2017-08-14, 22:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Var det inte så att kvinnan innan hon dog pekade ut gärningsmannen som en av hennes tidigare elever. Jag har ett svagt minne av att jag läst det här i tråden.

Tänk på vad du själv skriver innan du karakeriserar andra som hönshjärnor?
Citera
2017-08-14, 22:33
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tänk på vad du själv skriver innan du karakeriserar andra som hönshjärnor?

Att ställa en undrande fråga istället för att plöja sig igenom tusen inlägg är både enklare och smartare, men det begrep tydligen inte din hönshjärna. Sluta kasta skit omkring dig och sten i eget glashus.
Citera
2017-08-15, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
På morddagen ser mördaren grabben gå förbi som då mördas. Kvinnan som var i tid den morgonen överaskar mördaren med sin närvaro som därför mördas. Begrep du detta eller?
Både grabben och kvinnan var sena på morddagen, vad det nu har med saken att göra. Kvinnan hade oturen att befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt för han var bara ute efter pojken. Hon strök med av flera anledningar 1. Vittne. 2. Försökte undsätta pojken. 3. Skrek och drog till sig uppmärksamhet. Hade hon varit passiv så hade hon varit i livet idag. En gissning är att hon inte såg faran (kniven) utan trodde att GM bara slog pojken med knytnävarna(sikten var dålig pga regn och dimma?), hon springer för att gå emellan, men när hon kommer närmare ser hon kniven och all blod och väljer att fly, men då har hon redan GM hack i häl, som har känt sig hotad pga potentiella vittnesuppgifter och väljer att ta henne av daga.

Att han slänger kniven intill mordplatsen pga stress/panik är en sak, men det största mysteriet är mössan tycker jag. Förstår överhuvudtaget inte varför han slänger den istället för att behålla den på huvudet eller åtminstone lägga den i jackfickan eller hålla den i händerna medan han springer? En mössa är ju ett bra skydd liksom, den täcker håret och en stor del av ansiktet. Dessutom fanns risken att någon skulle känna igen mössan och peka ut honom. Sist men inte minst ger han bort sitt DNA. Jag blir inte klok på varför han gör allt detta? Fick han hjärnsläpp? Jag misstänker att vi inte har med den smartaste killen att göra med tanke på att: 1. Han blir observerad av vittnen som ser hans ansikte medan han väntar på pojken. 2. Han slår till i ett område med mycket hus och folk i rörelse. 3. Illa vald tidpunkt då många är ute och på väg till skola/jobb. 4. Har en helt värdelös kniv. 5. Mördar kvinnan. 6. Slänger kniven på mordplatsen och ger bort sitt DNA. 7. Väljer en sjukt dålig flyktväg med gissningsvis en hel del trafik på Djurgårdsgatan och folk i rörelse. 8. Slänger mössan vid ICA (DNA igen) helt utan anledning. Det enda man kan ge honom är vädret med dålig sikt, men det var nog mest en slump. Han hade en j-a tur helt enkelt, en amatör utan dess like, och troligen en tonåring om man ser till tillvägagångssättet. Antingen en släkting/bekant till något barn som har farit illa av M eller någon som blivit lurad av familjens skumma affärer och väljer det lättaste offret för hämnd.

Hade varit jäkligt intressant att se skolkatalogerna från alla högstadie- och gymnasieskolor år 2004, från årskurs 7 på högstadiet till åk 3 gymn. Känslan är att GM borde finnas bland dessa, antingen på bild eller som frånvarande. Sen är ju frågan hur lik fantombilden är GM.

Jag tror att GM bodde i Linköping vid tidpunkten för mordet och att han bor där fortfarande. Om han åker fast så blir det troligtvis pga att han blir kallad till topsning, det kan ju vara av både slump eller bra polisiärt arbete. Hade man topsat alla 14-25-åringar i stan så tror jag att hade åkt fast. Mindre troligt, men som fortfarande är möjligt, är om nån släkting/vän/bekant träder fram och outar GM eller tipsar polisen som kallar till topsning.
Senast redigerad av mirinforever 2017-08-15 kl. 06:20.
Citera
2017-08-15, 07:58
Medlem
Clay Allisons avatar
[

Det finns en fantombild alltså? Den tror jag minsann jag har missat.

Edit: hittade den. Den killen har man ju sett många gånger.
Senast redigerad av Clay Allison 2017-08-15 kl. 08:01.
Citera
2017-08-15, 10:23
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Både grabben och kvinnan var sena på morddagen, vad det nu har med saken att göra. Kvinnan hade oturen att befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt för han var bara ute efter pojken. Hon strök med av flera anledningar 1. Vittne. 2. Försökte undsätta pojken. 3. Skrek och drog till sig uppmärksamhet. Hade hon varit passiv så hade hon varit i livet idag. En gissning är att hon inte såg faran (kniven) utan trodde att GM bara slog pojken med knytnävarna(sikten var dålig pga regn och dimma?), hon springer för att gå emellan, men när hon kommer närmare ser hon kniven och all blod och väljer att fly, men då har hon redan GM hack i häl, som har känt sig hotad pga potentiella vittnesuppgifter och väljer att ta henne av daga.

