2017-07-30, 15:22
Medlem
CyberPolices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Jag tror att gärningsmannen var amatörtorped eller att de var två. Därför är dna-spåret lite av ett villospår. Även om Dna kan fälla gärningsmannen så letar de efter gärningsmannen inom fel område.
Amatörtorped. Seriöst? Inte ens en amatörtorped använder en sådan pissig kniv.

Gärningsmannen har inte åkt fast i polisens topsningar därför att:

A) Han kan inte knytas till området (med knytas menas att han tex inte är därifrån eller att han inte varit folkbokförd där vid tiden).
B) Polisen topsar helt fel åldersgrupp.

Tror jag att han någonsin kommer åka fast? Nej, jag gör inte det längre. Det här är en person som lyckats undvika att hamna i klammeri med rättvisan och rutintopsas i väldigt många år. Var han 15 år vid mordet så är han idag 25 år och har med råge passerat den känsliga ålder där de flesta grova brottslingar debuterar. Var han äldre, säg 20 år så är han 30 idag. Ännu större indikation på att han antagligen inte kommer lagföras i framtiden. Vi har helt enkelt att göra med en person som är medveten om att han åker fast om han hamnar i klammeri med rättvisan och därför så undviker han det helt.

Enda sättet att han ska åka fast är att någon tipsar in honom. Jag är helt övertygad om att någon utöver gärningsmannen vet om vem han är. Men efter så här lång tid tvivlar jag på ett sådant tips.

En intressant sak är ju om gärningsmannen inte var straffmyndig och sedan åker dit i topsning. Vilket antiklimax!

Kniven säger mig att han är garanterat under 20 år gammal. Samtidigt så hade han spår av rökning eller om det var snusning i hårsäckarna, när brukar man debutera med tobak? 15? 16?

Jag tror heller inte att mordet var planerat eller att det ens var planerat med en konfrontation. Mohammed och GM har hamnat i bråk, någon har sagt något till den andre och bråk uppstår. Sedan har tanten börjat gapa, kanske lite aggressivt "vad fan gör du?!" och GM som är hög på adrenalin och ilska säger till tanten något i stil med "ska du också ha?" och köttar henne också.

Så min lågoddsaren är en tonåring vars mamma eller pappa bor i Linköping. Kanske en farmor eller mormor. Någon som GM ibland åker till och bor hos. Kanske för att komma bort från hemtrakten ett tag. Därför kommer han bli otroligt svår att få tag på om ingen anger honom och om han inte begår något brott. Han kommer helt enkelt inte åka in i polisens masstopsningsnät av unga killar i Linköpingstrakten.
Senast redigerad av CyberPolice 2017-07-30 kl. 15:26.
Citera
2017-08-01, 21:45
Medlem
Detta är ett mord som fortfarande berör, det märks väldigt tydligt med tanke på aktiviteten här. Tror ni att det kommer lösas? Själv är jag tveksam. Ska lista några anledningar
1. Den främsta orsaken är att jag tror att han är död eller inte befinner sig i Europa. Känns konstigt om en så här labil person inte skulle begå något mera grövre brott. Men skulle detta vara ett engångsbrott så tyder ju det tydligt på att det var en personlig vendetta mot någon av personerna.

2. Polisen verkar inte veta vart de ska leta mer. Det liknar väldigt mycket Brattås morden där de också tidigt fick DNA klart för sig och sen bara väntar på att de ska råka topsa rätt person.
Citera
2017-08-01, 23:04
Medlem
hade full insyn i en av butikerna // Datorkedjan - Sekvencia

allt hände där, mellan himmel och jord. Den största "grejen" var i Skärholmsbuitken där dom hade haft inbrott vid ett par tillfällen (drive-in). Hussein Ammouri (ägaren av Sekvencia) lät några "kusiner" övernatta i butiken med "eldkraft" , för att stävja/stoppa inbrotten.

Det slutade med att en av övernattarna började stjäla själv och honom slog dom totalt blodig, han flydde till tyskland vad jag förstår.

Det här är en uppvärmningsstory, det måste ha med deras "affärer" att göra. Till och med GW säger det vid något tillfälle.

Vågar inte "outa" mer som ni förstår i tråden.
Citera
2017-08-09, 22:45
Medlem
Den tidigare och numera pensionerade mordutredaren Bertil Sahlin spekulerar i att mordet på 8-årige Mohammed kanske var personligt mot just honom. Att han kanske inte var så snäll ändå och bråkade/var taskig mot någon som hade en äldre bror/släkting som hämnades. Polisen har antagligen tittat på den här möjligheten eftersom Sahlin nämnde att han i sitt besök i Linköping träffade utredarna och samtalade om just detta. Då kanske man ska titta på hur det såg ut i skolan, om han hade konflikter där, på fritiden och på träningen om han nu tränade något.

