2013-08-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Tänkte precis samma sak faktiskt, jäkligt märkligt. Och även att tantens mobil inte verkar ha varit påslagen överhuvudtaget ?

Vet inte om man ska övertolka allt, alla 55-åringar har inte mobilen på hela tiden, och ser inte vad det ska ha för betydelse för fallet, även om Anna-Lena skulle varit målet för attacken, vad har det för betydelse om hennes mobil är på eller inte?
Citera
2013-08-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vet inte om man ska övertolka allt, alla 55-åringar har inte mobilen på hela tiden, och ser inte vad det ska ha för betydelse för fallet, även om Anna-Lena skulle varit målet för attacken, vad har det för betydelse om hennes mobil är på eller inte?

Sant , blev lite överdrivet. Känns ändå som man har missat något rejält i utredningen . Det naturliga borde ju va att A*na L*na var det tilltänkta offret, men allt tyder på att pojken attackerades först så man får väl utgå från det .

För mig känns det nästan som att GM måste ha varit igenkänd, eller i alla fall att han trodde tanten kunde namnge honom. Man ger sig helt enkelt inte på ett vittne på det viset annars , hur ovanligt som helst måste det vara?
Senast redigerad av mackeeee 2013-08-18 kl. 17:37.
Citera
2013-08-18, 17:55
Medlem
Citat:
Sant , blev lite överdrivet. Känns ändå som man har missat något rejält i utredningen . Det naturliga borde ju va att A*na L*na var det tilltänkta offret, men allt tyder på att pojken attackerades först så man får väl utgå från det .

För mig känns det nästan som att GM måste ha varit igenkänd, eller i alla fall att han trodde tanten kunde namnge honom. Man ger sig helt enkelt inte på ett vittne på det viset annars , hur ovanligt som helst måste det vara?

Antingen att han var/trodde han var igenkänd, eller att han fullständigt fick panik när han plötsligt fick ett vittne.

Allt tyder som sagt på att Muhammed attackerades först. Men tänk om Anna-Lena hade/hade haft en älskare vid namn Leif, som ingen, och då menar jag ingen, i hennes omgivning kände till, och de aldrig kontaktade varandra via telefon eller mail. Denna Leifs son vill av någon anledning mörda Anna-Lena, väntar ut henne när hon är på väg till jobbet, och börjar hugga. Då kommer plötsligt Mohammed, kanske säger att han ska sluta. GM blir vansinnig, börjar hugga Mohammed vettlöst.

Rankar absolut inte denna teori eller liknande överst, men allt måste verkligen undersökas, som sagt känns det som att något fundamentalt missats.
Citera
2013-08-18, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperFrazze
"Hittade" detta klipp på tuben som visades på Svt 2010.

http://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o

Värt att se om man är intresserad av Linköpings fallet.
+10, snyggt!
Citera
2013-08-18, 18:04
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Antingen att han var/trodde han var igenkänd, eller att han fullständigt fick panik när han plötsligt fick ett vittne.

Allt tyder som sagt på att Muhammed attackerades först. Men tänk om Anna-Lena hade/hade haft en älskare vid namn Leif, som ingen, och då menar jag ingen, i hennes omgivning kände till, och de aldrig kontaktade varandra via telefon eller mail. Denna Leifs son vill av någon anledning mörda Anna-Lena, väntar ut henne när hon är på väg till jobbet, och börjar hugga. Då kommer plötsligt Mohammed, kanske säger att han ska sluta. GM blir vansinnig, börjar hugga Mohammed vettlöst.

Rankar absolut inte denna teori eller liknande överst, men allt måste verkligen undersökas, som sagt känns det som att något fundamentalt missats.

Med tanke på att det tog polisen 6år innan de började kartlägga boende i relativ närhet till brottsplatsen så kanske man inte ska förutsätta att polisen verkligen undersökt det som för oss verkar uppenbart.

Nää, här pratar vi en handlingsförlamad polisutredning, tyvärr!

Tacka fan för att GM springer under radarn när farbror blå storhandlar småkakor.
Citera
2013-08-18, 18:07
Medlem
massepojkens avatar
Haha, ibland är jag smårolig.

Men,, är inte utredningsledaren Jan Staaf väldigt lik fantombilden?
Citera
2013-08-18, 18:07
Medlem
Citat:

Helt rätt Jenlov, allt måste man gå till botten med, något måste som du säger ha missats. Jag börjar bli tveksam till att Mohammed verkligen var den GM var ute efter. Det kan likagärna ha vart som du säger att Mohammed såg GM stå och lura/trixar med butterflykkniven vid busken för att invänta lärarinnan. Grabben håller på att sabba mördarens plan och kanske för oväsen eller kommer och ställer frågor om kniven och är allmänt jobbig . Vet själv hur ofta barn beter sig och är väldigt nyfikna .