Att han slänger kniven intill mordplatsen pga stress/panik är en sak, men det största mysteriet är mössan tycker jag. Förstår överhuvudtaget inte varför han slänger den istället för att behålla den på huvudet eller åtminstone lägga den i jackfickan eller hålla den i händerna medan han springer? En mössa är ju ett bra skydd liksom, den täcker håret och en stor del av ansiktet. Dessutom fanns risken att någon skulle känna igen mössan och peka ut honom. Sist men inte minst ger han bort sitt DNA. Jag blir inte klok på varför han gör allt detta? Fick han hjärnsläpp? Jag misstänker att vi inte har med den smartaste killen att göra med tanke på att: 1. Han blir observerad av vittnen som ser hans ansikte medan han väntar på pojken. 2. Han slår till i ett område med mycket hus och folk i rörelse. 3. Illa vald tidpunkt då många är ute och på väg till skola/jobb. 4. Har en helt värdelös kniv. 5. Mördar kvinnan. 6. Slänger kniven på mordplatsen och ger bort sitt DNA. 7. Väljer en sjukt dålig flyktväg med gissningsvis en hel del trafik på Djurgårdsgatan och folk i rörelse. 8. Slänger mössan vid ICA (DNA igen) helt utan anledning. Det enda man kan ge honom är vädret med dålig sikt, men det var nog mest en slump. Han hade en j-a tur helt enkelt, en amatör utan dess like, och troligen en tonåring om man ser till tillvägagångssättet. Antingen en släkting/bekant till något barn som har farit illa av M eller någon som blivit lurad av familjens skumma affärer och väljer det lättaste offret för hämnd.

Hade varit jäkligt intressant att se skolkatalogerna från alla högstadie- och gymnasieskolor år 2004, från årskurs 7 på högstadiet till åk 3 gymn. Känslan är att GM borde finnas bland dessa, antingen på bild eller som frånvarande. Sen är ju frågan hur lik fantombilden är GM.

Jag tror att GM bodde i Linköping vid tidpunkten för mordet och att han bor där fortfarande. Om han åker fast så blir det troligtvis pga att han blir kallad till topsning, det kan ju vara av både slump eller bra polisiärt arbete. Hade man topsat alla 14-25-åringar i stan så tror jag att hade åkt fast. Mindre troligt, men som fortfarande är möjligt, är om nån släkting/vän/bekant träder fram och outar GM eller tipsar polisen som kallar till topsning.

Intressant läsning, men om vi skalar bort alla "Icke hundraprocentiga" vittnesuppgifter så stämmer det med det jag hävdar. Trots att kvinnan flyr platsen följer mördaren efter för att tysta ett obekvämt vittne.

Att mördaren fick tokspel visar på att det var en amatör som nu var livrädd för det han gjort och då gör man tokiga saker som till exempel slänga ifrån sig kniven och mössan med perfekta dna.

Det fanns ingen alternativ tidpunkt. Hade mördaren kommit tidigare/senare så hade offren inte funnits där.

Däremot håller jag med dig om att det antingen är en släkting/bekant till något barn som har farit illa av M eller någon som blivit lurad av familjens skumma affärer och väljer det lättaste offret för hämnd.

Eftersom mördaren verkar vara en förvirrad typ borde han gjort bort sig under alla år som gått, därför flydde han Linköping samma dag.
Citera
2017-08-15, 15:37
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

1) Om GM väntar på pojken eller ej är inte fastställt. Det finns ett anonymt vittne som säger sig ha mött en person vid vändplanen på Åsgatan. Men om den personen står still eller rör sig vet vi inget om.

3) Vadå "illa vald tidpunkt". Om nu GM var ute efter just pojken, kan du komma på en bättre tidpunkt att ta honom av daga?

Jag tror GM är äldre än 25 men smått retarderad.

Angående fantombilden så är det inte ens säkert att den föreställer mördaren.
Citera
2017-08-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
1) Om GM väntar på pojken eller ej är inte fastställt. Det finns ett anonymt vittne som säger sig ha mött en person vid vändplanen på Åsgatan. Men om den personen står still eller rör sig vet vi inget om.

3) Vadå "illa vald tidpunkt". Om nu GM var ute efter just pojken, kan du komma på en bättre tidpunkt att ta honom av daga?

Jag tror GM är äldre än 25 men smått retarderad.

Angående fantombilden så är det inte ens säkert att den föreställer mördaren.
Det är väl sant att vi inte är hundra på om GM väntar på M, men sannolikheten att han väntar på ungen är större än att han slår till på måfå när han ser honom.

