2018-02-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Finns det en källa till de 19 huggen mot M eller är det som brukligt en sammanblandning av ollika källor.
T.ex. dessa källor.
Med 20 knivhugg misstänks den tidigare barnsoldaten ha mördat sitt offer i ett industriområde i Borås https://www.expressen.se/gt/visar-hur-det-brutala-knivmordet-gick-till/
En kvinna knivhöggs ett tjugotal gånger på ett vandrarhem i Stockholm under natten till måndag.
https://www.svd.se/kvinna-fick-20-knivhugg
Den man som mördades i Tranås den 4 februari fick ett 20-tal knivhugg
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=821577

Nej, det har behandlats i tråden.. där en skrev att Mohammed fick 19 knivhugg och en annan rättade denne med att de 19 knivhuggen var de mot huvud/hals, och det totala antalet betydligt fler, bland annat ett mot anus.
Citera
2018-02-01, 23:47
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Finns det en källa till de 19 huggen mot M eller är det som brukligt en sammanblandning av ollika källor.
T.ex. dessa källor.
Med 20 knivhugg misstänks den tidigare barnsoldaten ha mördat sitt offer i ett industriområde i Borås https://www.expressen.se/gt/visar-hur-det-brutala-knivmordet-gick-till/
En kvinna knivhöggs ett tjugotal gånger på ett vandrarhem i Stockholm under natten till måndag.
https://www.svd.se/kvinna-fick-20-knivhugg
Den man som mördades i Tranås den 4 februari fick ett 20-tal knivhugg
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=821577

Vad har du för teori förutom bröderna du tipsat polis om får några år sen?
Citera
2018-02-02, 00:06
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Förstår inte riktigt? Mohammed kan ju ha lagt sig i relationen mellan storasystern och en eventuell ”pojkvän”? Mohammed kan ha sagt något till denne person, typ ”passa dig så jag inte berättar för min släkt för då kommer de att döda dig”.

Finns även uppgifter om att Mohammed hotat andra med släktingar, liknande exemplet jag just skrev. Kan leta upp inlägget om någon vill få det bekräftat.

Finns också ett fall för några år sedan(?) där en pojkvän dödades av sin flickväns familj (bror och pappa, även om bara brodern dömdes?), pga heder.

Säger inte att det är så, men det går ju att hitta ett personligt motiv mot Mohammed utifrån det här scenariot.

Du har nog rätt i ditt tänk här.
Citera
2018-02-02, 00:53
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Nej, det har behandlats i tråden.. där en skrev att Mohammed fick 19 knivhugg och en annan rättade denne med att de 19 knivhuggen var de mot huvud/hals, och det totala antalet betydligt fler, bland annat ett mot anus.
Ngn har sagt si och så men var är källan som jag kan klicka på och inte till ngn på tråden som trollar.
Citera
2018-02-02, 01:13
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Vad har du för teori förutom bröderna du tipsat polis om får några år sen?
Min teori har varit att ngn känt sig förfördelad i spåren av släkten A's affärsverksamheter: företag har köpts in konkursfärdiga, rekonstruktioner tillkommit där tidigare anställda fått avsked och släktens medlemmar anställts med lönebidrag osv. Det är en schablon, ja, och jag kan ha fel i det fallet men det är vad jag utläst på Flashback om släktens dataaffärer.

Jag trodde länge att ngn ung man i just Värmland fick i uppdrag att "läxa upp" den släkten, tog sikte på verksamheten i Linköping och det spårade ur när ngn skulle skrämma M. M hade en kniv med sig som en talisman, en ung pojke kan inte gärna försvara sig med en sådan, och den som skulle skrämma M fick frispel när M drog fram kniven.

Det har varit min teori och jag håller lite fast vid den än idag.

Vad gäller mitt tips trodde jag inte för en sekund att det skulle leda till gm. Det var bara kul att få knäppa polisen på näsan som inte hade dammsugit det rödmarkerade området på prioriteringskartan. Bara det är en sensation i min ordnade värld av atomer och elektroner.

Men där har jag blivit mycket betänklig och anar att allt inte står rätt till... någonstans. Nu tänker jag så här: faller en (dvs. att GM grips) så faller många. Därför tror jag det kan finnas en viss tröghet att med tvångsåtgärd ta in dna-prov från den som satt sig i vägrar pärmen. Han lämnas i fred och många sitter kvar på sina höga stolar utan att dras ned i smutsen. Jo, mer vet jag än vad jag kan tillkännage här på tråden.

Kort sagt: facit kommer att kunna överraska den dag det ligger på bordet.
Citera
2018-02-02, 03:20
Medlem
Citat:
Ngn har sagt si och så men var är källan som jag kan klicka på och inte till ngn på tråden som trollar.