GM får tillslut spelet och börjar misshandla Mohammed eftersom han inte gör som GM säger , det vill säga går därifrån . Tillslut kommer det tilltänkta offret ut och ser händelsen och mördaren hugger ned henne som planerat. Lärarinnan ska tydligen ha varit sen sa ju maken i veckans brott och GM kanske tappade tålamodet av att stå och vänta, samt att en uppkäftig unge dyker upp.
Citera
2013-08-18, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Haha, ibland är jag smårolig.

Men,, är inte utredningsledaren Jan Staaf väldigt lik fantombilden?

Haha har tagits upp tidigare och JA, mycket likt
Citera
2013-08-18, 18:18
Medlem
Citat:
Haha har tagits upp tidigare och JA, mycket likt

Någon som vet om denne Staaf har söner eller syskonbarn i samma ålder som GM?

Nu är ute på konspirationsteoriers spår, men vet att det tidigare i tråden snackats om att polisen skyddar GM.
Citera
2013-08-18, 18:21
Medlem
Citat:
Tack Frasse!

Nu råder det iallafall inget som helst tvivel om att detta är en bedrövligt slapp polisutredning.
I slutet av detta klipp får Staaf frågan vad dom fokuserar på just nu.

Jag blev fullständigt chockad då hans svar var att "vi håller på att kartlägga de boende i närområdet"

Vad i hela helvete är det frågan om?

Kartlägger detta 6!!!!!! år efter mordet. Detta skulle gjorts omedelbart efter mordet då det mesta talade för en närboende.

Detta är ju bara så jävla uselt och skamligt dåligt.

Tacka fan för att man inte hittar mördarn då fokus verkar ligga på att knapra på MORMORS SMÅKAKOR
Haha, kan bara instämma.
TV-programmet:
http://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o
Vilka slutsatser kan man dra av det:
1. Polisen har i princip serverat all fakta dom har, men ändå inte kommit längre än vi i tråden har kommit.
2. Diskussionen mellan LGWP och Jan Staaf är densamma som i den här tråden.

Motiv saknas pratas det om i filmen, själv tror jag att man skulle kunna skönja motivet i händelseförloppet.
4 minuter in i filmen säger polisen att Mohammed ligger på mage när dom kommer fram till honom.
1. Mohammed har som jag ser det blivit knivhuggen i stjärten när han ligger på magen, eller?
2. Det tyder på att GM har börjat med att misshandla Mohammed framifrån och sedan avslutat med kniven, eller har GM vänt på Mohammed ett par gånger?
Citera
2013-08-18, 18:28
Medlem
Anledningen till att utredningen verkar va ett skämt stavas nog DNA och bra teknisk bevisning, man hade från början allt förutom en GM. Man blev för bekväma helt enkelt.
Senast redigerad av mackeeee 2013-08-18 kl. 18:37.
Citera
2013-08-18, 18:37
Medlem
Citat:
Mkt intressant!

Pågick det tex några stora byggen i Linköping då mordet skedde? Vi pratar utländsk arbetskraft. Vart bodde dom isåfall. Nationalitet?

Skulle vara intressant med mera exakt statistik på antalet självmord i Sverige i spannet 10-40 år from morddagen tills dags dato.
Vad pratar vi egentligen om för siffror per/år?
Döda av annan anledning. Gissningsvis fler och här får man kanske begränsa sig till 12-30 år.

Tar för givet att polisen gjort detta men alla som flyttat från Lkp efter mordet är ju intressanta.
Är ju inte alls osannolikt att GMs föräldrar skyddar sin son i detta fall.

Detaljerad statistik verkar inte vara helt lätt att hitta men både SCB och en organisation som heter suicidprevention i väst har lite siffror. I åldersspannet 15år - 40år så verkar ungefär 400 män per år ta sitt eget liv. Så det bör röra sig om fler än 3000 män i "rätt" ålder som har tagit sitt liv sedan dubbelmordet. Många av dessa kan säkert avskrivas mycket enkelt men frågan är väl hur stora möjligheter polisen har att DNA-testa människor efter att de har dött? Väldigt begränsade gissar jag om de inte redan har starka misstankar.

Utländska byggarbetare bör det ha funnits gott om i Linköping, det är en ganska stor stad som dessutom växer och det byggs på många olika platser. Du har ju också universitetet som lockar till sig utländska studenter.

Eftersom polisen saknar spår så har de försökt att DNA-testa allt som kommer i deras väg. Tråkigt nog så finns det nog en stor risk att gärningsmannen aldrig kommer fastna i det nätet. Anledningen är att han antingen är död eller bor utomlands. Jag tror inte att polisen kommer kunna hitta honom om han tillhör någon av dessa grupper.

Det enda ljuset i tunneln är väl att samarbetet mellan olika länder ökar och att det på sikt säkert kommer bli möjligt för den svenska polisen att på allvar söka igenom andra länders DNA-register.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in