Citat:
Ursprungligen postat av
iSvempa
På morddagen ser mördaren grabben gå förbi som då mördas. Kvinnan som var i tid den morgonen överaskar mördaren med sin närvaro som därför mördas. Begrep du detta eller?
Både grabben och kvinnan var sena på morddagen, vad det nu har med saken att göra. Kvinnan hade oturen att befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt för han var bara ute efter pojken. Hon strök med av flera anledningar 1. Vittne. 2. Försökte undsätta pojken. 3. Skrek och drog till sig uppmärksamhet. Hade hon varit passiv så hade hon varit i livet idag. En gissning är att hon inte såg faran (kniven) utan trodde att GM bara slog pojken med knytnävarna(sikten var dålig pga regn och dimma?), hon springer för att gå emellan, men när hon kommer närmare ser hon kniven och all blod och väljer att fly, men då har hon redan GM hack i häl, som har känt sig hotad pga potentiella vittnesuppgifter och väljer att ta henne av daga.
Att han slänger kniven intill mordplatsen pga stress/panik är en sak, men det största mysteriet är mössan tycker jag. Förstår överhuvudtaget inte varför han slänger den istället för att behålla den på huvudet eller åtminstone lägga den i jackfickan eller hålla den i händerna medan han springer? En mössa är ju ett bra skydd liksom, den täcker håret och en stor del av ansiktet. Dessutom fanns risken att någon skulle känna igen mössan och peka ut honom. Sist men inte minst ger han bort sitt DNA. Jag blir inte klok på varför han gör allt detta? Fick han hjärnsläpp? Jag misstänker att vi inte har med den smartaste killen att göra med tanke på att: 1. Han blir observerad av vittnen som ser hans ansikte medan han väntar på pojken. 2. Han slår till i ett område med mycket hus och folk i rörelse. 3. Illa vald tidpunkt då många är ute och på väg till skola/jobb. 4. Har en helt värdelös kniv. 5. Mördar kvinnan. 6. Slänger kniven på mordplatsen och ger bort sitt DNA. 7. Väljer en sjukt dålig flyktväg med gissningsvis en hel del trafik på Djurgårdsgatan och folk i rörelse. 8. Slänger mössan vid ICA (DNA igen) helt utan anledning. Det enda man kan ge honom är vädret med dålig sikt, men det var nog mest en slump. Han hade en j-a tur helt enkelt, en amatör utan dess like, och troligen en tonåring om man ser till tillvägagångssättet. Antingen en släkting/bekant till något barn som har farit illa av M eller någon som blivit lurad av familjens skumma affärer och väljer det lättaste offret för hämnd.
Hade varit jäkligt intressant att se skolkatalogerna från alla högstadie- och gymnasieskolor år 2004, från årskurs 7 på högstadiet till åk 3 gymn. Känslan är att GM borde finnas bland dessa, antingen på bild eller som frånvarande. Sen är ju frågan hur lik fantombilden är GM.
Jag tror att GM bodde i Linköping vid tidpunkten för mordet och att han bor där fortfarande. Om han åker fast så blir det troligtvis pga att han blir kallad till topsning, det kan ju vara av både slump eller bra polisiärt arbete. Hade man topsat alla 14-25-åringar i stan så tror jag att hade åkt fast. Mindre troligt, men som fortfarande är möjligt, är om nån släkting/vän/bekant träder fram och outar GM eller tipsar polisen som kallar till topsning.