Orkar inte leta upp källor för att få fram exakt antal knivhugg, för tycker inte det är relevant. Personerna som diskuterade antal knivhugg var trovärdiga, så har ingen anledning till att misstro det. Men gå in på Lennarts blogg så får du en bra bild över skadebilden (förutom att han antagligen har fel i antagandet att gm är vänsterhänt).

Hänvisade till tråden för att belysa att det inte var en sammanblandning med andra fall. Det var alltså en diskussion om Mohammeds skadebild av personer i tråden som var insatta. (Utesluter inte sammanblandning rent teoretiskt, men ändå)
Senast redigerad av clandeztino 2018-02-02 kl. 03:22.
Citera
2018-02-02, 08:11
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Orkar inte leta upp källor för att få fram exakt antal knivhugg, för tycker inte det är relevant. Personerna som diskuterade antal knivhugg var trovärdiga, så har ingen anledning till att misstro det. Men gå in på Lennarts blogg så får du en bra bild över skadebilden (förutom att han antagligen har fel i antagandet att gm är vänsterhänt).

Hänvisade till tråden för att belysa att det inte var en sammanblandning med andra fall. Det var alltså en diskussion om Mohammeds skadebild av personer i tråden som var insatta. (Utesluter inte sammanblandning rent teoretiskt, men ändå)
Ett officiellt dokument, en artikel i en tidning t.ex. där en rättsläkare uttalat sig är en källa. Vad ngn på tråden säger är aldrig en källa. Vid alla mord som diskuteras på Flashback dyker det alltid upp små troll som har specifik information som knivhugg i anus: jag tror att det tillfredsställer dem att fantisera på det viset och flera med den läggning tar fasta på fantasierna och sprider dem vidare.

I det här specifika fallet tror jag inte att rättsläkaren yppat vilka skador och hur många knivhugg som utdelats mot offren: det tjänar nämligen inget som helst syfte att berätta detta för allmänheten. Här finns nämligen detaljer som måste sparas till en ev kommande rättegång, det är så man arbetar för att inte spela korten i handen på en gm.

Det finns många troll på den här tråden, som på alla andra trådar med mord.

edit: Bild av skadebilden är en sak för sig och den har vi alla, mer eller mindre, kunnat "läsa" oss fram till i olika tidningar, men detaljer om antal knivhugg och var dessa sitter är en helt annan sak som bara en rättsläkare har kunskap om och det behåller han/hon för sig fram till rättegångsdagen.
Senast redigerad av MossTrums 2018-02-02 kl. 08:24.
Citera
2018-02-02, 09:35
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Tycker absolut ni ska få försöka träffa herr Staaf eller någon annan utredare.

Vill hemskt gärna få svart på vitt att det enbart är en persons blod på mössan och inga andras.

En bekant ska försöka få klarhet via en utredare han haft kontakt med tidigare hur det ligger till med mössan. Om dom vill gå ut med hur mycket blod det fanns på den och om det fanns blod från fler än en person på den.
Citera
2018-02-02, 09:41
Medlem
Citat:
Ett officiellt dokument, en artikel i en tidning t.ex. där en rättsläkare uttalat sig är en källa. Vad ngn på tråden säger är aldrig en källa. Vid alla mord som diskuteras på Flashback dyker det alltid upp små troll som har specifik information som knivhugg i anus: jag tror att det tillfredsställer dem att fantisera på det viset och flera med den läggning tar fasta på fantasierna och sprider dem vidare.

I det här specifika fallet tror jag inte att rättsläkaren yppat vilka skador och hur många knivhugg som utdelats mot offren: det tjänar nämligen inget som helst syfte att berätta detta för allmänheten. Här finns nämligen detaljer som måste sparas till en ev kommande rättegång, det är så man arbetar för att inte spela korten i handen på en gm.

Det finns många troll på den här tråden, som på alla andra trådar med mord.

edit: Bild av skadebilden är en sak för sig och den har vi alla, mer eller mindre, kunnat "läsa" oss fram till i olika tidningar, men detaljer om antal knivhugg och var dessa sitter är en helt annan sak som bara en rättsläkare har kunskap om och det behåller han/hon för sig fram till rättegångsdagen.

1. Håller med dig angående källor, och att påståenden i trådar lätt blir till sanningar.

2. Är ganska säker på att uppgifter om knivhugg i anus kommer från en utredande polis i det här fallet, och att det var ett svar på en fråga i en Aftonbladet-chatt (men kan missta mig).

3. Tror inte att polisen undanhåller sådana uppgifter i det här fallet eftersom de har en hundraprocentig DNA-profil att förlita sig på. Om någon erkänner och det blir träff men personen inte säger sig ha huggt Mohammed i anus, blir han frisläppt då? Det är från utredning till utredning ett balanserande mellan att lämna ut uppgifter om fallet till media och behålla dem för sig själva för att kunna styrka exempelvis erkännanden, men i det här fallet finns DNA och därför prioriterar polisen nog att lämna uppgifter till media för att öka intresset för fallet och förhoppningsvis på den vägen få ett tips.