Jag är nog beredd att ändra mig från att ha trott på hämnd mot familjens skumma affärer till att tro att det är något personligt mot just pojken. Det ska mycket till för att någon ska hämnas en dålig affär genom att mörda ett oskyldigt barn till de skyldiga. Då är det mer troligt att man hade gått på de vuxna och ansvariga. Tillvägagångssättet med en sketen butterflykniv skvallrar ju också lite om att det är en amatör, förmodligen en tonårssläkting till nån pojke som Mohammed hade något otalt med. Hoppas att de gräver i detta fullt ut.
Citera
2017-08-10, 04:25
Medlem
Såg nu att Leif GW också tror att det var planerat och antingen riktat mot pojken själv eller hans familj.

En klasskamrat beskriver Mohammed som "busig" och en "retsticka" man kunde bli arg på.
8:48 i det här klippet: https://www.youtube.com/watch?v=JtS7Gey-VoI
Citera
2017-08-10, 16:27
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Såg nu att Leif GW också tror att det var planerat och antingen riktat mot pojken själv eller hans familj.

En klasskamrat beskriver Mohammed som "busig" och en "retsticka" man kunde bli arg på.
8:48 i det här klippet: https://www.youtube.com/watch?v=JtS7Gey-VoI

Var det inte så att kvinnan innan hon dog pekade ut gärningsmannen som en av hennes tidigare elever. Jag har ett svagt minne av att jag läst det här i tråden.
Citera
2017-08-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Var det inte så att kvinnan innan hon dog pekade ut gärningsmannen som en av hennes tidigare elever. Jag har ett svagt minne av att jag läst det här i tråden.

Nej, en del kan ha gissat att det skulle vara kunna vara så för att hon enligt obekräftade källor sagt ett namn. Inte styrkt att hon sagt namnet och absolut inte att det skulle vara en gammal elev.
Citera
2017-08-11, 02:59
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. Hon sa att det var en "ung man i 20-års åldern", och det säger man ju inte om man känner personen.
Citera
2017-08-11, 08:59
Medlem
5549s avatar
Jag har ställt frågan tidigare i tråden men inte fått något svar - topsade man elever i Mohammeds skola? Klasskamrater, barn i parallellklasser, anställda osv. Fanns det någon sådan insats inledningsvis i utredningen?
Citera
2017-08-11, 10:38
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag har ställt frågan tidigare i tråden men inte fått något svar - topsade man elever i Mohammeds skola? Klasskamrater, barn i parallellklasser, anställda osv. Fanns det någon sådan insats inledningsvis i utredningen?

Jag med, där jag hävdade att hade grabben och hans familj varit svenskar så hade mordet aldrig hänt.
Kvinnan dog för att hon var på fel plats och ett vittne till mordet på grabben som därför mördades.

Mördaren hade något otalt med grabbens far som förmodligen mördades för att hämnas på fadern.
Citera
2017-08-11, 17:05
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Citat:
Jag med, där jag hävdade att hade grabben och hans familj varit svenskar så hade mordet aldrig hänt.
Kvinnan dog för att hon var på fel plats och ett vittne till mordet på grabben som därför mördades.

Mördaren hade något otalt med grabbens far som förmodligen mördades för att hämnas på fadern.
Jaha, det är aldrig så att svenskar har otalt med varandra? Och oavsett det så borde det ju verkligen få ned antalet misstänkta till ett minimum.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2017-08-11 kl. 17:10.
Citera
2017-08-14, 05:22
Medlem
Jag fick en idé. Vad sägs om att leta reda på gamla skolfoton från grundskolorna och gymnasieskolorna i Linköping kring tidpunkten för morden? Låt säga att man riktar in sig på 13-19-åringar (årskurs 7 till år 3 på gymn). Vi har ju en relativt bra fantombild på GM och vi vet att han är blåögd och har blont/ljust hår. Ponera att man hittar någon som liknar fantombilden, då kan man göra en research på personen (google, fb, eniro, lexbase mm) och vem vet vad det leder till. Så frågan är hur man går tillväga för att titta på gamla skolfoton från skolor i Linköping från 2004 och framåt? Klassfoton från skolstarten i aug 2004 kan vara särskilt intressanta då de gissningsvis togs ca 2 mån innan dådet.

Sen undrar jag vilken vittnesuppgift fantombilden är baserad på? Det är väl inte från vittnet som såg en okänd man sitta på en parkbänk, för denne tror jag inte har med morden att göra. Kan det vara från vittnet/n som mötte/passerade GM när han väntade på M? Undrar om just detta vittnet/n är samma två vittnen som en kvart innan dådet ska ha sett en man i 20-årsåldern uppehålla sig på Karl Dahlgrensgatan i närheten av mordplatsen och där signalementet på mannen passade bra in på GM? Polisen uppmanade den okände mannen att kontakta dem men jag minns inte om det skedde. Om jag inte minns fel var det väl också nåt vittne som mötte GM vid ett övergångsställe under flyktvägen?
Senast redigerad av mirinforever 2017-08-14 kl. 06:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in