Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-06, 20:54
  #1
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Jag är intresserad av att veta vad det finns för MC klubbar i vårat avlånga land som har haft "modet" att stå utanför den sk Sverigemodellen (SBM).

Jag väljer att lägga denna tråd i detta forum för att jag anser att det inte har något med brottslighet att göra, om nu någon skulle vilja påpeka att det redan finns en tråd i OB forumet som handlar om Sverigemodellen.

Jag vill inte att detta skall bli en listtråd, då mod kommer att med största sannolikhet slänga denna tråd i papperskorgen då.
Så för att undvika att det blir en listtråd, berätta gärna lite om den aktuella klubben du nämner, var dom håller till, hur många dom är, vad dom kör för hojar om det är en HD klubb eller blandklubb eller en jappsklubb tex, även om det är en klubb för enbart män eller om det är en mixklubb.

Berätta så mycket du kan om klubben så man får sig en bild av hur dom fungerar och deras "ideologi" eller vad man skall kalla det.

Även frågor om specifika klubbar ni undrar över kan tas i denna tråd.

För att ni skall vara säkra på om den klubben ni nämner INTE är med i SBM, så länkar jag till SBM:s register över anslutna SBM klubbar.

http://www.svemod.se/

Känner mod att denna tråd INTE passar in här så för all del, flytta den då var du tycker/tror den hör hemma. Fast helst då inte till papperskorgen tack.
Citera
2011-06-06, 21:05
  #2
Medlem
MrColts avatar
Första man lägger märke till är att Bandidos samt deras "medarbetare" saknas.
Även Mothers Freak i GBG saknas,men i deras fall handlar det nog inte om mod från klubbens sida utan snarare SBM=HA:s rädsla att reta upp kollektivet genom att genomföra ngn. form tvångsanslutning.
Citera
2011-06-07, 10:02
  #3
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Nej mod handlar det inte om så mycket som att dom VET att det går bra att stå utanför. Har man vart i närheten av HA och sett hur dom fungerar så vet man att det är mycket snack och lite verkstad. Men det var därför jag satte modet inom situationstecken också.

Det som tyvär håller kvar många klubbar inom SBM är ju dock rädslan för att dom ska bli nedstängda av HA om dom går ut. Jag har flera gånger pratat med klubbkillar som är med i modellen och ifrågasatt varför dom är kvar om dom nu tycker att det känns meningslöst som många av dom påtalat. Svaret blir då oftast, "Det blir problem om vi går ur." Vilket enbart bygger på rädsla för stora stygga HA.

Sorgligt men sant
Citera
2011-06-07, 22:33
  #4
Medlem
MrColts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laughing-Buddha
Nej mod handlar det inte om så mycket som att dom VET att det går bra att stå utanför. Har man vart i närheten av HA och sett hur dom fungerar så vet man att det är mycket snack och lite verkstad. Men det var därför jag satte modet inom situationstecken också.

Det som tyvär håller kvar många klubbar inom SBM är ju dock rädslan för att dom ska bli nedstängda av HA om dom går ut. Jag har flera gånger pratat med klubbkillar som är med i modellen och ifrågasatt varför dom är kvar om dom nu tycker att det känns meningslöst som många av dom påtalat. Svaret blir då oftast, "Det blir problem om vi går ur." Vilket enbart bygger på rädsla för stora stygga HA.

Sorgligt men sant

Men när en medlem med FF-badge talar om för dig att det kan bli jobbigt,käftar man inte emot direkt.
Citera
2011-06-08, 22:53
  #5
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrColt
Men när en medlem med FF-badge talar om för dig att det kan bli jobbigt,käftar man inte emot direkt.
Som sagt, mycket sorgligt att folk skall bli rädda för att nån har lite farliga patchar på sig.... det är det dom lever på, att folk är rädda och inte synar dom.

Men åter till topik.

Vilka klubbar i Sverige är inte rädda för HA och går sin egen väg utanför SBM, och då räknar jag inte med andra internationella klubbar såsom Bandidos och Outlaws mm, utan inhemska klubbar?

Mothers Freak tydligen, och till det lägger jag South Side MC från Örebro som tydligen inte är med. En Harleyklubb som funnits sedan nån gång på 70 talet om jag inte tar fel. Verkar vilja sköta sig själva och har klarat sig bra med det hittills verkar det som.
Citera
2011-06-08, 22:56
  #6
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Angående Mothers så är det väl mer att gubbarna där kände gubbarna i Gamlestaden och därmed så fanns det inget behov för att tvinga in dem i fållan.
Citera
2011-06-08, 23:07
  #7
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentaxanalytiker
Angående Mothers så är det väl mer att gubbarna där kände gubbarna i Gamlestaden och därmed så fanns det inget behov för att tvinga in dem i fållan.
Dom var väll knappast dom enda i Göteborg som kände Gamelstaden?
Citera
2011-06-08, 23:26
  #8
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Nej, du har rätt. Jag sitter och sløar vid datorn dvs bara skriver "from the top of my head".
Citera
2011-06-09, 20:54
  #9
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentaxanalytiker
Nej, du har rätt. Jag sitter och sløar vid datorn dvs bara skriver "from the top of my head".
Ja visst har jag rätt....har nästan alltid rätt.

Du har inga fler klubbar du kommer på som inte är med i SBM....bara så här "From the top off your head"?
__________________
Senast redigerad av Laughing-Buddha 2011-06-09 kl. 20:56.
Citera
2011-06-10, 18:01
  #10
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Ville först säga Ragnarök mc i Borås men så kom jag på att jaf sett dem på fest hos Freja freaks tillsammans med HA. Sedan så såg jag att de länkade till Scanbike på hemsidan.
Men jag vet att de har strulat med sweden-märket och även börjat fjanta sig med färger.
Trevliga killar, men de är bara småbus. Skulle det bli tjafs på riktigt så lägger de ner.
Citera
2011-06-10, 20:25
  #11
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentaxanalytiker
Ville först säga Ragnarök mc i Borås men så kom jag på att jaf sett dem på fest hos Freja freaks tillsammans med HA. Sedan så såg jag att de länkade till Scanbike på hemsidan.
Men jag vet att de har strulat med sweden-märket och även börjat fjanta sig med färger.
Trevliga killar, men de är bara småbus. Skulle det bli tjafs på riktigt så lägger de ner.
Nej Ragnarök är med i SBM så dom är inte intressanta i denna tråd. Och för att förtydliga, det är inte enbart tuffa klubbar som kan presenteras i denna tråd.
Citera
2011-06-12, 20:38
  #12
Medlem
snartsomdus avatar
Henhouse i Katrineholm, varför verkat inte.
Plebs,
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback