Citat:
Ursprungligen postat av
luffarjeppe
Någon som gått i samma klass eller skola som någon av syskonen? Jobbat i dataaffären? Bott på samma gård som familjen ? Har någon vettig användbar information överhuvudtaget? Folk skiter ju på sig härinne när man frågar om dom blivit topsade eller gömmer sig under en sten, sen har vi dom här jävla trollen som efter par öl vet vem det är men sen när man pressar dom gråter som en 3 åring ; dom skulle erkänna så fort dom fått sitta en natt i häktet
Vet via pm att det finns personer som jobbat i dataaffären som följer tråden, men kommer givetvis inte gå ut med infon utan att fråga dem om det är ok först. Men det finns även inlägg i tråden från personer som varit anställda i butiken, eller känner någon som varit det. Skrev ett inlägg där jag länkade till ett forum på sweclock där de diskuterade datoraffären innan mordet, framför allt från ett kundperspektiv.
Kan säga så här mycket: all information som finns pekar åt samma håll, dvs det är inte svårt att hitta motiv till incidenter sådana som redan inträffat (kroppsbyggaren som misshandlade pappan i butiken), men att hugga ihjäl en åttaårig son/brorson med 19 hugg mot huvud/hals, knäcka samtliga revben, osv. tyder på ett personligt agg gentemot Mohammed som person. Motivet borde således vara riktat mot Mohammed direkt, och inte indirekt via farbror/farsa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
Jag kan tänka mig att utredarna när dom har förhört M:s systrar inte har pressat dom, med tanke på vad som hänt deras lillebror. Föräldrarna har troligen varit med vid dessa förhör och det är ett känsligt läge så klart. Systern har motiv att dölja det här till varje pris för sin egen säkerhet (om hon nu haft en relation med någon svensk kille).
Tror inte heller att polis har undersökt spåret att en GM som ev haft en relation med någon av systrarna och i rädsla för att bli offer för hedersvåld dödat M som på något sätt fått kännedom om den här relationen och direkt eller indirekt hotat att gå till föräldrarna med det här.
Hedersvåld var relativt ovanligt 04 ska man komma ihåg. Hade det varit någon av systrarna som flugit ut från balkongen så hade polis tittat närmare på det men i det här fallet var det inte så.
Så kan det mycket väl vara. Dessutom verkar familjens inställning till polisen ha ändrats strax efter att polisutredningen tog fart, i samband med att polisen granskade familjens bakgrund. De kände sig misstänkliggjorda. Tror det var när polisen förhörde mamman i familjen som pappan reagerade, och eventuellt la locket på. De var även kritiska till att polisen kontaktade libanesisk säkerhetspolis för att undersöka deras släkt i Libanon.
Vad jag vill komma till är att polisen säkert inte hann förhöra döttrarna på ett djupare plan innan denna schism uppstod. Familjen liksom släkten verkar väldigt patriarkal, utan att ha fördomar men efter att ha iakttagit att det endast är fadern pch farbrorn som uttalat sig i media - därför är det inte långsökt att tänka att när pappan intog den fientliga eller åtminstone icke samarbetsvilliga inställningen till polisen så ville inte heller döttrarna samarbeta med polisen. Det talar för din teori.