utarmar och delgger knuttekulturen dr dom drar fram.

Invndningarna frn de frlsta kommer nu att bli:
* att jag blandar ihop sverigemodellen med Hells Angels och att HA bara r en av alla medlemmar i sverigemodellen.
(Yeah right)

* att sverigemodellen skapades fr att skapa ordning i bikersverige och att inga klubbar skulle kunna nybildas utan kontroll och vervakning.
(och fr vem r denna kontroll s viktig?)

MC-Sverige behver sverigemodellen lika mycket som ett dggdjur behver fstningar.
Inte alls, allts.
Liknelsen mellan sverigemodellen och en fsting stmmer p fler plan:
parasiterar och suger blod, sprider sjukdomar och r avskydda av de flesta.

Det str mycket klart att du r inte vrst imponerad av modellen och skert finns det en del i det du sger men ocks en hel del patos som frvrnger bilden.

Jag sjlv stod lnge utanfr modellen men var nyfiken p den som ett mjligt alternativ. Det fanns massa olika stt att bli en del av strre sammanhang och f den sociala biten av mc-livet tillfredstllt. Insg snabbt att till exempel aktiviteterna inom SMC var fullkomligt ointressanta fr mig. Upplevde SMC lite fr stelt och "boy scout". Samma tyckte jag om mnga grupperingar som hade sitt klubbhus p en Facebook sida.

Jag bde lste p och pratade mycket med mc-folk innanfr och utanfr SBM. Jag lste allt jag kunde komma t och frskte behlla en objektiv instllning. Jag blev bjuden till SBM-fester och allt eftersom brjade se pongen i att vara en del av modellen. Det tog mig ca 2 r att "forska fram" all info jag behvde fr att ta steget in i SBM.

SBM har en lng historia och mycket har hnt ver ren. Nr jag pratar med gamla skolan bikers s inser jag att dagens klubbar r inte s som det vara 20 r sedan. Samma gller ven fr modellen kan man anta d. Drfr tror jag ocks att man kan mla fram en negativ bild p modellen om man vljer att grva fram bara det som talar emot modellen. Finns en lng resa som bjuder p dalar och toppar. Det gller ju precis allting som har ett lngre livsspann att analysera.
Min slutsats var i alla fall att fr mig som en ensklid hojkare r det bra mycket mera givande att ing i modellen n att st utanfr. Hittintills har jag inte behvt ngra det beslutet, tvrtom.

Sknt ocks att Sverige har idag SMC, IMA, SBM, olika webbaserade grupperingar och helt fristende hojkare ute p vgarna. Vi med hojintresse ska nog inte fokusera p annat n att gra bst ut av det valet man sjlv har gjort.

Jag misstnker att vldigt mnga som skriver p olika mc-trdar hr p Flashback har i sjlva verket ingen frstahandsinformation utan skriver sina spekulationer som om de vore fakta. r man lite insatt s genomskdar man dom killarna rtt enkelt.
Senast redigerad av IWasBornSixtySix 2016-12-31 kl. 00:54.
Citera
2018-06-16, 01:44
Medlem
PnBMTs avatar
Sg en Bosancheros MC idag. Aldrig hrt talas om tidigare. Varken en SBM eller IMA.
Googlade utan resultat... ngon som vet mera ?
Citera
2018-07-06, 12:12
Medlem
tja
var sg du han?
Citera
2018-07-06, 12:16
Medlem
var sg du den? r du sker p att han hade mc?
Citera
2018-11-02, 22:45
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Miklagrd MC Motala - Brand

Lste nyligen om branden som hade frstrt klubbens lokaler och stort antal hojar som fanns dr. Har aldrig tidigare hrt om denna klubb s forskade lite extra och det verkar att de r med i varken IMA eller SBM. MMC verkar vara en seris klubb och existerat massa r. Konstigt att jag har aldrig hrt talas om dom. Detta vckte min nyfikenhet. Ngon som vet mera?

Frresten, man har ordnat en vlgrenhetskvll den 3e november i Kulturakademin. Alla intkter gr till teruppbyggandet av den brandskadade lokalen. S om ngon hr r i krokarna d och har uppriktigt intresse fr mc-vrlden s d kan ni passa p att bidra.

https://mvt.se/nyheter/motala/klubbl...om5538640.aspx
Senast redigerad av IWasBornSixtySix 2018-11-02 kl. 22:50. Anledning: Fel kategori nmnd i brdtext
Citera
2018-11-02, 22:46
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PnBMT
Sg en Bosancheros MC idag. Aldrig hrt talas om tidigare. Varken en SBM eller IMA.

Dom finns.
Citera
2018-11-19, 08:24
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PnBMT

Vild gissning. RGF provisar? :P
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in