4. Det var slarvigt av mig att precisera att det var just 19 knivhugg eftersom det ju är ett precist tal, istället för att skriva ett tiotal. Det räcker för att få fram det relevanta, nämligen att Mohammed utsattes för ett betydande antal knivhugg och i det hela ett övervåld som gör att motivet borde tolkas som antingen personligt riktat mot Mohammed eller är ett verk av en besinningslös, psykiskt labil person. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Citera
2018-02-02, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ok vad är din teori?

OK. Citerar min själv (#9222)
"Om man skiftar fokus, från GM till M, får man helt andra vibbar. M har gjort något som fått GM att ilskna till. Och det måste vara riktat mot GM eller någon i dennes närhet. Och då kommer exvis syskonspåret in. En äldre bror till någon av M:s skolkamrater. Eftersom GM verkar ha väntat på M bör ev incident med M inblandad ha ägt rum innan mordet, innan den morgonen.
Långt tidigare i tråden har föreslagits att man ska titta igenom skolfoton mm. Men har man topsat M:s skolkamrater?"
Citera
2018-02-02, 09:52
Medlem
Citat:
Min teori har varit att ngn känt sig förfördelad i spåren av släkten A's affärsverksamheter: företag har köpts in konkursfärdiga, rekonstruktioner tillkommit där tidigare anställda fått avsked och släktens medlemmar anställts med lönebidrag osv. Det är en schablon, ja, och jag kan ha fel i det fallet men det är vad jag utläst på Flashback om släktens dataaffärer.

Jag trodde länge att ngn ung man i just Värmland fick i uppdrag att "läxa upp" den släkten, tog sikte på verksamheten i Linköping och det spårade ur när ngn skulle skrämma M. M hade en kniv med sig som en talisman, en ung pojke kan inte gärna försvara sig med en sådan, och den som skulle skrämma M fick frispel när M drog fram kniven.

Det har varit min teori och jag håller lite fast vid den än idag.

Vad gäller mitt tips trodde jag inte för en sekund att det skulle leda till gm. Det var bara kul att få knäppa polisen på näsan som inte hade dammsugit det rödmarkerade området på prioriteringskartan. Bara det är en sensation i min ordnade värld av atomer och elektroner.

Men där har jag blivit mycket betänklig och anar att allt inte står rätt till... någonstans. Nu tänker jag så här: faller en (dvs. att GM grips) så faller många. Därför tror jag det kan finnas en viss tröghet att med tvångsåtgärd ta in dna-prov från den som satt sig i vägrar pärmen. Han lämnas i fred och många sitter kvar på sina höga stolar utan att dras ned i smutsen. Jo, mer vet jag än vad jag kan tillkännage här på tråden.

Kort sagt: facit kommer att kunna överraska den dag det ligger på bordet.
Din teori är så god som någon och jag instämmer starkt i känslan av tröghet i utredningen. Dock har jag svårt att förstå varför en ev hämndaktion mot A:s dataföretag riktas mot en 8-åring.
Citera
2018-02-02, 10:07
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Din teori är så god som någon och jag instämmer starkt i känslan av tröghet i utredningen. Dock har jag svårt att förstå varför en ev hämndaktion mot A:s dataföretag riktas mot en 8-åring.
Utan att ha alla kunskaper om släktens A's affärsverksamhet har jag förstått att det funnits ett missnöje med hur dataföretagen sköttes i Värmland av den släkten från Libanon.

Pengar fanns men kunskaper om datorer var lika med noll.

Teoretiskt utan att peka ut ngn.
Säg att du för miljonerna du har undanstoppade kan köpa upp konkursfärdiga bolag, avskeda personal och tillsätta din egen släkt, sedan vid konkurs få till en rekonstruktion med banken som ger dina släktingar ett statligt lönebidrag. Jag skulle tro att avkastningen på den affärsidén slår bankernas ränta med god marginal. Att du kan inget om datorer spelar ingen som helst roll, bara det blir flis i slutändan av processen som din stora j-la släkt kan gotta sig åt.

Kör den affärsmodellen i Värmland där arbetslösheten är hög, avskeda folk som jobbat i åratal och tillsätt egna släktingar som får det statliga lönebidraget vid rekonstruktionen.

Frågor på det!

Hade de som fick lämna jobben ifrån sig egna familjer att försörja, barn som ska köras till skolor och träningar osv. Jag menar: hur mycket drabbades barnen när föräldrarna ställdes utan jobb därför att personer med god näsa för att utnyttja systemet driver företagen i botten och samtidigt cashar in.

Jag kanske fantiserar, men skulle nog bli en god affärsman jag också om jag saknade skrupler.

Ingen nämnd, ingen hängd!

Har jag fel så rätta mig!!

edit: barnen sitter i kläm i de flesta sammanhangen eller...?
Senast redigerad av MossTrums 2018-02-02 kl. 10:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in