2014-08-18, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Egentligen, vad spelar det för roll om man kan fastslå färg på jackan osv? Man kommer ju inte närmare någon lösning.

Det här fallet kommer lösas när/om gärningsmannen blir misstänkt för något och då topsas. Varken förr eller senare.

Det är klart det spelar roll. Familjemedlemmar/vänner kanske har en minnesbild av vad GM brukade ha på sig just då. Det är viktigare än du tror.
Citera
2014-08-18, 12:14
Medlem
massepojkens avatar
Problemet är att polisen inte bearbetat tipset från den då 83 årige Ingegerd på korrekt sätt.
Hade man gjort det, skulle man i samarbete med media kunna bett denna person att omedelbart ge sig till känna för att ev kunna avskriva denne från utredningen.

Då hade man skaffat sig ett underlag för att gå vidare med tipset eller inte. Om ingen person gav sig till känna så skulle givetvis tipset vara mkt intressant.

Men polisen har tidigt låst sig vilket visat sig ödesdigert.

Frågan är vem som planterat detta tips i aftonhoran.

Att en journalist på egen hand skulle intressera sig på detta sätt är givetvis uteslutet.

Antingen vill polisen ha ut detta i ren desperation eller så är det Ingegerd eller typ hennes barn som tipsat Horan.

Känns som polisen tycker jag.

Dock 10 år för sent.

Fast det är ändå intressant.

Vi har en lite udda klädsel som mkt väl skulle kunna tillhöra en konststuderande som påverkats av "dödsutställningen" i Lkp.

Kanske mer intressant är dom personer, ca 10 till antalet som skall haft ett Urban Exploration event i Lkp dagen innan mordet.

Lämnade alla dessa verkligen Lkp? Dessa personer brukar ju vara lite udda. Återkommer inom kort med vilken plats, eller byggnad de undersökte,, edit: Händelö, mfl

Finns tydligen även ett Urban Exploration mål i Trädgårdsföreningen. Ingen jättemål kanske, men skall tydligen vara ett gammalt skyddsrum. Ligger i anslutning till växthusen om jag fattat rätt.

Fortsatte Gm utforska Lkp på egen hand sedan de andra lämnat?

Ett ganska bra gömställe för GM? Var det där han försvann efter mordet? Ett skyddsrum i trädgårdsföreningen

Är det GM kanske ändå som vittnet ser sitta med förtvivlat(förvridet) ansikte på en bänk i trädgårdsföreningen?

Polisen lägger iallafall sånt tilltro till vittnet att de gör en fantombild. Som GM eller avskrivning hyperintressant.

Varför har denna person ej trätt fram? Det är onekligen mkt mkt märkligt.
Senast redigerad av massepojken 2014-08-18 kl. 12:41.
Citera
2014-08-18, 13:36
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Är det någon som kan räkna upp hur många vittnesiakttagelser vi har samt beskriva dem?

Vi har ett vittne som påstår att en lång man i träningsbyxor med träningsskor försvinner raskt ifrån brottsplatsen vid tidpunkten för mordet.

Vi har ett vittne som säger sig se en man passera detta vittne några gator från mordplatsen. Personen ska ha varit avvikande och något ska ha fångat vittnets intresse, polisen har dock ännu inte gått ut med vad som var så avvikande med denna person.

Vi har ett vittne som sägs ha sett en ung person se helt förstörd ut på en parkbänk i nära anslutning till mordet.

Vi har ett vittne som säger sig ha sett en man i träningsbyxor och träningsskor stå och kolla på när polisen spärrar av området. Ska ha setts på bild har jag för mig. Vet inte om denna person har hört av sig?

Vi har Ingegerd iakttagelser om en äldre man i rock som ska ha setts småspringa i nära anslutning till mordet. Även en användare på FB ska vid tidpunkten för morden hört från sin moster att hon sett denna person i rock i nära anslutning till mordet. Han ska ha haft ett skumt ansiktsuttryck.

Killen med träningsbyxor och träningsskor som står och kollar (foto finns) när polisen spärrar av identifierades tidigt och kunde avskrivas som nyfiken ungdom.
Citera
2014-08-18, 13:54
Medlem
massepojkens avatar
Urban Exploration eventet var tydligen på 3 dagar.