Tidpunkten var riskabel och tyder på en amatör. Men som du säger, om mordet var planerat, vilket jag tror, så var det bästa alternativet att göra det när ungen var på väg till skolan. Var det inte så att M brukade ha sällskap av sina syskon till skolan i vanliga fall, men att han var mer sen än vanligt (han brukade vara sen) denna morgon och gick själv?

Det beror på vilka vittnesuppgifter som fantombilden är baserad på. Det tycker jag att Polisen har varit otydliga med. Med tanke på att de enda som såg GM utan mössa och kunde beskriva att han hade spretigt/rufsigt hår var de två vittnena på Karl Dahlgrensgatan, och det är ju inte säkert att det är GM som de såg.
Citera
2017-08-15, 17:27
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Det är väl sant att vi inte är hundra på om GM väntar på M, men sannolikheten att han väntar på ungen är större än att han slår till på måfå när han ser honom.

Tidpunkten var riskabel och tyder på en amatör. Men som du säger, om mordet var planerat, vilket jag tror, så var det bästa alternativet att göra det när ungen var på väg till skolan. Var det inte så att M brukade ha sällskap av sina syskon till skolan i vanliga fall, men att han var mer sen än vanligt (han brukade vara sen) denna morgon och gick själv?

Det beror på vilka vittnesuppgifter som fantombilden är baserad på. Det tycker jag att Polisen har varit otydliga med. Med tanke på att de enda som såg GM utan mössa och kunde beskriva att han hade spretigt/rufsigt hår var de två vittnena på Karl Dahlgrensgatan, och det är ju inte säkert att det är GM som de såg.

Tidpunkten GM valde var helt perfekt som användes alla mornar. Vad skolungarna gör i skolan och när, hade GM ingen aning om.
Citera
2017-08-15, 17:44
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Den ska vara baserad enbart på ett vittnesmål, den som såg en person titta in ett skyltfönster längst ner på Djurgårdsgatan, i närheten av parkbänken. Tidsmässigt blir det svårt att hinna dit för en GM.

Ja, det spretiga håret går igen från Karl Dahlgrensgatan och parkbänken. Jag är säker på att det är samma person. Hans jacka har dessutom försvunnit på vägen samtidigt som de ljusa byxorna inte är blodfläckade.
Ett mysterium värdigt självaste Sherlock Holmes, inte konstigt att den svenska polisen famlar i mörker.
Citera
2017-08-15, 18:35
Medlem
CyberPolices avatar
Citat:
Jag fick en idé. Vad sägs om att leta reda på gamla skolfoton från grundskolorna och gymnasieskolorna i Linköping kring tidpunkten för morden? Låt säga att man riktar in sig på 13-19-åringar (årskurs 7 till år 3 på gymn). Vi har ju en relativt bra fantombild på GM och vi vet att han är blåögd och har blont/ljust hår. Ponera att man hittar någon som liknar fantombilden, då kan man göra en research på personen (google, fb, eniro, lexbase mm) och vem vet vad det leder till. Så frågan är hur man går tillväga för att titta på gamla skolfoton från skolor i Linköping från 2004 och framåt? Klassfoton från skolstarten i aug 2004 kan vara särskilt intressanta då de gissningsvis togs ca 2 mån innan dådet.
Du kan vara rätt säker på att polisens utredare har klasskataloger.

Blond och blåögd...nog för att Sverige har svämmats över av blattar men fatta hur många som stämmer in på denna beskrivning...

Klasslistor och klassfoton kan man beställa ut från respektive skolor och kommunarkiv. De omfattas av offentlighetsprincipen.
Citera
2017-08-15, 19:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Jag är tveksam på att GM är retarderad, dessa brukar väl åka fast. Ofta intresserar man sig för dessa först, de är de första allmänheten brukar tipsa om.
Ligger det någon fejd bakom så kanske inte GM finns i Sverige.
Citera
2017-08-16, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Den ska vara baserad enbart på ett vittnesmål, den som såg en person titta in ett skyltfönster längst ner på Djurgårdsgatan, i närheten av parkbänken. Tidsmässigt blir det svårt att hinna dit för en GM.

Ja, det spretiga håret går igen från Karl Dahlgrensgatan och parkbänken. Jag är säker på att det är samma person. Hans jacka har dessutom försvunnit på vägen samtidigt som de ljusa byxorna inte är blodfläckade.
Ett mysterium värdigt självaste Sherlock Holmes, inte konstigt att den svenska polisen famlar i mörker.
Kollade upp detta och det är precis som du säger. Fantombilden är baserad på ett (1) vittne, men flera andra vittnen den morgonen har sett fantombilden och sagt att det liknar mannen de sett. Intressant såklart men det behöver dock inte betyda att det var GM de såg. Låter märkligt med jackan och byxorna.
Senast redigerad av mirinforever 2017-08-16 kl. 05:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in