1 dag plus övernattning(tält) i Nkp.
1 dag i valdemarsvik, övenattning(tält)
1 dag i Lkp, hemresa för vissa på kväll, övernattning tält de andra.

Deltagare från Sverige, Norge, Soumi.

Ta infon för vad den är.

Men om det stämmer så rörde det sig 10 st odentifierade? UE själar i Linköping kvällen/em innan dagen för morden

Någon som vet om det finns någon svensk UE förening man kan ta kontakt med i stil med denna?

www.subbrit.org.uk
Senast redigerad av massepojken 2014-08-18 kl. 14:02.
Citera
2014-08-18, 16:52
Medlem
slaskpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Inledningsvis jagar man en bredaxlad man i 20-års åldern med beige knälång jacka och 180-190 cm lång.

- Av en anledning som jag inte vill gå in på så reagerade kvinnan över en viss sak. Inte så att mannen uppträdde särskilt konstigt, han smälte bra in i miljön, men det var en grej som gjorde att kvinnan reagerade. Men den detaljen behåller vi för oss själva."

Det fetstilade blir man ju galen på, ut med allt ni vet. Man verkar alltså aldrig fått tag på mannen i beige jacka. Vad ska man tro egentligen? Är två personer inblandade? Bröder? Tvillingar?

Hon reagerade därför att jackan var vänd ut-och in med fodret ut...så tror jag iaf...
Citera
2014-08-18, 21:26
Medlem
Teorin om att mördaren ska ha vänt på jackan känns, för mig, långsökt. I övrigt har mördaren agerat långt ifrån logiskt och planerat men helt plötsligt ska han ha kommit på att han borde vända på rocken, en handling som i sig borde få folk att reagera. Jag är skeptisk.
Citera
2014-08-18, 22:05
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystikern87
Teorin om att mördaren ska ha vänt på jackan känns, för mig, långsökt. I övrigt har mördaren agerat långt ifrån logiskt och planerat men helt plötsligt ska han ha kommit på att han borde vända på rocken, en handling som i sig borde få folk att reagera. Jag är skeptisk.

Jag tycker att vända på jackan mycket väl hänger ihop med hans övriga beteende:

1) kasta kniven.
2) vända jackan.
3) ta av mössan och dumpa (i vad han tror är en papperskorg).

Är det så, då har ju helt klart funderat på det här med att mörda och vad han måste göra för att undkomma. Det innebär dock inte att Mohammed eller Anna-Lena var hans planerade mål.
Citera
2014-08-18, 22:18
Medlem
Jag har varit inne på tidigare att polisen har gjort någon allvarlig miss som har äventyrat utredningen negativt. I det här fallet tror jag det är åldern som har ställt till det. Har för mig att något vittne ska ha sagt att GM hade ett barnsligt utseende i ansiktet. Jag tror det mycket väl kan röra sig om en 30-35 åring som har begått morden, men som har ett "babyface" och ser därför runt 10 år yngre ut än vad han är. Jag tror inte på polisen när dom säger att dom topsar folk i alla åldrar, visst dom har la topsat folk över 30 år men majoritet av topsningarna har dom gjort på människor i 20 års åldern troligtvis.

Något allvarligt miss måste ha gjorts annars hade detta varit löst. Mannen på bänken är intressant i och med att polisen släppte en fantombild på mannen, dom kan ha spår/ledtrådar vid bänken eller nått specifikt som vittnet har sagt som gjort att dom är säkra på att det är GM.

MEN vem F*n är då mannen som den gamla damen ska ha sett, och även övriga vittnen? Som tidigare skribenter sagt så verkar det ha varit 3 skumma personer kring området som vittnena har sett, men vem är GM?
Citera
2014-08-18, 22:25
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Jag har varit inne på tidigare att polisen har gjort någon allvarlig miss som har äventyrat utredningen negativt. I det här fallet tror jag det är åldern som har ställt till det. Har för mig att något vittne ska ha sagt att GM hade ett barnsligt utseende i ansiktet. Jag tror det mycket väl kan röra sig om en 30-35 åring som har begått morden, men som har ett "babyface" och ser därför runt 10 år yngre ut än vad han är. Jag tror inte på polisen när dom säger att dom topsar folk i alla åldrar, visst dom har la topsat folk över 30 år men majoritet av topsningarna har dom gjort på människor i 20 års åldern troligtvis.

Något allvarligt miss måste ha gjorts annars hade detta varit löst. Mannen på bänken är intressant i och med att polisen släppte en fantombild på mannen, dom kan ha spår/ledtrådar vid bänken eller nått specifikt som vittnet har sagt som gjort att dom är säkra på att det är GM.

MEN vem F*n är då mannen som den gamla damen ska ha sett, och även övriga vittnen? Som tidigare skribenter sagt så verkar det ha varit 3 skumma personer kring området som vittnena har sett, men vem är GM?

Nej, de är verkligen inte säkra på att mannen på bänken är GM. DE HAR HELLER ALDRIG PÅSTÅTT ATT HAN ÄR GM. Det är tyvärr en sanning som uppstått att eftersom de släppte en fantombild på honom så måste det vara GM. Jag hoppas verkligen inte att någon låter bli att tipsa polisen om någon bara för att personen inte liknar fantombilden.

Det mest troliga är att mannen på bänken inte är GM. Tipset om denna person kom in flera månader efter mordet och därför kan det vara så att tipsare misstaget sig om vilken dag som denna observation gjordes. Varför inte annars tipsa tidigare?
Citera
2014-08-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nej, de är verkligen inte säkra på att mannen på bänken är GM. DE HAR HELLER ALDRIG PÅSTÅTT ATT HAN ÄR GM. Det är tyvärr en sanning som uppstått att eftersom de släppte en fantombild på honom så måste det vara GM. Jag hoppas verkligen inte att någon låter bli att tipsa polisen om någon bara för att personen inte liknar fantombilden.

Det mest troliga är att mannen på bänken inte är GM. Tipset om denna person kom in flera månader efter mordet och därför kan det vara så att tipsare misstaget sig om vilken dag som denna observation gjordes. Varför inte annars tipsa tidigare?

Dom kan vara relativt säkra på det men inte till 100% och säger därför inte officiellt att det är GM då det kan låsa andra vittnens/tipsares observationer osv,men ja tror inte man hade släppt den bilden om man inte varit rätt säkra på att den föreställer GM, då kunde dom lika gärna gå ut med en fantombild på en man i närmre anslutning till brottsplatsen än trädgårdsföreningen. Den äldre damen tex, ger ju ett rätt bra signalement..
Citera
2014-08-18, 22:37
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Dom kan vara relativt säkra på det men inte till 100% och säger därför inte officiellt att det är GM då det kan låsa andra vittnens/tipsares observationer osv,men ja tror inte man hade släppt den bilden om man inte varit rätt säkra på att den föreställer GM, då kunde dom lika gärna gå ut med en fantombild på en man i närmre anslutning till brottsplatsen än trädgårdsföreningen. Den äldre damen tex, ger ju ett rätt bra signalement..

Men bilden släpptes väl 2010 eller 2011? Varför skulle de bli säkra efter 6-7 år? Snarare var de så att de var desperata och var villiga att prova vad som helst...
Citera
2014-08-18, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Men bilden släpptes väl 2010 eller 2011? Varför skulle de bli säkra efter 6-7 år? Snarare var de så att de var desperata och var villiga att prova vad som helst...

Jo det är visserligen sant . Allt känns så konstigt och motsägelsefullt i hela utredningen. Jag tror dom uppgifterna som polisen gick ut med tidigt är dom rätta. Vittnena har inte hunnit blivit påverkade av media osv och lämnar observationerna dom såg. Jag tror därför att mannen med beige jacka är GM. Det var det polisen gick ut med direkt .

Kan dra en jämförelse hur vittnen ändrat sig ordentligt tex i palmeutredningen , om man kollar på vad polisen säger flera år efter sen går man tillbaks och kollar hur Vittnena beskrev GM mordnatten så är det som natt och dag. Första uppgifterna tror ja man ska dra högst tilltro till, mannen i beige rock är GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in